Cred că cele mai interesante experiențe sunt acelea în care se bagă localnicii în seamă cu tine. În Spania mi s-a părut OK să fiu confundat cu ei, mai ales de bătrâni, iar dacă mă întreabă în spaniolă încerc să o rup și eu.
Pe „germaneză” zău că știu să schimb 2 cuvinte. La fel și pe „elvețiană”, aflând de curând că germana este limbă oficială. Însă, mi-am dat seama că și ei au fix aceleași probleme, ba chiar „înjură” aceleași branduri. Tehnicalități, dar pare că Europa e la fel. Nu e nici vestul ăla wow precum ni se vindea, peste tot sunt probleme punctuale. Știți ce urât e să zică elvețianul: „ce naibii faceți cu extremiștii ăia?!”
Am răspuns și eu ca un prost: da, avem și noi AFD-ul nostru neștiind că Daniel e elvețian.
Mă uitam la pozele din Germania și dau peste pozele din gară pe care am omis să le pun în ghid. În Germania, dacă de fiecare dată a fost cu munca… transportul a fost cu orice altceva decât cu trenurile ori transportul în comun. Așadar, foarte puține au fost perioadele în care chiar am luat contact cu treburile mai locale. Poate doar în Berlin când mi-am luat extra, dar și atunci prea puțin am folosit transportul în comun. Raportat la Italia, Spania raportat chiar la Belgia… sunt afon.

Totuși, țin minte că în Berlin m-am descurcat mai puțin cu transportul în comun și am avut aceeași problemă: aglomerație, întârzieri. Măcar sunt rapide.
În Wiesbaden am schimbat câteva trenuri. Totuși, regionalele astea sunt la interval bine stabilit. Bine, am pățit ca un tren să se anuleze și să se mute pe alt peron, dar măcar a venit în 6 minute. La noi 6 minute e marja de eroare. Dar da, cred că singurul oraș avantajat din România este Ploiești legat de infrastructură. Pe vest sunt vreo 40 de trenuri pe zi, unele sunt din 15 în 15 minute. E imposibil să nu găsești ceva. Mai rar vine STB-ul câteodată. În rest, probabil că e catastrofă, mai ales dacă sunt stații mici.
Revenind la Germania, din exterior mi se pare că prețurile sunt un pic exagerate. Acum poate că sunt obișnuit cu ceea ce este în Italia. Mi se pare că acolo e universul trenurilor. Ai acoperire foarte bună a țării și prețuri decente. De exemplu, în Belgia nu am dat niciodată sub 10euro, în schimb în Italia scapi de multe ori și cu 2-3 euro.
În Germania, cel mai puțin am scăpat cu 7 euro. La un moment dat, erau și ceva abonamente… după pandemie. Nu știu ce s-a întâmplat cu ele.
În Italia multe dintre trenuri (rute) sunt subvenționate masiv de către autoritățile locale, de aceea au prețurile alea mici.
Are sens, dar cel puțin… regionalele sunt nesimțit de ieftine. Dar na, e un compromis că n-au străzi foarte largi. Dacă nu îndeamnă la asta prin zonele turistice ar fi țara blocată. Și așa e…
In concedii departe de casă, unde ajung cu avionul, prefer sa nu fiu nevoit să închiriez mașină. E un stres suplimentar să ai grijă de o mașină care nu e a ta, s-o parchezi, să nu o lași aiurea unde poate fi eventual vandalizată, ridicată. Transportul in comun îți oferă acea libertate incredibilă pe care o poți aprecia numai într-un loc străin, pe care vrei să-l vizitezi la pas. Autoturismul te forțează să vizitezi ceva fix in jurul locului de parcare, și să te întorci. Cu transportul in comun nu te întorci, doar mergi pe un traseu.
Am folosit ambele in Sicilia. Am stat în Catania, bătut orașul și împrejurimile cu autobuzul și trenul, pina la Messina și Syracusa. Ei bine, pina la Palermo dura prea mult cu trenul, citeva ore bune. Așa că două zile am închiriat o gioarsa de Kia Rio, cea mai ieftina căzătură al cărei AC nu prea mergea și am fost la Palermo și apoi pe Etna.
In Tenerife am luat mașină toată perioada, e prea mare insula s-o poți bate cu autobuzul. Și e ieftină închirierea, e loc de parcare peste tot.
Madeira merge fără mașină, autobuz în oraș, există excursii care ating toată insula. Am luat vreo două zile mașină pentru a atinge zone îndepărtate. Cînd faci calculul, dacă ești familie de 4, ieși mai ieftin cu mașina închiriată decît cu vreo excursie organizată, ai libertate mai mare de mișcare.
In Germania, Austria, Italia, Franța, chiar și Spania, poți să uiți de autoturism. Faci bine planul, iei trenul, nu ai vreo inconveniență. Sincer, mi-aș dori să pot avea timp sa bat Europa vreo luna doar cu trenul și „ia-mă nene”.
Dacă ai timp să dai info despre Madeira ar fi super… Noi eram tentați să luăm mașină închiriată, dar pare că suntem pe același stil.