Vine perioada aia în care cresc costurile de trai: energie electrică, probabil va mai urma un val atunci când combustibilul va reveni la cotele de dinainte, iar creditele luate în pandemie de state trebuie plătite cumva. În plus, UE a zis de ceva timp că nu mai trebuie să dăm subvenții. Vor veni ani mișto și cred că va fi o țară ca afară. Cu aceleași probleme ca afară. Doar că noi întârziem un pic, ca de obicei.
Unele sunt utile, zic eu:
- taxa pe mașină ținută în fața blocului, ambalată cumva în asigurare obligatorie
- taxa pe locul de parcare – în ideea în care acesta să fie propriu
Altfel, în 2017 începeam o discuție despre taxele de oraș pentru turiști. Cumva, treaba asta era prezentă pe oriunde, chiar și la bulgari. Nu știu de când au fost introduse, dar iată că apar și la noi astfel de taxe. Normale ar zice unii, alții ar țipa de: iar taxe?!
Din punctul ăsta de vedere suntem 2 Românii. Cea a celor care au călătorit și, oarecum, s-au obișnuit cu asta și cea în care au călătorit, dar intern sau… poate extern, dar n-au citit niciodată bonul.
Cumva, toate cele de mai sus nu sunt o noutate pentru cei care trăiesc zi de zi, în afară. Eu zic că ne aliniem ușor, ușor cu ce e în vest, cel puțin cu anumite domenii, iar la fel de ușor va veni și nota de plată. O aliniere perfectă, ca să zic așa, nu va fi. Încă nu știu să fi depășit zona de țară de consum pentru produse din vest.
Redoo a zis
Sa fie ca afara da sa nu fie cu obligatii….
dam167 a zis
Multe chestii din „o țară ca afară nu sunt neapărat bune”. Legat de consumul energiei și eficiența energetică, cei din vest sunt supărați că au energie scumpă (că cică e mai eco friendly) și nu e neapărat mai bine, în timp ce ăia săraci sunt cu cărbuni și păcură. Adevărul e undeva la mijloc, ar trebui să se renunțe la combustibili fosili, dar nu pentru eoliene și voltaice. Legat de eficiența energetică, unele măsuri care vin (cum e cea a caselor care vor trebui să aibă energie din surse regenerabile) vor pune pe butuci sistemele energetice existente. Toate astea în timp ce banii europeni vin cu porția, că dacă ești sărac nu-ți trebuie mulți bani.
Eu sunt de acord cu taxe mai mari pentru mașini, dar ele nu vor depăși o limită a suportabilității. Românii au impresia greșită că oamenii cu bani îi aruncă doar pentru că-i au și nu e așa – de exemplu n-o să plătească nimeni prețuri exorbitante pentru parcări doar pentru că se poate. Ca să rezolvi problema transportului și a traficului trebuie să ai viziune pe termen lung, or noi n-o avem încă. Au fost tentative de proiecte cu consultanță străină, dar s-a considerat că nu se pricep ăia.
Eu nu sunt împotriva UE, dar de multe ori se vede că și ăia sunt doar niște politicieni care nu înțeleg mare lucru.
Marius Cucu a zis
Păi cumva de asta îi lasă pe ăștia mici să guverneze în colonie, nu? Să ne luptăm noi, ăștia mici cu treburile astea. Plus că noi am trăit cu o mentalitate, iar ei cu alta.
Da, în vest e foarte scumpă energia sau chiar încălzirea. Nicușor vorbea pentru București de niște planuri, în fapt, cred că se tot ambalau aceleași idei pe care blonda ar fi încercat să le pună în aplicare, dar… nu era de la partidul care trebuia.
În toate țările se dezvoltă în paralel atât trenurile, cât și autostrăzile. Noi nu prea am avut trenuri, infrastructură.
Andreia a zis
Sunt diferente mari in pretul incalzirii si al energiei in general de la tara la tara. Dar un pret mai mare in valoare absoluta nu inseamna neaparat un pret mai mare in valoare relativa. Sa nu uitam ca la noi salariul minim este de circa 280 euro iar pensia minima de circa 170 euro. Solutia incalzirii urbane (si rurale) la noi sunt centralele termice de apartament pe gaze,termoficarea e un cal mort de 30 ani.
Cat despre trenuri aveam o infrastructura excelenta in anii 1970-1980, problema e ca de atunci nu s-a investit aproape nimic si totul e distrus. Iar infrastructura rutiera era si ea rezonabila pentru traficul de atunci, la fel s-a investit mult prea putin si mult prea tarziu, A1 si A7 trebuiau finalizate de acum 10-15 ani pe putin. Iar daca pe Comarnic-Brasov am avea o sosea cu 2 benzi care sa evite localitatile cu iesiri gen autostrada nu ar fi neaparata nevoie de autostrada. Iar DN1B putea fi dublat (ca si DN2) cu costuri mai mici inca din anii 90, solutia cu 9 m a fost extrem de proasta, un asfalt de 12 m rezolva lipsa autostrazii pentru multi ani.
dam167 a zis
Termoficarea e un cal mort pentru că nu s-au făcut investiții. Sistemele centralizate sunt mai eficiente și mai ieftine decât cele care deservesc câte o locuință sau 2, deci centralele de apartament nu sunt o soluție fezabilă pe termen lung. La noi o parte din curent vine la CET-uri (centrale electrice de termoficare), care furnizează și agent termic, și CTE-uri (centrale termo-electrice) care produc și electricitate. Dacă le scoți pe astea din schemă trebuie să regândești alimentarea cu curent electric a orașelor în general.
Sunt curios cum va fi când vom fi eco, pe energie electrică, pentru că unii au impresia că dacă ne luăm toți Tesle o să fie totul roz.
Costin a zis
Ba infrastructura feroviara am avut, la un momnet dat eram pe locul 2 sau 3 in Europa. Alte vremuri…
Sorin Mihail a zis
deja s-a anuntat in bucuresti scumpirea locului de parcarea de 10 ori. Aberant.
Perfu a zis
In Bucuresti sunt locuri de parcare ale primariei unde daca doresti un loc de parcare trebuie sa platesti 80 de milioane pe an