Articolul ăsta a explodat în trafic, deși nu dădea niciun semnal. Oamenii au discutat pe Facebook și a venit foarte mult trafic de acolo. Ciudat.
Dar a fost de bun augur traficul pentru că, din glume, am ajuns să discutăm despre „mersul cu nașul”. Cât am fost copil ai mei luau încă un „salariu” din munca în agricultură. Astfel, mai toată copilăria mea a fost petrecută la țară. Implicit, făceam drumuri cu trenul mai mult ca majoritatea colegilor. Aveam abonamente VSD(sau DSV se numeau? Cele pentru vineri sâmbătă duminică) și-o rupeam spre Moldova în fiecare vineri.
Până să vină moda cu abonamentele a fost moda cu nașul. Era o întreagă aventură să faci asta, efectiv, nu știai când vine supra control, dar și acela era de multe ori anunțat. Adică te puneau să iei bilet în tren pentru că știau că de la Buzău urcă un supracontrol, de exemplu.
Probabil că acum se mai fac d-astea, punctual, dar pe atunci cred că era jumătate de tren care făcea fix la fel.
Din moment ce făceam naveta între Mărășești și Ploiești automat știam toate rutele. Un bilet pe vremea aia cred că era în jur de 30 000 – 40 000. Nu mai știu exact contextul, cert este că „nașul” a ajuns să țină la noi banii pentru că se auzea că e extra control și parcă nu avea bani schimbați să ne dea nouă rest.(de la 1 milion sau 500 de mii, cum erau banii pe vremuri)
Ce-a făcut românul din noi?!
Păi după ce ne-am văzut cu toată șpaga adunată de el de la Mărășești la Buzău ne-am dat jos la Buzău și-am plecat cu următorul tren.
Eu, copil fiind, îi făceam cu mâna de la „covrigi calzi” d-acolo din Buzău, de la singura terasă de pe vremuri.
Cumva, tot din treaba cu nașul pot să includ și Austria. Am mers spre aeroport fără bilet și eram ferm convinși că știm un loc tare(toaleta) în care să ne ascundem în caz de…
Apoi am experimentat control prin Austria și am văzut cum fac ei „random” controalele. Ne-au trecut românismele.
Voi ce experiențe ați avut cu „nașul”?
Andrei Bucur a zis
Mama a lucrat la CFR si nu a fost cazul de nas ca aveam permis la clasa 1 pana la 18 ani. O romanisma a fost cand am plecat la campina si erau cam scumpe biletele, asa ca m-a plasat unchiu la nas (unchiu era de la supra control :))
In schimb am vazut cum se dadea, pe rutele de navetisti nici nu se mai ascundeau, nimeni nu avea bilet dintre ei.
Marius Cucu a zis
Da, a fost o perioadă în care efectiv toată lumea era cu nașu`. Acum e mai multă liniște.
Andrei Bucur a zis
Eu nu am inteles altceva, la nas dadeau 3 lei iar biletul era 4 lei…
Pheno a zis
De prin 1970 si pana prin 1992-1993, am mers cu nasul, dar faceam blat negru, asa-i spunea la blatul cu plata zero lei. De la Bucuresti la munte, Sinaia, Predeal, Brasov sau la mare, Costinesti, Vama Veche si retur, n-am platit decat o singura data cu un pachet de tigari Marasesti fara filtru, pe care l-am dat mecanicului de locomotiva (am mers in locomotiva fiindca se anuntase supracontrol din Gara de Nord pe rapidul de Constanta desi era plecare pe la 12 noaptea. Ca idee, plecam din Bucuresti la Vama Veche sau Costinesti cu 100 lei, fara niciun fel de bagaje, doar cu hainele de pe mine si ma intorceam dupa vreo 7-20 de zile cu 50-75 de lei. Faceam blat si la cazare si la mancare (corturi, sau dormit direct pe plaja la baza Obeliscului din Costinesti, pe terasele din Vama Veche, prin bungalouri, pe la unele fete care aveau cazare platita, etc.) Niciodata nu stiam cate zile voi sta la mare. Probabil fiindca m-am nascut intr-un oras de munte, Brasov, mi-a placut mult mai mult marea. In pandemie am stat 33 de zile la Costinesti. Nu erau mai mult de 50-60 de persoane pe plaja, fiindca frica pazeste pepenii.
Iolanda a zis
Într-o practică de vară, fiind studenți la geologie, am făcut 1500km cu „nașul”. Tata era șef personal la Regională :))). Vă dați seama ce mi-o luam dacă afla. La facultate ne dădeau foi de drum și diurnă pentru practică, dar foaia de drum era până la punctul de lucru și înapoi…așa că pe aia o păstram pentru caz de forță majoră. Nu scria pe ea decăt numele și distanța.
La un moment dat era supracontrol un tip Romică. Ne vedeam cu el în Gara de Nord la informații în față.
Amintiri, amintiri. Astea se întâmplau între anii 1978-1983.
Virgil Grecu a zis
Prin anii 70-80 romanasu’ trebuia si chiar se credea smecher daca nu fenta fara sa tina cont ca un nas castiga pe vremuri 1800 de lei pe luna salar si cca. 4-5000 lei din spagi care se imparteau in multe cazuri cu supracontrolul. Pe vremea lui Ceasca, CFR era unitar iar peste 90% din profit venea din transportul de marfa (tratatul comunistilor de la Varsovia impunea schimburi comerciale masive in regim barter). Dupa ce Basescu a distrus CFR-ul, societatea de calatori a intrat in declin accelerat si s-a vazut. Acum este in curs de implementare un sistem in care nasii nu mai au voie sa poarte numerar deloc si nu numai ca sunt dati afara daca sunt prinsi cu spagi ci li se imputa daune interese uriase.
Marius Cucu a zis
Păi deh, deja au POS-uri, poți plăti cu cardul prin tren, se scanează coduri QR, se face tranziția într-un mediu mai OK. În 10 ani poate evoluează.
Virgil Grecu a zis
Traim si vedem. Trebuie sa ajungem cu trenurile cum e in toata Europa, 8-15 vagoane la un tren cu conditii decente si viteze comerciale profitabile. Oriunde in Europa circuli preponderent cu trenul pe distante medii unde masina si avionul este neprofitabil. Nu ma refer la TGV 🙂
Marius Cucu a zis
Păi am înțeles că TGV și alte trenuri foarte rapide nu sunt profitabile. Nivelul de trai de la noi nu permite întreținerea unor astfel de căi de rulare.