Tocmai am prins și eu o zi liberă pentru a face noul buletin cu cip. Am așteptat o lună și nu se elibera nimic. E drept că nu verificam în mod activ, ci doar când mai vedeam câte o știre pe care o scriam pentru blog.
Cea mai nouă știre legată de treaba asta este că noul buletin trebuie activat offline, la ghișeu. Adică nu mai este ca la pașaport, să ai posibilitatea să îl primești prin curier, ci doar să te prezinți fizic să îl ridici. Personal că nah, codurile PIN trebuie să le setezi.
De pe site-ul oficial am preluat asta.

Activarea la ghișeu nu mă deranjează atât de mult, oricum trebuia să ridic actele. Practic, va mai fi un pas în plus, ca să setezi cele 2 PIN-uri. E un pic ciudat că puteau să gândească și o variantă online, dar deja pretențiile sunt prea mari. Adică, uite așa ai putea degreva niște oameni de munca la ghișeu.
Sincer, fac schimbarea pentru semnătura digitală. Îmi expiră anul următor(de fapt, la început de 2027) și dacă tot o să fie pe buletin: de ce nu?!
Am un pic de emoții despre cum va funcționa în relația cu ANAF că în 99% dintre cazuri acolo am folosit-o. Declarațiile și TVA-ul le plătesc pe 25 ale lunii, poate îmi fac o surpriză și sunt probleme. Din ce înțeleg, dacă pierzi noul buletin se va opri și semnătura digitală, implicit accesul spre instituții.
Tot aud că încă n-au dispozitive de citit pentru noile acte. Mai mult stres am la ANAF și dacă o să funcționeze și OK pentru ONRC nu mai am stres.
Și cu dovada domiciliului cum este?
Că citesc că ar fi un pic de probleme prin punctele esențiale, nemaifiind trecut pe noua carte de identitate electronică…
În spatele cărții de identitate există o fișă pe care se poate vizualiza de către polițiști. Acolo este specificat și domiciliul stabil.
O mizerie. Cel putin in Constanta, dar banuiesc ca peste tot e la fel. Intr-adevar, nu mai este inscrisa pe plastic, dar, pana la dotarea politiei cu cititoare, ni s-a eliberat o foaie A4, tiparita, o adeverinta conform careia posesorul cartii de identitate seria numarul are domiciliul la mama dracu’! O foaie A4! In 2025! Pe care, mi-au spus, trebuie sa o am la mine in permanenta, in cazul in care sunt legitimat. In plus, cand au lansat stirea cu cititoarele si cu softul MAI-ului, de citire a cipului, eu initial m-am dus pe Google Play, ca nu am citit toata stirea (e vorba de cititoare de carduri, fizic, d-alea de bagi cardul il ele). Si am downloadat o aplicatie de citeste prin NFC, care, culmea, functioneaza si citeste perfect chipul. Downloadeaza toate informatiile, poza originala (nu cea transparenta de pe card), semnatura, date, telefon, etc. NU ADRESA! Adresa nu apare nicaieri!
mai exact, care aplicatie din google play?
ReadID Me
noile sloturi libere se activează la ora 00:01 pentru peste 30 zile.
la 23:50 deja situl merge greoi, între 00:00 și 00:15 nu se afișează sloturile libere, iar între 00:15 -00:25 daca ai noroc și se incarca poți găsi 1-3 intervale libere.
repeți zilnic până prinzi.
sau, te duci la fata locului fara programare și te strecoară printre programări. cel puțin așa se lauda paznicul de la S1 că procedează
La mine au pus în loc diferit, unde se fac pașapoartele, nu la evidența populației.
Eu am depus actele la evidenta populatiei.
Maine merg sa ridic CEI – au program mai lung…
Chiar sunt curios să îmi zici cum stă treaba cu semnătura electronică.
Teapa, m-am dus degeaba. Cica trebuie sa astept cinci zile dupa ce primesc email de confirmare, dar in email nu spune asta. Asa ca… miercurea viitoare cand au program mai lung…
Exista vreo confirmare oficiala din partea unei institutii a statului ca respectiva semnatura electronica functioneaza in relatia cu aceasta?
Eu prefer sa mai astept. Semnatura electronica pe care o am e valabila inca doi ani. In plus, nu vreau sa pierd timpul acum cu actualizarea datelor peste tot unde e nevoie.
Din ce am citit, unele banci nu permit inca actualizarea online a datelor pentru noile carti de identitate si trebuie sa te duci personal in sucursala.
Așa am auzit și eu. O să sun la Unicredit până atunci sa întreb.
