Când am plecat din presă am plecat de scârbă pentru ce mizerii se făceau în politică. V-am mai zis, am fost atât la galbeni(portocalii pe vremea aceea), cât și la roșii. Nu e nimic special acolo, dar așa m-au călit să văd lucrurile mai diferit. Să știu cum se pune problema. Deh, pe vremea aia oricum eram un puțoi și prindeam lucrurile așa cum se putea. Dar din camera aia cu multe monitoare mai prindeai câte ceva când oamenii credeau că dacă n-au microfoane pe masă nu se aude nimic pe ambianță.
Revenind, am plecat că nu credeam că mai am ce învăța de acolo și că voi fi mai creativ singur. Așa s-a și întâmplat, m-am dezvoltat pe niște planuri de care nici nu visam. Și încă nu mi-a pierit cheful să învăț lucruri noi, așa cum am învățat și în perioada asta pandemică.
Adică mi-am pus focusul complet spre treaba asta cu blogul, am dus muncă de lămurire și nu numai și mie mi se pare că direcția este cea bună.
Da, mi-am tăiat multe ore din treburile sociale, cât să reușesc să ajung să evoluez și pe video. Încă nu îmi place ce fac, dar tot exercițiul ăsta mi se pare că este bun pentru dezvoltarea mea: să vorbesc mai clar, să fiu atent la intonație, să scriu mai bine, mai explicit. Eu nu citesc ce scriu, nu reiau ideile. Că am o repetiție, că sunt niște idei care se bat cap în cap, eu scriu paragrafele acelea și aia e. De când cu video lucrurile s-au mai schimbat, materialele pe care le fac și video le refac special pentru video și în timp sper să reușesc să fac ca un script normal. Și sper să mă duc în direcția de conversie, nu de views, cu tot background-ul din afiliere.
M-am lungit un pic ca să înțelegeți ce muncă este în spate și, probabil, dacă nu ar exista pasiune, unii probabil ar fi ales un domeniu dintre cele pe care le știu, ca de exemplu, editarea video și-ar face numai asta și n-ar duce pe toate în spate.
Evident, niciodată lucrurile nu sunt roz și mă amuz de scandalurile, din ultima vreme, dintre vechii influenceri ai țării. Vânzările au fost și vor fi întotdeauna. Marketing-ul din jurul vânzării a fost. Cel mai bun exemplu este Sony cu telefoanele lor. Nu investesc, nu câștigă. Ei merg pe principiul că fac produse bune și se vând făcând marketing doar cu cei mari. Ar fi ipocrizie să credem că Marques Brownlee nu își ia bani pe ce muncește. Deși omul e singur care apare, în spatele lui e o mașinărie de marketing. Crede cineva că vin banii doar din Adsense? Chit că sunt plătiți mult mai bine decât în România?
În tot scandalul ăsta de la noi s-a adus în discuție realizarea de reclame la alte produse decât cele prezentate. Mă gândesc că unii ar vrea să vadă reclamă la parfumuri în loc să se intereseze de achiziția unui telefon. Nu cred că mai suntem în anii 2000, până și la TV anumită publicitate ajunge pe anumite tronsoane, pe o anumită profilare. Mai ambiguă, dar fiecare vrea să meargă la sursă.
NDA-uri. Am impresia că am mai vorbit despre ele. A fi sub un NDA nu înseamnă că ești plătit pentru alea. Da, eu aș vrea, probabil n-aș mai face și editare video în paralel dacă aș încasa de la acele NDA-uri. Pe lista scurtă
Trafic. E o discuție atât de plină de bullshet. Ca la telefoane, da, pot 10 telefoane cele mai bune, dar unul e bun la poze, unul este bun la sunet sau la baterie. Deja ai 3 criterii de cel mai bun. Dar sunt influenceri care vând 0, în timp ce bloguri cu 100k vând înzecit. Sunt bloguri care se laudă cu milioane de afișări, dar trimit trafic spre video doar când e scandal. De ce? Păi simplu, traficul este adunat din totalul articolelor. Fiecare dă din coate să iasă mai bine, iar regula generală este: care țipă mai tare, țipă mai bine.
Doar că într-un mix de marketing fiecare dintre cei 2 contează. Atât influencerul, cât și bloggerul, dar și publicitatea clasică. Dau exemplul ăsta clasic: prin 2015-2016 am avut prima mea campanie. Eu pe atunci făceam 99% afiliere și cumpăram produse și le dădeam retur ca să le fac recenzie. Am avut o campanie cu Vonino în care n-am vândut mai nimic. În timp ce au început să vorbească cu influenceri, să vorbească pe TV agresiv am început și eu să vând.
E aiurea să ieși în față cu jumătăți de adevăruri și de-o parte și de alta. Dar sunt de părere că oricum piața se cerne cu sau fără scandaluri. Plus că, exact ca la televizor, oamenii se erodează, nu există emisiuni de lungă durată, 5-6 ani pe val apoi vin alții din urmă care să vorbească publicului activ.
Referitor la bani, sunt 2-3 branduri care recompensează și oamenii din liga secundă, de sub pragul influencerilor. Dar am mai discutat despre asta, sunt niște lucruri care se bagă sub preș, ca în politică(dar și acolo e marketing, doar că produsul este un analfabet în zilele noastre). Neavând o bază și alternative, nu te poți susține cât să crești. Și, chiar și așa, nu te poți bate de unul singur cu o echipă: unul care filmează, unul care scrie, unul care face o poză creativă și așa mai departe. Unde-s mulți, puterea crește. Dar ăsta este meritul celor care au pornit primii la drumul ăsta. Nu trebuie să fie arătați cu degetul. Doar că, aici, în Balcani este foarte multă ipocrizie. Pe modul eu, eu, dar ăla?!
Culmea, eu am strâns mai multe conferințe în afara țării decât aici. Pe la networking discuțiile sunt total diferite de ce se discută la noi. Sunt la alt nivel, dar asta și pentru că piețele sunt mai mari și e loc și pentru oameni nișați și pregătiți. Aici nu ai cum să reziști, nu mănânci la sfârșitul zilei.
Iulian a zis
Nu cred că o să ne fure influencerii (TikTok, etc) ciolanul. 🙂
Marius Cucu a zis
Nu e vorba de mine aici. E apropo la Buhnici versus Zoso.
Costin a zis
Zoso asta garantat este fan Led Zeppelin in general si Jimmy Page in special !