În alte țări se discută deja de astfel de taxe. În Londra, în orașe de prin Italia sunt taxe de poluare. Ai noștri discută și ei despre așa ceva. Sigur că nu doar Bucureștiul este sufocat de mașini, ci și Clujul și alte orașe mari.
Stăteam și mă gândeam un pic la ultimele 2 concedii. În Turcia au orașele întinse pe suprafețe mari. Acolo ai loc și infrastructură să faci orice, e drept, e ceva mai aglomerat în zonele turistice, dar în rest au infrastructură, în Spania e infrastructură și la băieți, autobuzele au banda lor, oamenii mai calmi, mai liniștiți.
La noi, circulam pe străzile secundare și vedeam mașinile exact la fel ca muștele: una lângă alta. Nici nu mai vorbesc că sunt pietoni care n-au încotro și nu mai au trotuar, merg pe stradă.
Înțeleg și poziția celor care muncesc și depind de o mașină, dar cred că pot fi și alternative. Da, te plouă în zilele urâte sau ți-e frig, dar pe ansamblu cred că poți avea și alternative electrice.
În plus, trebuie să învățăm să folosim transportul în comun. De exemplu, în Spania, nu a țipat nimeni că un autobuz n-avea aer condiționat. Da, e adevărat că, în majoritatea timpurilor, acestea aveau condiții ok, dar s-a întâmplat să fie și mai greu de suportat.
Nu îi înțeleg pe cei care se duc la serviciu cu mașina. Sigur, cei care se duc de acasă la serviciu, nu care aleargă cu mașina prin oraș. E greu de crezut că nu poți să folosești transportul în comun sau, dacă sunt 20-25 de minute de mers pe jos, să o faci fără să stai pe gânduri. Mai ales dacă lucrezi la birou. Din punctul meu de vedere, e sănătate.
7 ani de zile am fost la serviciu pe jos. Că terminam la 1 noaptea, că terminam la 8 seara eu mergeam pe jos acasă. În jur de 3.5 km dus și încă 3.5 întors. Nu simțeam nicio durere de spate, nu aveam de gând să investesc într-o saltea mai mult decât într-un telefon. Asta pentru că sedentarismul te omoară încet și sigur.
Ideea este că s-a ajuns la mult prea mult. S-a ajuns la momentul în care 2 persoane au 3, 4 mașini în familie. Ce să mai vorbești de locuri de parcare?
Sigur că pe lângă taxe, pe care cred că oricine le-ar putea pune, ar fi să începem să dezvoltăm și alternative: transport mai bun în comun, rută separată pentru autobuz și, poate cel mai important, schimbare de mentalitate.
Sorin a zis
Cînd s-o pus taxă la intrarea în staţiunea Mamaia (taxa Mazăre) toată lumea o zîmbit şi mulţi şoferi or înjurat, taxa fiind considerată o aberaţie a înseşi Universului. Acum „metoda” se doreşte implementată la nivelul tuturor oraşelor, pentru că metoda de a stoarce şi ultimii bănuţi este „eficientă”. Adică plăteşti taxă pentru ca să-ţi rupi maşina în destule gropi !
K’aşai la noi !!
Marius Cucu a zis
În Mamaia și cu taxă și fără… era cam greu să nu fie aglomerat. Anul ăsta, dacă țin bine minte, n-a fost taxă.
ice4you a zis
Daca ai sta in Bucuresti, ai intelege de ce ai nevoie de masina, mai ales daca stai in zone care nu sunt acoperite de metrou sau care stau prost la partea cu transportul in comun care si asa este sufocat la orele de varf! Nici eu nu folosesc masina in Bucuresti, in 90% din timp zace in fata blocului, insa daca as avea servici unde trebuie sa ajung la o anume ora si dupa el, sa ajung si dupa copil, sa fac si cumparaturile si cumva sa fac sa si dorm ceva … nu stiu ce sa zic cat de ok ar fi!
De aici trebuie sa intelegem un lucru: cand si Romania, va avea in orase transport in comun ca in alte parti si mai ales solutii reale pentru transportul alternativ cum ar fi bicicleta (ce avem noi e sinucidere), se vor putea pune si taxe, dar pana atunci nu prea e ok atata vreme cat in afara de Bucuresti, nicaieri in tara asta nu exista alternative la fel de ok si chiar si aici sunt probleme destule! 🙂
P.S. Legat de mersul tau pe jos: daca aveai de tarat dupa tine niste sacose cu cumparaturi si un puradel, cum crezi ca iti era? Iti luai sau nu masina?! 😀 O fi sanatate prietene, dar nu iti permiti luxul de a pierde juma de ora pe jos, cu puradelul dupa tine care are scoala la alta jumate de ora de casa si trebuie sa faca si temele, sa si manance si mai ai si tu alte hanganale … si sa nu mai zic ca oricum in Bucuresti e un (MARE) lux sa ai servici atat de aproape! Think out side the box! 😉 Exemplul tau merge la tine ca burlac, dar vezi tu … in restul de cazuri e durere.
Marius Cucu a zis
Numai familiști d-ăia în București. Culmea, în perioada aia eram 2 care făceam asta. De la ea am preluat mersul pe jos, eu mai foloseam și alternative.
Cătălin a zis
Eu zic că ar fi indicat să interzică parcarea în zonele de centru ale orașelor astfel încât doar dacă ești rezident în acele zone ar fi ok, altfel, să nu aibă loc. Da, tranzit, dar nu oprire. Oricum soluții în această direcție sunt sute.. greu de pus în aplicare.
Vasile a zis
Taxele astea de intrare inseamna limitarea libertatilor, libera deplasare in cazul asta sau discriminare pentru posesori de masini pe criterii de motorizare, etc., in rest nu rezolva nimic din cauze, sunt doar alte taxe pe care trebuie sa le suporte cetateni. Aia care au bani o sa plateasca si o sa mearga cu un tanc la job, iar ailalti o sa renunte, o sa moara de foame, o sa se mute la tara sau o sa-si trimita nevasta si copii la produs, la marginea unui oras din asta cu taxa de intrare, imaginile alea din filmele apocaliptice cu porti la intrare in oras sunt aproape!!
Desigur altfel as vedea niste taxe selective; „taxa pe gherțoi cu cefa grasa cu jeep de 4000 cmc” ce o arde prin centru, in general taxe pe masinile cu motoare mari, peste 1500.
Marius Cucu a zis
Păi nu e la impozit așa? Pare, însă, că nu e suficientă. 🙂
ice4you a zis
Care impozit? Ala din Bulgaria?