Semnatura electronica la care se face referire nu este cea pe care o avem cu totii pe token, in relatia cu ANAF, de exemplu. E vorba de semnatura olografa, scanata, care este stocata pe chip si o prezinti acolo unde se cere semnatura olografa. Acesta a fost raspunsul functionarului cand am ridicat cartea de identitate
hai mai .. te astepti de la aia sa stie si inteleaga ce e aia cheie publica, privata, PKI, x.509 ..
si la SEAP se folosesc semnaturi digitale gen cele folosite la ANAF ..
Se pastreaza seria de la vechiul CI ? Respectiv MX xxxxxx care e trecuta pe multe documente.
Un număr de document o să fie. Ai specimenul în link-ul din articol.
Eu am primit mesaj ca este gata noua carte de identitate, dar n-am încă timp să mă duc s-o ridic.
Mie mi s-a zis ca la ridicarea noii carți de identitate pot să cer acea fișă pentru dovada domiciliului. Poliția cică nu ar avea nevoie de ea, căci sunt conectați la baza de date. Mi s-a mai spus că unele bănci deja au început să-și implementeze sistemul de unde pot verifica și ei domiciliul pentru cei cu noua carte de identitate (ING ar fi una din ele). Pentru restul, sincer, mi se cam rupe – dacă noul act este oficial și valabil atât în Ro cât și în UE, instituția care vrea să-mi afle domiciliul să facă bine și să depună demersurile pentru asta, nu să mă pună tot pe mine pe drumuri. Dar încă suntem în România, așa că nu știm ce va fi. 🙂
Edit: sunt curios cum o să fie actualizarea cărții de identitate la SALT și Revolut, că aștia nu au sedii fizice unde să mergi.
In prima faza a mers groaznic de rau activarea in ROeID. Initial o aveam activata pe vechiul buletin. Dar in ziua in care mi s-a emis cartea electronica, mi-au anulat accesul in aplicatie. Si atunci m-am gandit ca „wow, chiar pot sa comunice intre ele institutiile, din moment ce astia de la ROeID au aflat instant ca am alt buletin” – pentru ca asta era mesajul, ca actul de identitate nu mai e valabil. Cand am incercat sa imi activez aplicatia pe noul buletin, pur si simplu nu a mers. Il identifica drept noul act de identitate dar cand parcurgeam toti pasii, dupa cateva zile primeam mesaj ca nu a putut fi citita cartea de identitate. Am reusit dupa vreo 3-4 incercari si un update de aplicatie. LA BT Pay nu au actualizat aplicatia ca sa tina cont de noul format de carte de identitate.
Da, sunt tot mai hotărât să anulez programarea de luna viitoare. Dar vedem, abia m-am întors, mai am câte ceva de livrat și o să mă gândesc dacă am timp de bătaie de cap.
Oare pe când va deveni „general valabil” noul buletin? Că m-am săturat de dimensiunbile ăstuia vechi…
La voi întâi ajunge autostrada…
Mai exista pe verso loc pentru timbrele de vot? Si daca mai exista, mai e permisa lipirea lor? Care e rostul cartilor de identitate daca exista permis si pasaport?
Ai semnătură electronică pe buletin, vei semna digital orice act, fără să te mai deplasezi la ghișeu. Acum plătim 300-400 de lei pe semnături digitale.
Permisul o să fie și el digital și probabil doar pe telefon. Pașaportul la alegere.
Nu stiu cum va functiona, asa cum au gandit-o astia, semnatura asta electronica. Ca nu prea e ce stim noi.
Asta ar fi trist, chiar trist dacă nu o va înlocui pe cealaltă, deși… văzusem undeva că semnătura aceea seamănă foarte mult cu ceea ce am acum. Sau poate au folosit ilustrația veche, de la cele de acum. O să mai întreb, aveam niște colegi de facultate prin zonă.
Repet: semnatura este doar cea olografa, si asa mi-a zis si doamna care ni le-a eliberat – ca se vor folosi la institutiile unde se cere semnatura olografa. Nu stiu daca cipul asta permite gradul de criptare necesar pentru certificatele digitale pe care ni le dorim toti integrate acolo. Ma indoiesc, sincer. Si faza aia cu hartia dovada de domiciliu e maxima! Nu mai zic ca doamnele, toate fara exceptie (ca erau doar doamne la evidenta populatiei), se plangeau ca au fost puse sa elibereze aceste carti de identitate fara absolut nici un training, nici o instruire prealabila pe procedura, nimic nimic. Doar au primit dispozitia ca „incepand din data de xxx incepeti sa eliberati” si atat. Au invatat si s-au adaptat din mers.
