Long story short, de mult voiam să îmi iau obiectiv macro. Încă îmi place ideea, încă îmi place că poți scoate niște detalii mișto, dar departe de a munci atât pentru așa ceva.
Pe video vreau ca lucrurile să fie din ce în ce mai tari, însă, pare că e suficient ce am acum. În plus, testul cel mare l-am făcut la tastatura de la Razer.
Pur și simplu, am o obsesie să nu fie praf în cadru, să fie pozele cât se poate de curate. Eh, tastatura am scos-o din folie, am luat aparatul și am făcut poze. Atât.
Cu toate astea sunt o grămadă de particule de praf pe tastatură. Pe foto mi-e simplu să manipulez, pe video ar trebui să o iau razna dacă aș scoate praful. E posibil, dar nu fac promo de TV, acolo trebuie să fie perfecțiune și detalii.
Pe de altă parte, detaliile ce sunt pe căști, boken-ul, îmi plac. E ce trebuie, deși este un zgomot pe imagine de care nu sunt chiar mulțumit. La macro, cu acel bokeh trebuie să ai diafragma diferită față de ce reușesc să scot și lumina nu e suficientă.
La video diferențele nu sunt majore și oricum detaliile sunt prea puțin reprezentative, de multe ori nu îți dai seama ce vrea să zică acel cadru, dacă e vreun telefon sau ceva. Adică aș putea să fac cu un zoom in același detaliu d-aici.
Și toate astea în condițiile în care sunt produse care sunt OK din punctul de vedere al amprentelor, dar se întâmplă să primesc multe produse care nu sunt la prima folosire și oricât ai vrea… nu scoți fața.
Andrei a zis
Meniu in romana ai?
Marius Cucu a zis
Eh, nu am peste tot traducere.
Cosmin a zis
Solutii pentru fotografia de macro, sunt multe. Fiecare are plusuri si minusuri…
1. Obiectiv macro dedicat 1:1. E cea mai convenabila solutie pentru pasionatii adevarati de macro, DAR, si aici e un mare DAR… nu intotdeauna atingi raportul de magnificatie dorit. Uneori vrei mai mult decat 1:1, si il vrei si cu un singur cadru, fara a face focus stacking ca sa ai un clar mai larg.
2. Lentile macro aditionale, ca Raynox DCR-250, pe care am luat-o anul trecut, iar (trimisa din UK, Londra, de a mea prietena Alina, in Romania nu se mai gaseste…). O foloseam in trecut pe Teleobiectivul Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD. Intre 70mm si 135-150mm, apoi era imposibil de lucrat cu ea.
Are doua minusuri. 1. Distanta mica de focalizare, doar cativa cm de la lentila la subiect. Musai iluminare, difuzoare de lumina improvizate etc etc. 2. DoF ingust. Deseori inchideam diafragma la f/20-f/22, la Tamron, scadea putin din optica lui superba, dar aveam si rezultate ok, satisfacatoare.
3. Obiective inversate. Raport de magnificatie foarte mare, dar aici conteaza extrem de mult optica obiectivelor. La Canon nu poti inchide diafragma decat la cel de pe body. Daca celalalt obiectiv este un f/2.8 wide open, ultra-mega sharp, faci minuni. Sau chiar f/1.8. La fel, distanta de cativa cm de la lentila la subiect si DoF foarte ingust.
4. Inele macro/tuburi de extensie. Niciodata n-am folosit decat imprumutate de pe la altii. Nu mi-au placut si nu ma atrag. E o solutie, dar cele de mai sus sunt mai ok.
Am incercat si cu acea lentila macro Apexel 100mm macro, pe telefonul mobil, Huawei P40 Pro, rezultatele fiind satisfacatoare, chiar peste asteptari, dar suportul din plastic de la lentila a fost dezastru, a pocnit dupa prima punere pe telefon. Vanduta anul trecut.
Mi-e dor de macro… odata ieseam de 1-2 ori pe saptamana sa fac macro… acum… de cateva ori pe an… Ar trebui sa fac mai des. Macro chiar e fain, te linisteste, stai 2-3 ore pe 2-3m patrati de „iarba”, in natura, parc, oriunde, si ajungi acasa cu niste cadre de exceptie… Da, cine se uita la tine ca stai pe burta sau in genunchi, 2 ore, in iarba, ar crede ca esti dus cu capul… ce stiu ei!
40mm f/2.8 STM Pancake inversat peste 100mm f/2 USM. Combo superb pentru macro, pe full frame.
Fulgii de zapada… 50mm f/1.8 II „nifty fifty”, inversat peste 85mm f/1.8 USM, pe APS-C, in trecut. Cu blit asa cum vedeti, din mana, eu niciodata nu fac macro de pe trepied, doar din mana, doar un singur cadru. Ca iau 2-300 si pastrez 5, e partea a doua.
Restul in diverse combinatii cu Raynox DCR-250 Macro. Pe fostul teleobiectiv (de asta il luasem iar, ultima data…), pe 85mm, apoi EF 100mm 2.8 Macro 1:1 cu blit macro de la Yongnuo, nu mai retin modelul… dar nu-mi oferea satisfactia si magnificarea avuta cu Raynox si obiective inversate.
Azi, daca ar fi sa recomand obiectiv macro, cel mai bun raport pret/performanta il are Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD G2. Absolut fabulos. Metalic, waterproof (garnitura pe montura), stabilizator fantastic, optica de top…
Indicat ar fi focale mai lungi, 180mm f/3.5L USM Macro 1:1, Sigma 150mm f/2.8 Macro 1:1 etc. Dar asta e imbatabil ca si calitate/pret.
Dar, daca vreau mai mult, neaparat obiective inversate. Si la ce optica am acum, e cam naspa, sunt grele Tamroanele, fixele, sa le inversez. Desi, 45-ul inversat peste 135mm, cred ca ar face ceva fain. Sau 35-ul peste 45mm… o sa ma joc odata cand am timp, cu atentie, sa nu zgarii lentilele frontale… (mare grija, unele sunt mai mari, altele mai mici, puneti ceva banda izolatoare la contact metal-sticla, sa nu zgaraiati optica!).
Canon mai are un macro cu raport de magnificare reglabil 1-5x, acel 65mm f/2.8 MPE. Dar e foarte scump si are focus manual, greu de jucat cu el. Eu nu fac macro cu focalizare manuala, niciodata. Si asa cum ziceam, nici de pe trepied.
Si nu in ultimul rand, difuzoare de lumina. Cel mai ok, rezistent, durabil, pare unul facut din tub de chipsuri Pringles. Am incercat diverse variante din carton cu staniol in interior si coala A4 de hartie in cap, pentru difuzie. Sunt ok, dar pe roua diminetii, se uda si se distrug repede. Tin doar cateva iesiri. Dar, cel din Pringless, decupat aluminiul din fundul lui, pus ceva sa nu zgarie blitul (banda izolatoare, orice), si o coala in cap, asa cum vedeti, taiat pe diagonala… e cel mai potrivit.
Blitul macro e ok pe obiectiv macro dedicat. In timp as lua o lampa LED macro, lumina continua, de pe la Godox, ceva de 3-400 lei, n-as da mai mult pe una, strict pentru cateva situatii pe an cand vreau sa fac macro, si, uneori, ajuta si la ceva detalii printr-un eveniment sau altele…
A nu se confunda macro cu close-up. Macro inseamna minim 1:2 raport de magnificatie. Restul e close-up. O floare frumoasa e close-up.