Știu, e ciudat să vorbesc despre China când foarte multe produse pe care le testez pe aici sunt… din China. Să trecem la ipocrizie sau la cost of doing business?
Cum ziceam în trecut, am trecut de la faza în a mai boicota China din punctul de vedere al produselor… de proastă calitate. Prefer să îmi iau produsul de care am nevoie, indiferent de țara din care face parte. Am povestit despre asta aici.
Dacă până acum discuția despre China era la nivel de spectator, ne uitam cum se ceartă China cu SUA prin Huawei și alte branduri cărora le-a limitat accesul, iată că Europa se clatină tot mai mult.
Ca europeni, mai bine zis ca germani, parcă suntem o barcă aproape de derivă. Deocamdată pare că suntem într-o barcă veche, dar cu o direcție spre necunoscut. Fără perspective.
Volkswagen o duce greu, iar din ce citesc prin presă foarte mulți scutură din angajați. Și nu doar despre presă, pe unde discut cu oamenii, optimizări sunt. Culmea, raportându-ne la statul nostru, privatul simte pericolul și ia măsuri. Statul doarme!
Revenind la războiul nostru economic: China, SUA și Europa își împart zonele de influență. Europa, cu problemele ei pare că încearcă să se bată cu China.
OK, se readuc multe firme importante în zonă, dar să zicem că producem un telefon aici, local și nu îl mai aducem din China.
Ne vom putea bate vreodată pe salarii cu ei?
Un alt exemplu, pe mașini electrice chinezii au un pas în față: au BYD, la televizoare au cam făcut praf pe japonezi, la telefoane dacă nu dădeau șoc Huawei-ului probabil că dominau piața.
Cel mai bun exemplu de pe piața de televizoare este TCL-ul. Am mai discutat și eu în stânga, în dreapta, oamenii nu merg pe profit, ci pe cotă de piață. Fac volum, dar vând aproape de pierdere. Fie au susținere în China, fie au găsit un buton magic să iasă în față.
Și treaba asta e perfectă pentru consumatori. E genial să ai cele mai mici prețuri, toți își doresc asta, însă prețul mai mic înseamnă și un profit mai mic, un salariu mai mic pentru angajat sau poate chiar dat afară.
Vă dați seama că, pe termen lung, lucrurile astea nu funcționează. Cel mai bun exemplu este Temu. Cât de agresiv au intrat, cât de agresiv bagă și acum bani, însă e clar că n-au putut susține beneficiile din primii 2 ani.
Mai țineți minte retururile gratuite fără a da produsul înapoi, mai țineți minte livrarea gratuită pentru orice produs, indiferent de valoarea coșului?
Cumva au vrut să facă praf piața ca mai apoi să ridice prețurile. Iar pe măsură ce au intrat reglementări prea greu s-au susținut. Că e un întreg circuit de taxare. Țipăm noi de taxe mari, însă circuitul de taxare e important, ești protejat într-un fel sau altul.
Sunt niște cercuri vicioase, iar lucrurile nu știu cât de bine vor fi. Nu acum, ci de la anul încolo când se termină cu alegerile din UE.
Daniel a zis
Pentru ca pe noi, ca oameni, ne intereseaza pretul cel mai mic si nu vedem si cu ce vine acel pret mic in spate. Sau cand vin firmele din china (cu sustinere politica, asta nici nu ar mai trebui sa fie in discutie) care rup cota de piata, dau peste cap piata europeana si ne bucuram ca vin preturile mici.
Sa o luam pe cazul vw si pe cum se duce in jos, pina la unul care vinde in piata, problema lor.
1. probleme financiare pentru angajatii directi – mai putini bani disponibili pentru cumparaturi
– nu mai cumpara produse locale se duc la supermarketuri mari si scad veniturile producatorilor locali care… ce sa vezi, isi schimba obiceiurile de consum
– nu mai schimba masina, nu mai renoveaza casa, nu mai merg la baruri, restaurante, etc – oare cine va avea vanzari mai mici? Iar angajatii acelor firme care vor avea venituri mai mici ce crezi ca vor pati? Cam cum se modifica obiceiurile lor de consum?
VW are furnizori de volane, cablaje, scaune, etc etc – mai putine vanzari de masini noi, mai putine comenzi de subansamble la acele firme – mai putini angajati si … ce se aplica la angajatii directi se va aplica si la acestia.
Furnizorii directi au si ei furnizori -> exact ca mai sus.
Si tot asa pe lant, pina ajungi la vanzatorul de inghetata, restaurante, etc etc.
Cine zice ca daca da vw faliment sau o va duce mai greu pe el nu il va afecta pentru ca lucreaza la stat – hehehe, vise umede.
