Urmăresc atât de mult piața de parcă eu sunt cel mai mare teoretician. În fapt, sor-mea s-ar putea să îmi dea lecții de bună practică de la business-ul ei versus ceea ce fac eu. Ea lucrează mult mai mult cu oamenii decât mine. Sau, mai degrabă, lucrează diferit. Eu mai mult cu oameni, în online, ea mai mult față în față.
Dar îmi place să urmăresc industria, poveștile, podcasturi, experiențe, chiar și ce debitează Buhnici câteodată, pe treaba cu echipa, pentru că e context diferit și pui cap la cap lucruri, tragi concluzii.
Mă uitam și la ceea ce a putut să construiască alții ca Pătraru, mai ales că, poate nu eram p-aici dacă nu aveam suficient tupeu la un moment dat să colaborez cu el. Și anii ăia au fost utili din toate punctele de vedere. Long story short, el m-a „transferat” de la AlphaTV la PrahovaTV – 2 televiziuni locale în care mi-am făcut experiența.
Încerc să fac un pic de context în câteva situații pe care le-am văzut legate de business și m-aș lega strict de gândirea clasică:
- avem un site ca avstore care vinde de rupe, ce, noi nu putem să facem ceva și mai premium, cu produse la prețuri și mai mari? Facem experiență de vânzare mișto, dar punem un banal CMS ce pare făcut de oameni fără experiență
- avem o imagine mișto la Starea Nației, facem lucruri frumoase, începem să vindem produse pe lângă pentru că avem o bază de fani și era pasul următor și normal. Vindem cafea, vindem vin și alte produse. Ce facem, păi în loc să mergem cu lucrurile premium până la capăt observăm că industria vinului nu e chiar ușoară și te lovești de probleme logistice precum vinul trimis prin curier care, dacă nu e ambalat corespunzător, se sparge. Tot tu vii și zici că firmele de curierat sunt nașpa, dar ambalajul este, cel mult, de cutie de telefon.
Evident, sunt lucruri pe bătătorești în online când ești singur pe tarla și ești deschizător de uși ca eMAG. Dar să încerci să devii mare de pe o zi pe alta, având un capital de imagine total diferit… s-ar putea să ți-o iei.
Și percepția e foarte greșită despre ce se întâmplă în online raportat la costuri:
- ai curieri nașpa
- ai de plătit procesatori de plăți
- ai de plătit mentenanță și educat oameni pe platforma ta
- ai de plătit găzduire
- ai de plătit trafic
- ai de plătit monitorizare concurență
- ai de plătit strategie, materiale și comunicare
- ai de pus un TOS cât se poate de bine pus la punct ca să nu te alerge ANPC
Absolut toate acestea sunt costuri pe care nu le vezi la prima vedere, înainte de-a porni ceva pe online. Nu mai suntem în 2000 în care eMAG făcea primii pași în online.
Revenind la întrebarea din titlu, stau și mă gândesc că totul pleacă de mic. Dacă ești obișnuit să faci cârpeli de mic probabil vei face și când vei fi mare. Mie mi-a rămas întipărită treaba cu: „ia mamă ceva bun”. Sau „fă treaba Ok până la capăt cât se poate de bine”.
Adaugă un comentariu