Am zis, la un moment dat, că pot face o serie din ceea ce se întâmplă pe tren. E frumos să ai discuții cu oamenii. Poți împărți lucrurile și între navetiști și ocazionali. Ocazionalii îi găsești în timpul zilei, în timp ce seara și dimineața sunt navetiștii. La navetiști e simplu: discuțiile sunt la nivel de bârfă zilnică. Situații zilnice. Seara, în principiu, nu dai de oameni dornici de vorbă. Nu mulți. Am mai nimerit compatrioți moldoveni prin tren și nu știam cum să ies din discuție.
Pe timpul zilei sunt, însă, mulți care… circulă pentru prima dată după mulți ani. Îi vezi. Observi că sunt neinițiați. Pe ruta mea clasică de semi navetist mi-am învățat trenurile. La început eram ca ei: de pe altă planetă.
Am nimerit iar în Transferoviar cu un aer condiționat dat la jumătate. Simțeai când bate vântul că adie și el. Noroc că afară era mai răcoare și era OK. Un om mai închis la culoare, însă cu super mult bun simț(plecat de vreo 15-20 de ani în Franța) tot povestea despre cât de marginalizat e în țară, de ce condiții sunt aici. Eu i-am concluzionat simplu: „Ploiești – București costă 2.5 euro” – ce pretenții să aveți? Eu am dat 100 de euro preț redus din Paris până în Lyon. TGV, 300 de km/h, trenurile au același preț și în Franța și în România, nu? De unde mai mult?!
Ca o paranteză, e groaznic să fii turist în zona asta. Efectiv, dacă n-ai tehnologia lângă tine… n-ai nicio șansă să te descurci. Nimic în engleză, nu știi stații, nu ai pic de control.
Seara e aventură și pentru mine, stau un pic atent în ultimele 10 minute ca să văd dacă nu ratez Ploiești Vest. Dacă nimeresc în Regio… e groasă. Beznă totală. (e pe lista de reabilitări stația, s-ar putea să se schimbe problema în curând).
Andrei Bucur a zis
Eu tot sper ca UE sa ne forteze sa reabilitam caile ferate. De cfr calatori nu mai zic, daca refac sinele de tren, vor fi privati performanti.
Caile ferate sunt o industrie vitala, noi o ignoram.
Costin a zis
Reabilitarea cailor ferate presupun fonduri din care nu prea se poate fura; eventual de la reteta terasamentelor (pui mai putina criblura); Bun, deci e clar, nu se poate fura? Nu se mai face !
Marius Cucu a zis
Hai să vedem câte vor veni și… câte se vor menține.
Costin a zis
Si cam pe ce traseu o se le bage? Cumva pe cel al Mocanitei pe Valea Vaserului?
Intre Viseu de Sus si Paltinu?
Adrian Bolocan a zis
Dar ce ai cu moldovenii? 🙁
Virgil Grecu a zis
Din pacate imi dau seama ca romanul e extrem de slab informat, necunoscator, ignorant dar mare expert in pareri:). Au venit la infrastructura fonduri importante de ordinul zecilor de milioane de euro. De aceea se si lucreaza in draci pe intreg sistemul feroviar in cateva sute de puncte. Dar tineti cont ca de la revolutie incoace nu s-a facut aproape nimic iar ce carpeli sunt facute de feroviari sa mentina siguranta circulatiei in limite rezonabile, sunt incredibile:) Acum cu aceste fonduri se carpeste calea ferata iar lucrarile reprezinta maxim 30-35% din necesarul de a aduce viteza comerciala la parametrii din anii 85-88. Lucrari cu adevarat importante se fac doar pe culoarele europene (reteaua Ten-T). Nu visati cai verzi pe pereti ca nimeni nu-ti face tren de mare viteza in Ro, mai ales ca nici relieful nu ne avantajeeaza (vorbesc de viteze de la 250 km/ora in sus) Optimist, generatia voastra va prinde peste vreo 10-15 ani in aproape toata Romania viteze de maxim 160 km/ora cat este standardul actual pentru trenuri normale in toata Europa. Ca se vor moderniza gari, peroane, trenuri, acestea se vor face dar tot cu viteza melcului turbat pentru ca pur si simplu nu exista specialisti in domeniu. Azi, la CFR infrastructura, un salariu mediu net este de 2.650 lei. Deci, cine vine sa raspunda de siguranta pasagerilor pe banii astia?
Marius Cucu a zis
Din câte știu, nici sustenabil nu este să ai viteze de… peste 250 km/h. Nu cred că vom avea vreodată sau… să zicem prea curând viteze așa de mari. Măcar să avem porțiuni în care să putem merge cu 160 km/h, nu doar spre Constanța.
dam167 a zis
Aș zice că românul e slab informat pentru că e ignorant. Sunt mulți așa ziși intelectuali care nu s-ar informa despre investițiile pentru ce e sub picioarele lor, dar mai sisteme complexe de infrastructură de interes național. E de înțeles să te plângi când iei un tren, dar în discuțiile complexe trebuie să ai habar dacă te bagi – momentan e nașpa PSD și bugetarii fură și sunt leneș, ăsta e consensul.
Așa e, nu sunt specialiști și va fi tot mai rău pentru că nu vin alții din urmă. Speranță încă mai e pentru că dacă încep să intre bani, poate vor gravita tinerii și spre infrastructură și specializările aferente. Părerea mea e că ar trebui prioritizată educația (și făcută o reformă), iar în paralel făcută puțină curățenie în sistemul public (nu neapărat dați oamenii afară, ci modificat proceduri, legislație și instruit în paralele personalul).