Tind să cred că românul a mai umblat un pic la mentalitate. Evoluăm. Așa că m-am gândit să vorbim un pic despre mașini.
Am mai zis părerea mea despre mașini. Nu le înțeleg rostul, în afară de te-ai duce din A în B. Dacă la 18-20 de ani făceam câteva mii de km pe lună, acum nu îi fac într-un an, iar de când m-am operat chiar stau să mă gândesc dacă s-o mai țin. Văd ok, sunt stăpân pe mașină, dar a dispărut motivația și prefer să nu îmi obosească ochii atât de mult.
Pentru unii încă este un statut. Știu persoane care și-au luat BMW pentru firmă, doar pentru a se duce la întâlniri de business cu ele. Altele și-au luat jip pentru asta. Statut, dar și subiect de discuție, când n-ai de unde să începi cu interlocutorul.
Am amici care au rămas uimiți de noul Sandero și se gândeau să-l cumpere. Eu-s mai negativist și cu Dacia veche chiar pot să-mi fac treaba, în limitele folosinței.
- Citește și: iată detalii despre Dacia spring electric
Mă gândeam că, dacă ești pe firmă plătitoare de TVA, ai toate motivele să îți iei mașină nouă. O iei pe firmă, o ții câțiva ani, apoi o vinzi pe nimic pe persoană fizică. Dacă nu, ai mișcat-o după 0 kilometri, dacă vrei s-o vinzi la 1000 de km rămâi fără 20-25% din sumă.
Ca întreținere, pe cea nouă, în afară de reviziile obligatorii, n-ai nicio treabă, nu ar trebui să ai costuri.
La cea veche, la noroc! Joaca cu kilometri înapoi, eternele țepe de pe la noi și poate ghinionul te fac să bagi bani suficienți în mașină.
Ca sinteză avem așa:
Mașină nouă
- ai garanție (daca e prin credit, ai obligatoriu CASCO, ceea ce e un avantaj ca nu te costa reparația, dar vorbim de cheltuială în plus),
- nu este uzată (practic o rodezi după stilul tău de condus)
- vei avea piese de schimb originale minim 10 ani
- reviziile pot fi incluse in garanție (depinde de producător), dar te poate obliga sa le faci la reprezentanta.
Mașină second hand
- rodajul e făcut de altcineva si nu stii cum a folosit-o
- prețul e mult sub una noua, dar poate crește dacă alegi să iei de la rulate.
- trebuie să îi faci revizia la cumpărare
- poti afla informații despre istoricul modelului (ce îi pică și ce nu)
- daca mașina e mai veche de 8-10 ani, nu se face CASCO, dar poti găsi piese la dezmembrări
Altfel, sunt mașini pe care nu ți le-ai permite noi, decât dacă le iei în rate pe 20 de mii de ani. Dar nici costurile de întreținere nu sunt aceleași.
Depinde de brand, depinde de cât de multe modele sunt pe piață, de starea acesteia, etc.
Din punctul de vedere al rentabilității, nu. O mașină se va fi devalorizat, iar creditul și banii vor fi mai scumpi.
Redoo a zis
Cred că cel mai ok la momentul ăsta este leasing operațional dacă se poate. Altfel, pă persoană fizică, eu mi-am propus să nu dau mai mult de 5-6k de euro pe o rablă. Nu visez avioane, vreau o mașină utilă, break, gardă la sol cât de cât ridicată, fără a intra în zona suv. Zici tu că la aia nouă n-ai cheltuieli…comparam cu un prieten cât am băgat eu în reparații și cât a băgat el în casco…a ieșit mai mult la el. Bine, la mine dacă era daună totală, aia era…da eu plătisem pe căruță 5k și el 17. Și ne-am plimbat prin aceleași locuri. Eu folosesc mașina zilnic, în 2019 am avut legat vreo 12 zile în care mașina n-a plecat de pe loc.Ca idee, eu nu m-aș împrumuta să-mi iau rablă… Dacă e urgență, pana-n seară găsesc o rablă la 5-600 de euro cât să-mi văd de ale mele până găsesc o mașină ok.
Marius Cucu a zis
Casco e bun, te scoate din belele. Eu am avut daună aproape totală la 11k km.
Ciurcas Dan Gabriel a zis
E destul de rau fara masina, mai ales acum.
