De vreo 2 ani de zile Google vine și face cu boltă pe munca de aici. Într-adevăr, sunt mai multe lucruri întâmplate și anterior, dar și ulterior, așa că n-aș da vina doar pe marele brav american.
2024 a fost un an foarte prost, strict din punctul de vedere al blogului și… cumva era normal. Am dispărut de aici deși… am fost.
Cum vine asta?
Păi mi-am luat anul sabatic pentru a-mi da seama dacă îmi place Youtube-ul. Și îmi place, dar avantajele pe care le vedeam acolo nu au crescut atât de mult. Una e ce ai în cap, una e ce transmiți. Dar tot e bine că mă pun mult mai confortabil pe scaun și vorbesc. Mare lucru.
Eh, atenția asta îndreptată în alte locuri m-a prins descoperit pe blog. Vedeți voi, nu e doar despre scris pe blog zilnic, ci sunt mult mai multe lucruri în spate de făcut. Mentenanță, actualizat de articole, șters articole irelevante, învățat ce semne îți dă Google, etc. Totul contează. Un serviciu de 8 ore nu ar ajunge pentru așa ceva. Nu le poți împărți, în definitiv. Mai ales, când competiția are 3-5 persoane per publicație. Eu, Dan, Radu și Marius suntem singuri, în rest, toți cu echipă. E copleșitor, asta dacă vrei să și trăiești pe lângă. Și-am trăit, am bifat și conferințe. N-a fost simplu. Dar am ales, așa cum am ales ca anul ăsta să stau mai potolit.
Implicit, aici s-au întâmplat lucruri, adică s-a frânat.
Prima chestie observată. În 2024, la început, am observat foarte multe link-uri suspecte. Porno, poker, warez. Orice ar fi OK pentru cineva care să fie penalizat de Google.
Am observat, am observat și căderea, dar n-am lucrat constant la asta. A fost un an prea greu pe plan personal ca să am timp și de asta.
Dar, printre rânduri, am dat disallow acolo unde am văzut cu ochii și cumva urmăream. A fost și schimbarea de la Google cu Analytics, vedeam că pe alte platforme e mai bine, însă tot nu era ca înainte. Am șters și categorii, am renunțat o perioadă la indexarea tag-urilor cât să „curăț internetul”. E greu să faci lucruri fără să ai referințe, fără să știi dacă urmărești bine sau nu. Trebuie să fii cu ochii acolo, nu doar să te rezumi la un text și atât.
Anterior, ca să fie totul bine, am zis: băi, e clar că n-am timp să mă ocup de toate site-urile. Aveam 15 site-uri pe vremea aceea, am zis că oricum multe se suprapun, haide să le mut pe blog. Așadar, au mai apărut vreo 1000 de articole pe blog. Nu le-am făcut redirecționare ca la carte pentru că multe aveau informații mai vechi pe care voiam să le pun la punct. Doar că asta nu s-a mai întâmplat.
Practic, m-am copiat singur. Știți ce e frumos? Că Google zice: bă, noi nu suportăm conținutul duplicat. Ei bine, vă zic că din toate testele mele, eram mai bine ca celelalte site-uri. Doar pentru că aveam autoritate mai mare cu blogul.
Apoi au trecut câteva actualizări, iar toate cele de mai sus cred că au supărat un pic pe nenea Google. Vedeți voi, e simplu să scrii pentru câteva sute, mii de oameni, dar grosul lunar se face din Google.
Am pornit și treaba cu știrile zilei, în ideea că se va construi o comunitate mai mare pentru știrile punctuale. S-a întâmplat asta, dar elementul Google dispare în povestea asta. OK, aduci mai multe subiecte în față, însă acelea nu vor fi indexate ca să aducă și trafic de acolo. Și am mai discutat, e cu 2 tăișuri: aduci trafic constant, dar nu aduci oameni din Google. Nu aduci marea majoritate. Adică articolul ăsta mi-a adus peste 100 de mii de vizualizări. Dacă era un titlu prost cred că n-aveam nicio șansă cu el.
Altfel, Google a zis: băi, știți ce, duceți-vă dracu voi ăștia cu afilierea. Vă preluăm noi din informații, vă facem un carusel, punem recenziile într-o parte și gata. Mai vine și AI-ul care zice: ia uite, ăsta a scris de asta, hai să remodelăm informația și să o adaptăm. Culmea, tot Google nu te protejează aici ca fiind primul. Muncești să înveți nișe, să testezi cât mai multe chestii și zice: marș mă!
Mi se pare că se duce chiar în direcția greșită ori vor rescriere completă de articole. De multe ori, cele vechi nu mai sunt aduse în față deloc după ce pui conținut nou. E ciudată abordarea.
Astăzi observ o treabă și mai tare și anume că a dezindexat articole OK, din punctul meu de vedere. Ca de exemplu, ăsta. OK, problema s-a rezolvat de atunci, însă nu văd un motiv pentru care ar zbura din indexare. Dar ăsta? Sau chiar articolul cu ceasul ăsta? Multe, foarte multe decizii sunt inexplicabile.
Nu mi-a rămas decât:
- să pun Nofollow pe unde se poate
- să fiu sigur că funcționează Canonical
- să mai curăț prin robots.txt că îl abandonez mereu
- să mai fac link-uri interne și să șterg la greu mizerii
Altfel, îmi dau seama că, cu cât crește mai mult sitemap-ul ăla, cu atât apar probleme mai multe.
Pot să îți spun că am avut și eu aceeași problemă anul trecut, ba chiar la o anvergură mult mai mare. Nu că Google nu mai indexa bine articolele, dar parca din contră, se străduia să le ascundă.
Am căutat problema pe toate părțile și nu am găsit un motiv pentru care se întâmplă asta. După aproape un an în care m-am dat cu capul de pereți încercând să găsesc cauza, s-a rezolvat de la sine, probabil cu un update de algoritm de-al lui Google.
Da, da, am observat și la tine asta.
Eu am găsit câteva lucruri care probabil au fost fixate toată luna trecută. Vedem când o să fie actualizare mare de algoritm.