Păi da, dar fix pentru ANAF ai nevoie de semnătura aceea digitală. Din câte citisem, e cel mai nou protocol de semnătură din Europa – avem și noi un beneficiu că implementăm ultimii chestii. O să mă mai interesez să înțeleg tot ce trebuie. Nu iau mereu ce e de bun la oamenii de la „firul ierbii”.
Hârtia aia e o chestie provizorie, că le trebuie terminate proiectele până în 2026 să poată deconta banii + cele 5 milioane de buletine.
Avem și aplicație nouă, momentan în Beta, pentru CI.
ca tot veni vorba ..
https://www.compari.ro/cititor-de-card-usb-hub-c4096/axagon/cre-smpa-p1169686393/ = 46+ lei = AXAGON CRE-SMPA (seamana cu cel de la cardul e-residence Estonia ..)
https://www.axagon.eu/en/produkty/cre-smpa = din ce vad aici merge si la ID Card
https://emag.ro/card-reader-usb-smart-card-pocketreader-negru-cre-smpa/pd/DMYKM7YBM/
daca testeaza cineva asta sau altul poate da un feedback …
Am pus și eu un model in știrile zilei. Sunt curios să văd cum funcționează. La mine mai durează o lună, au mai văzut câțiva articolul, sper să vină ei cu feedback înainte.
de la brandul ACS (linkul pus la stirile zilei) asta de buzunar merge sigur (cel pus la stirile zilei pare foarte bun doar ca e cam scump):
https://intech.ro/produse/cititoare-carduri/cititor-carduri-sanatate.html = ACR39U-N1 – cititor carduri/carduri de sanatate = Acest cititor citeste noile carduri de identitate (card de identitate cu chip) si cardurile de sanatate!
https://intech.ro/shop/cititoare-card-sanatate/cititor-card-sanatate-acr39n1 = 184 lei
https://emag.ro/cititor-de-carduri-inteligente-acs-pocketmate-ii-usb-type-a-alb-acr39u-n1/pd/D549FMYBM/ = 124 lei
https://www.acs.com.hk/en/products/426/acr39u-n1-pocketmate-ii-smart-card-reader-usb-type-a/ = ACR39U PocketMate II = portable smart card reader
Intech vad ca vand si scanner de amprente pt DPCLEP ..
https://intech.ro/shop/scaner-amprente-digitale/DactyScan40p = 5236 lei = Scaner Thales Cogent Dual Finger Scanner DactyScan40p DPCLEP / Evidenta persoanelor
si apropo de Thales token-ul SafeNet de la ei este foarte ok dpdv software si drivere
https://www.certsign.ro/ro/suport-certsign/
O sa le verific și eu când ajung acasă. Între timp, am mai dat de https://es.aliexpress.com/item/4000076936354.html
Așa e la moldoveni: https://www.instagram.com/reel/DKhp86gtvun/?igsh=MTZjYmhza2Rvd3AxYw==
Cererea pentru domiciliu se poate face și online. Aici.
daca mai sunt dubii cu semnatura eletronica:
„CEI conține un certificat digital pentru semnătură electronică avansată, emis și înscris gratuit de MAI, cu ocazia personalizării CEI.
PIN-ul folosit pentru semnătură este codul de 6 cifre stabilit la momentul activării CEI.
Conform dispozițiilor Legii nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea, documentul electronic semnat cu semnătura electronică avansată înscrisă pe cartea electronică de identitate produce aceleași efecte juridice ca un înscris semnat cu o semnătură olografă. Astfel, cu excepția actelor autentice, poți semna documente electronice care au aceeași valoare juridică, în România, ca și cele pe hârtie.”
https://hub.mai.gov.ro/aplicatie-cei = vezi .. „Semnătură electronică avansată”
cit despre firmele din RO ce elibereaza semnatura pe token ..
https://www.libertatea.ro/stiri/afacerea-de-milioane-de-euro-pe-site-ul-oficial-al-vaccinarii-covid-doar-o-mana-de-firme-dau-semnatura-electronica-3354430 = vezi .. „Cine este în spatele firmelor”
e mare frecusul .. se pierd multi potentiali cumparatori ..
teoretic ar trebui date in judecata institutiile statului ca nu permit la ANAF autentificarea cu token eliberat de orice firma autorizata din UE ..
Da, știu de știrea asta. Mă gândeam când cineva o să o trimită prin comentarii. 🙂
Bun, am vorbit cu oamenii de pe acolo. Momentan, nu e niciun gând cu ANAF-ul: „nu s-a discutat de asta”. Integrările se vor face aici și, momentan, despre ce e acolo e vorba. Aia o să fie „digitalizarea”.
Nici măcar la nivel de discuție nu a fost, așadar, dormiți încet și vedeți-vă de treabă ca până acum.