Probabil că trăim perioada de vârf a dezinformării în momentul de față. Toată lumea are o voce, toată lumea poate să zică ceva, iar ușor, ușor apare AI-ul care ajută la asta. Pe video, că pe restul deja rezolvă tot. O glumă bună aici semnalizată ca atare.
Doar că, din moment ce ți se alimentează foarte des niște știri fake… e posibil să o iei pe arătură. Și ni s-a demonstrat asta.
Din SUA ne vin mai toate rețelele sociale, așa că de acolo luăm lumină la tot ceea ce înseamnă tehnologie. Parcă în momentele astea îți vine să zici: bă, unde sunt europenii? De ce nu e nimic local?!
Google a avut și are monopol de mult timp pe zona de căutări. În ultimii 2 ani de zile, într-adevăr, parcă vor să se ducă la fund. Nu degeaba au ajuns la 90% cotă de piață din… 95-97%. Chiar și așa e mult!
Este un monopol, iar monopolul ăsta nu face bine lumii, chiar dacă unele servicii sunt OK. Până la urmă, așa au agățat lumea, cu servicii bune și cu interes de publicitate. Doar că sunt situații în care nici măcar publicitatea aceea nu se mai dorește a fi plătită.
A fost prezentat un studiu în 8 țări europene: Belgia, Croația, Danemarca, Grecia, Italia, Olanda, Polonia și Spania de către Google în care s-a renunțat la conținutul de tip știri pentru 1% dintre oameni. 13000 de publicații au fost afectate direct sau indirect de asta.
Din punctul de vedere al căutării, doar 0.8% a scăzut traficul, iar impactul în publicitate ar fi fost minim.
Discuția este un pic mai largă, dar e clar că oamenii nu mai citesc atât de mult, nu se mai informează atât de mult. Nu de pe mediile tradiționale…
Pe de altă parte, Google apasă și la bugete, e o negociere mai mare pentru că presa tradițională vrea bani, iar Google și ceilalți nu prea vor să plătească. Concluzia e simplă: dacă toți banii se adună la Google, la Facebook, nu va mai exista presă. Așa cum e ea acum, cu problemele ei.
Totuși, de undeva trebuie să vină informația. Chiar dacă devine tot mai ieftin de produs informația tot trebuie verificată. Mi-a recomandat Youtube asta și acum înțeleg de ce zicea Rifai la un moment dat. Trebuie să ai o echipă în spate, să îți documenteze tot.
Nu ai echipă, nu te pui la punct cu invitatul… ajungi să dai gherle. Că oricât de informat ai fi tu ca realizator, n-ai nicio șansă să știi tot. Nu s-a inventat un AI atât de bun. Pentru asta trebuie bani, bani care se iau inclusiv de la big tech. E o buclă.
Super interviul cu Tatulici.