Ascultam un podcast referitor la mașinile electrice. Oamenii vorbesc din experiența lor, de oameni un pic peste medie și cu timp liber. La fel cum vorbesc eu despre bilete ieftine de avion. Am timp. Dar uite așa aflăm că sunt stații de încărcare de 300W.
Și mi-a venit o idee. S-a pus discuția despre ecotaxă că nu este sustenabilă și că va dispărea opțiunea de 10000 de euro pentru fiecare mașină electrică.
Anul ăsta am mers și eu cu Tesla și am impresia că e mașină. Am mers și cu Peugeout-ul nou, electric. Fain ca mașină mică, sport. Mi-a plăcut și ea. Dar chiar dacă e electrică, nu sunt adeptul statului la coadă. Îmi pare rău, oraș mic, lucrări multe, o iau la pas. Avem și autobuze electrice. Nu îmi iau mașină pentru sub 10 000 km pe an.
Băi, dar stăteam zilele trecute lângă un curier care punea colete în Easybox și fiind rece afară toate noxele se simțeau la năsuc. Dădeai cu nasul pe lângă o mașină pornită și meh.
Acum vin eu și zic: OK, câte mașini electrice avem? Ce număr de kilometri au?! Hai să luăm banii ăștia(sau alții) și să obligăm pe cei de la curierat, taxiuri, distribuție la electric. Dacă tot vrem să fim ecologici, mașinile astea stau cel mai mult în trafic, nu?!
Daniel a zis
Cazul meu.
Am avut masini pe benzina, motorina (mai am una mica pe benzina pe care o sa o vand luna asta).
Urasc noxele de la motorina, efectiv ma innec, nu pot respira. Ii urasc pe aia care stau cu motorul pornit prin parcari, zeci de minute si nu mai poti respira pe langa masina aia.
Am cumparat un golf electric, sh, in februarie – a fost o decizie de moment. Stau la casa asa ca am unde sa incarc, ziua sau noaptea. Pentru activitatea mea, drumuri locale si in judet era suficienta autonomia. Dupa vreo 8k de km, am calculat ca am platit cam 900 lei pe curent. Adica cel putin de 3 ori mai putin daca ar fi sa o compar cu una pe benzina.
In septembrie am cumparat o alta masina electrica, tot sh – 2 ani si 30k km, cu autonomie mare – incarcata la 100% depaseste 500km. Chiar poti sa atingi acea cifra ca am facut cateva drumuri interjudetene si se confirma.
Incarc acasa – mi-am instalat si niste panouri, din banii mei, desigur – asa ca voi mai reduce costul de deplasare. Deja am vreo 4k km cu ea.
Se potriveste tuturor? Nu.
Daniel Bis a zis
Ai dreptate, ar trebui sa se redirectioneze mai multi bani catre PJ care au in domeniul de activitate transport marfuri, persoane, livrari … care fac multi km.
Si ce face AFM … ia bani de la PJ si ii redirectioneza catre PF cu cateva zile inainte de lansarea programului.
De ce? Pentru ca sunt interese din parte importatorilor catre PF pentru ca PF sunt legati glie.
Importatorul depune documentatia pentru PF si ei nu isi mai pot schimba optiunea dupa obtinerea voucherului, spre deosebire de PJ care isi depun singuri documentatia si pot opta oricand catre alt importator.
Pe de alta parte ar trebui sa introduca taxe mai mari de poluare si obligativitati pentru PJ de a detine minim un anumit de procent de masini electrice.
Si eu planuiesc sa imi iau o masina electrica la anul (de vreo cativa ani) … daca reusesc sa prind un voucher Rabla Plus, daca nu … mai astept pana prind unul sau se mai ieftinesc.
In plan am Tesla Model 3 SR 42.990 Euro sau IONIQ 6 77kW 2WD 229CP Luxury 47.743 Euro. E o diferenta de aproape 5.000 Euro intre ele si nu stiu daca se justifica, mai ales ca noul Model 3 a primit noi optiuni care se apropie de IONIQ 6 varianta Luxury (un design exterior mai placut, scaune ventilate in fata, lumini ambientale, Blind spot detection, geamuri duble si pe spate, boxe mai multe, etc).
Poate reusesc sa le testez la anul si sa imi fac o impresie.
Si o sa iau pe PJ pentru ca majoritatea banilor ii am in firma si ca sa imi iau pe PF pentru 40.000 Euro/200.000 lei (exemplu rotunjit ca sa fie mai usor de calculat) trebuie sa platesc impozit pe dividende = 16.000 lei, CASS la dividende pentru 24 de salarii = 7.920 lei si mai pierd si TVA aproximativ 30.668 lei (aplicat la 200.000 – 7.920 = 192.080), deci o pierdere totala de aproximativ 55.000 lei/11.000 Euro (mai mult decat valoarea voucherului).
Valoarea ecobonusului real nu este de 54.000 lei pentru ca foarte putini caseaza 2 masini, nici macar de 51.000 lei pentru ca si in cazul asta putini au o masina foarte veche ca sa o caseze si se cumpara voucherul cam cu 3.000 lei, deci 48.000 lei este valoarea reala, nici macar 10.000 Euro
E posibil ca la anul valoarea ecobonusului sa scada, dar si valoarea masinilor electrice a scazut.
Om vedea la anul … cand o sa trebuiasca sa platim impozite de 3 ori mai mari :((((
dam167 a zis
Cazul tău (sau al altora din IT/tech cu SRL în loc de CIM) nu e relevant pentru că un SRL care are angajați și activitate funcționează altfel. Asta pe lângă că nu poți compara un SRL cu activitate de birou și 3 mașini cu o firmă de curierat. Achiziția pe PJ se face în leasing, nu ține nimeni zeci de mii de euro ca să cumpere cu banii jos – cheltuielile sunt oricum mai mari și e mai complicat, de asta firmele mici le scot repede după ce termină leasingul. Ai asigurări mai mari, cheltuielile trebuie justificate, când ai 2-3 angajați nu-ți bați capul cu foi de parcurs și alte prostii.
Voi ați prins o conjunctură, nu e general valabil pentru orice SRL. Angajatorul meu are multe mașini, nu voucherul e problema, ci logistica și stațiile de încărcare. Când ai mașinile împrăștiate prin țară nu te duci oriunde așa ușor pentru service și revizii și nu pui cum ai chef stații de încărcare la orice punct de lucru. Și asta doar la privat, că la stat e mai complicat din punct de vedere al procedurilor, chiar dacă teoretic ai banii. Pe hârtie sună bine „să redirecționezi banii”, dar poate intră în faliment un SRL până vin efectiv banii.