Gabriel Teodorescu a zis
Eu prefer o masina premium la 3-4 ani luata din Germania la o treime din pretul de nou decat una noua de la o marca ieftina la aceiasi bani. Fac asta de vreo 20 de ani si nu am regretat niciodata.
vasile a zis
Si ce ai luat premium ultima data, la ce pret?!
Redoo a zis
un golf..
billy a zis
🙂
vasile a zis
Mda… cazan pe motorina! pas..
Hibrida…
Marius Cucu a zis
Hibridele poluează.
vasile a zis
Polueaza daca iesi din casa, da acum cand totul e online, merge treaba unsa.
Gabriel Teodorescu a zis
BMW 530 xDrive noiembrie 2016, cam cu tot ce se putea pune pe ea, aproximativ 18000 cu transport inclus. Masina identica in Romania pe olx 25000.
vasile a zis
OLX e o gluma, nu e pentru seriosi, poate autoscout!
billy a zis
Si eu as fi preferat o masina second de 3-4 ani din Germania, dar cum nu prea ma pricep la mecanica, am preferat una noua. Daca ar fi existat un sistem de dealeri seriosi care aduc masini second din UE, sa asigure garantie, etc, poate as fi optat pentru aceasta varianta. Asa mi se pare loterie, plus o gramada de situatii cand trebuie sa apelezi la cunostinte, prieteni sau intermediari care sa aduca masina de acolo. Nu mai vorbesc de garantie sau taxe transport. Daca ar fi o masina de 5-6000 E mai zic dar cand masina costa mai mult de 13-14000 E, nu cred ca se mai justifica. Casco e optional, iar cum perioada asta traficul e mai redus, am preferat sa nu-l fac.
Marius Cucu a zis
Dacă mașina e luată în rate, nu prea e opțional CASCO, e obligatoriu 🙂
billy a zis
Cred ca e o limita de pret la creditul luat, daca depasesti 10000E credit te obliga la Casco, daca nu, nu. Parca asa era la BT.
Marius Cucu a zis
Asta nu mai știu, eu cotizam la „bolid”.
Pato Basil a zis
Eu cred că mentalitatea s-au schimbat o dată cu creșterea nivelului de trai, de geaba ai mentalitate vestică dacă ai salariu 700 de Ron pe lună și o mașina costă 70000 (una medium range).
Că business probabil Redoo are dreptate, dar și acolo dacă faci peste 25000 km pe an, altfel nu cred că merită…să faci nici leasing.
Marius Cucu a zis
700 lei pe lună? Numa minimul e dublu ?
Pato Basil a zis
Eu ce ziceam? A crescut nivelul de trai.
Oarecum că acum ai 2000 net tu 2000 net ea.
Din care 1300 rata la apartament, 700 rata la mașină :)) și trăiești la fel de prost 🙂
Mălin a zis
Depinde despre ce mașină vorbim. Dacă-i Dacie mai bine o iei nouă, dacă e altceva mai serios merge și second-hand.
ITAdrian a zis
Noua sau SC??? Depinde de cativa factori daca vrei sa faci o mutare inteleapta. Iti raspunzi la cateva intrebari:
#1. Ai pricepere si echipament/locatie sa-ti intertii singur masina?