Chinezul ia banii si ii duce in china, nimic nu ramane in Europa – mai putin costul de transport care oricum e infim si e si ala subventionat de china.
Pe mine ma distreaza aia care se mira ca un produs de 10 lei poate fi trimis din china gratis si tu nu-l poti trimite gratis in ro si te imbogatesti pe seama lui – dar asta e vina educatiei.
Nu fac lobby vw sau altor firme auto – au facut si fac prostii mari dar sa nu credem ca daca vine masina chinezeasca noua o sa ne fie mai bine. Poate pe moment.
Stiu, vorbesc prostii, dupa parerea unora. Dar pe partea de auto sunt legat prin activitatea mea de un furnizor care e subcontractor unui furnizor tier 1. Si fata de anul trecut a scazut valoarea comenzilor pentru acel produs al meu cu 80%. Si produsul vandut de mine e necesar in masini.
Marius Cucu a zis
Omul de rând nu stă la căldură să își stoarcă creierul. Problema e că noi suntem firma aia de cabluri, iar dacă VW o pățește rău, o pățim și noi… că totul e interconectat, mai ales că cele mai multe vin din Germania.
Transportul ăla gratuit din China nu mai este de mult. Pe Temu ai deja plafon, cred că a ajuns pe la 80-100 de lei.
Daniel a zis
Si sa vezi ca aia din china, dupa ce vor acapara piata, vor fi mai agresivi, mai rai ca europenii.
Dar daca educatie nu exista si nu se vrea a se face pentru ca pur si simplu e mai simplu sa manevrezi prosti care au burta goala decat aia care sunt educati vom avea probleme.
Astia care mai avem ceva neuroni functionali ne vom descurca – mai greu dar ne vom descurca. Restul vor da vina pe oculta mondiala.
Marius Cucu a zis
Păi e normal să fie agresivi dacă ajung să aibă un soi de monopol.
dam167 a zis
Lasă oculta, proprietarul blogului (care intră în rândul celor educați) nu se grăbește să cumpere echipament de la F64, Fotohobby sau alte magazine mari de la noi – că evident e mai scump. În mod paradoxal e invers, ăia educați știu să caute, tot ei sunt ăia care pipăie în magazin și comandă online. Și tot ei știu ce cumpără și din cauza asta aleg calitate mai proastă în limita în care își pot face treaba cu produsele respective.
Mulți dintre cei pe care-i faci proști cu burta goală încă ar cumpăra din magazine dacă ar putea, chiar și din magazine mici (că na, o cunosc pe tanti Viorica), doar că nu mai rezistă magazinele.
Marius Cucu a zis
Mi-am schimbat obiceiul, nu mai fac experiențe pe mine. Plus că nu fac tam-tam, produsele foto le bag pe firmă și recuperez TVA. Așa că mi-e OK să iau din țară. Ultimele comenzi au fost de la 4k.ro și… westbuy? Asta în ideea în care știam că prețurile sunt OK acolo și fără campaniile de reduceri.
Chiar și așa, la 2 zile distanță, microfonul era mai ieftin la zeedoshop. 🙁 Nu mi-am mai bătut capul…
Însă, ar fi ciudat să nu verific prețul după ani de zile de afiliere în care am recomandat oamenilor produse. E un pic de know how dezvoltat involuntar.
Daniel a zis
@dam167
Ce am zis eu…ce ai vrut sa intelegi tu. Dar treaca de la mine.
Eu vorbesc din perspectiva unuia care are un magazin online de peste 8 ani – chiar nu mai stiu exact – si pot, pentru produsele mele, sa vad cum a evoluat piata si cum se comporta cumparatorii.
Dar ce stiu eu…
Marius Cucu a zis
Dacă mă apucam și eu de magazine în 2016, când eram pe val cu afilierea… Pfoai!
Daniel a zis
Am clienti care au ani de cand cumpara de la mine. Pentru ca, dupa ce am dat chix cu niste produse mi-am propus sa nu vand kkturi. Da, poate sunt mai scumpe ca alte produse similare de pe piata dar nu vreau sa fac rabat la calitate. Si ca, eu vand doar ce am in stocul propriu, nu cu termene de livrare de cateva zile.
E mult mai greu acum pentru ca sunt o gramada de site-uri care fac dropshipping si mint clientii – e greu sa-i convingi ca esti legit.
Postolachi Dumitru a zis
Mai are chinezu transport gratuit la produse de 10 lei? Că peste tot văd că e valoare minimă…
Marius Cucu a zis
Noup, aveam și eu de luat chinezării și tot aștept să mai am nevoi ca să nu plătesc transport. Bine, să înlocuiesc strict estetic, nu funcțional. :))
Daniel a zis
https://imgur.com/a/ImRAVvu
Nu stiu cum sa zic… dar inca e.
Marius Cucu a zis
Ah, nu am mai intrat de mult pe Aliexpress. :)) De acolo și voiam să cumpăr accesoriile. Mersi.
Postolachi Dumitru a zis
Fie că ne place, fie că nu ne place, China ne va sufla mult timp în ceafă…
Nu spun că în anumite privințe ne va bate la fundul gol… China din punct de vedere economic are nevoie de spațiu vital… nu poate vinde cât poate produce… de aceea vrea să ajungă peste tot…
Nu cu războaie tradiționale te cuceresc… te fac să depinzi economic de ei, de mâna lor de lucru…
Marius Cucu a zis
Păi, până la un moment dat, le-a fost de ajutor și un război tradițional: au dat de lucru Europei prin proxy.
Iulian M a zis
Nu cred că trebuie oprită.
Daniel a zis
Da si tu niste motive
dam167 a zis
Nu avem nici o șansă dacă nu ne schimbăm obiceiurile de consum. Ar trebui să punem preț pe calitate, să consumăm mai puțin (că nu putem concura cu puterea de producție din China) și să digerăm prețuri mult mai mari. În Europa avem și tot felul de filme, de la reciclare la prețuri mai mari la plastice (pentru a le descuraja), energie regenerabilă și eficiență energetică, toate astea duc la prețuri mai mari.
Marius Cucu a zis
Da, corect, dar toată birocrația asta generează și locuri de muncă.
ice4you a zis
Sa opresti China in nou conturatul context multipolar la care se lucreaza de zor, iar China si’a indeplinit deja cu mult in avans obiectivele, devenind incet si sigur noua superputere maritima a lumii? Pai hai sa oprim si pamantul sa se invarta! :)) Legat de EU, noi pe aici devenim treptat o insula tot mai mica si izolata, irelevanta la toate capitolele, un soi de nou Ev Mediu modern. Bine ca ne fac macar chinezii biciclete.
Marius Cucu a zis
Un pic în context, dar ca turist sau… semi turist. Oamenii ăștia au locuit 1 an în China.
ice4you a zis
N’am timp Cucule de copilarii d’astea, eu incerc sa am o privire de ansamblu. 🙂
Marius Cucu a zis
Păi nu ai timp să te duci în China, n-ai timp să vezi cum arată orașele de acolo, dar ai păreri despre? Ne hotărâm ce vrem de la BRICS?!
ice4you a zis
Sa vad ce, ma Cucule?! Cati taitei le’au pus in supa? :)) Fiecare vede ce vrea sa vada, pentru mine vlog’urile astea nu au nici o valoare de intrebuintare, sunt niste opinii ale unora, care filmeaza si ei ce vad pe un yuan marunt, le respect, dar cam atat, neavand valoare de analiza geopolitica, pentru ca nu e cazul si nici nu conteaza in discutia despre tabloul ala mare pe care ai deschis’o tu pe aici. Un prieten de al meu avea o vorba a lui dupa 20 de ani traiti in China:
„Noua ne trebuie doua vieti ca sa putem intelege mentalitatea unui chinez!”
Si avea dreptate, pentru ca sunt o alta lume fata de tot ce stim noi.
Legat de BRICS, ce treaba are in discutia deschisa de tine? Iar vorbesti despre lucruri despre care habar nu ai mai mult de troll?! :))
Marius Cucu a zis
Păi știam că te referi la același prieten. Oamenii ăștia din video lucrează de un an acolo. Ideea era ca și ceilalți care citesc articolul să ajungă și la materiale mai mult sau mai puțin ușoare despre o destinație „tabu”.
Pe undeva prin niște articole, cred… am mai dat share și oamenilor care au familie pe acolo, profesori… expați. Nici ei nu sunt relevanți, doar amicul tău?! 😀
ice4you a zis
Si ce treaba au niste vloguri de calatorie si opinii facute pentru doi lei marunti, cu subiectul greu de analiza deschis de tine aici?
Tu ti’ai format un soi de obsesie ca vlogurile astea ar conta mai mult decat divertisment ieftin. Pai nu conteaza Cucule, sunt ce sunt si cam atat, iar cata vreme sunt facute de oameni care au aceeasi mentalitate occidentala ca a mea, valoarea lor e zero, pentru ca despre chinezi singurii care pot sa vorbeasca, sunt chinezii.
Legat de prietenul meu, eu ti’am spus doar o concluzie a lui dupa ce a trait printre chinezi atatia ani. Atat.