#2. Ai o sursa sau te pricepi sa gasesti o masina cinstita? Daca in ambele situatii raspunsul este DA, atunci nu vad nici un motiv sa cumperi ceva care in secunda doi, dupa ce ai iesit pe poarta pravaliei, i-a scazut valoarea cu 25%. (numa daca o dai la copil sau nevasta si nu vrei sa te sune de pe undeva ca „nu mai merge”- cand cumperi SC iti asumi si evenimente!!!). Eu am avut si masini noi si masini SC si acum avem in „casa” doua noi si doua SC… Ideea este ca eu am un garaj dotat un pic mai bine decat un service cu staif si ca ultima data cand am vizitat un service auto, a fost acum vreo 20 de ani. O sa sara unii ca-ti trebuie echipament de diagnosticare nu stiu cum, etc… Da, trebuie si am (AUTEL MAXI DAS exact acest model: https://www.obdprice.com/products/autel-maxidas-ds808k-diagnostic-tool-obd2-scanenr?variant=12904325316667&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google%20Shopping&gclid=CjwKCAiA6aSABhApEiwA6Cbm_0vmk-ihERHn3FboaPMJt3yT-NhOJLm5up5GBLFmOc5qe_CwbPM8QRoCY-QQAvD_BwE). Scule??? Pentru orice reparatie, de la cutie automata la facut motoru bucatele. Chei dinamometrice de la 2Nm la 300nm – vreo 6 diferite in functie de putere… ETC. Pricepere? 100%. Maisnile in ziua de azi nu aduc profit la vanzare de nou, ci din intretinere, motiv pentru care service-urile te „judeca” de parca ai fi ultimu’ imbecil. Eu nici nu am incredere in service-uri si din acest motiv cand cumpar o masina in familie si ma refer la cele noi (nevasta si copil), o platesc integral si i-am pupat in bot; nu ma mai vad aia la fata. Asigurarea… Casco aici in State se poate cumpara un pic mai in detaliu, adica poti elimina ceva care nu doresti (am sa revin asupra acestui ceva) si poti lasa intact ceea ce te intereseaza, economisind o groaza de bani. Ca sa intelegeti niste cifre va spun ca eu platesc pentru patru masini (doua noi) si doua motociclete, suma de $250/luna.(Doaua Golfuri cu motoare de 2500cmc/187 cai benzina si doua Mercedesuri, unul SLK si unul GL 450 + o MV Agusta 1090RR si un Ducati Hyperstrada. SINGURUL LUCRU pe care l-am exclus este „collision”, adica repararea masinii/motocicletei avariate intr-un accident provocat de mine/noi. Acest simplu lucru scos din polita permite o economie de 4-5 sute pe luna, fiind si cel mai scump articol din intreaga polita. Restul de casco e intact, avarie a geamurilor, vandalizare, furt integral sau partial sunt acoperite 100% fara aport propriu. Collision e cel mai scum articol deoarece este si singurul care se preteaza la furt, iar supra-taxarea acestuia se face din doua motive; unul, pentru a nu „invita” cetateanu’ la dauna totala si doi, pentryu a acoperi costurile. Socoteala e simpla; nu am sa fiu stupid sa elimin posibilitatea de a se intampla un eveniment din proprie vina, desi nu s-a intamplat niciodata niciunuia din noi. Dar probabilitatea de a se intampla la mai mult decat un vehicul/an este relativ mica. Revenind la cifre, o economie de 6 mii de dolari/an echivaleaza cu ORICE avarie din proprie vina si mai raman bani necheltuiti (per un vehicul). Din proprie vina se poate lovi fata… Bara faruri, radiator, capota aripi, vopsea. OK! Noi am trecut la acest „system” cam de acum patru ani, insemnand ca am economisit vreo 24 de mii. Daca e dauna totala suntem tot bine. E vorba aia: Cine nu deschide ochii, beleste „castravetele”… Cumparare cu banu jos, vs. cumparare pe datorie pe ani de zile… Dobanzile si obligatiile de asigurare in situatia ratelor (inclusiv leasing) sunt stupide din punct de vedere economic, ajungand sa dai pe o conserva mai mult decat folosesti din ea. La final, sfatul meu este sa cunmpere fiecare cea mai buna masina pe care si-o PERMITE, fara sa stranga cureaua, fara sa faca economii in alte parti. Traim pentru noi, nu pentru imaginea noastra.
Ionut a zis
Daca te pricepi cat de cat la masini si daca esti informat, masina SH.
Daca nu si esti nevoit sa te duci la service si pentru un bec ars, masina noua sau una SH dar inca in garantie.
Daca nu te pricepi, risti sa fii „jupuit” de catre service-uri si pentru o problema care costa 10000 lei sa spunem, daca te pricepi si cunosti si oameni in domeniu, o rezolvi cu 3000-4000 lei, astfel incat ajungi sa cheltui foarte multi bani, pentru orice mica defectiune care apare.
Iarasi, daca te pricepi si esti informat in domeniu, iti cauti un model de masina cu mai putine probleme de fabricatie cunoscute (de exemplu eviti cutie automata sau anumite tipuri de cutie sau coduri de motoare recunoscute cu probleme) sau remediezi acele defecte preventiv cu costuri mult mai mici.