Zilele acestea au fost nebune pentru mine. Am încercat să văd ce naibii fac cu birocrația. Au venit nebuniile în cascadă de n-am avut chef de nimic.
Ideea este că PSD ne-a dat de ne-a spart. Bine, ei au intervenit pe zona celor care fac mai puțin de minim pe economie și le-au acordat ceva facilități. Într-un fel sau altul au reglat situația cu ajutorul legilor din ultima vreme. Acum pentru PFA e destul de simplu:
- 10% impozit
- 10% sănătate(CASS)
- 25% pensie(CAS) la minim pe economie sau la cât dorești tu, dar peste minim pe economie.
Din 2023 s-au introdus și câteva praguri pentru CAS si CASS:
- 0 (nu datorezi CAS), pentru venituri sub 12 salarii minime brute pe țară
- nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 salarii minime brute pe țară
- sau nivelul de 24 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate de peste 24 salarii minime brute pe țară.
Măsurile sunt ok pentru cei care au venituri mici din activitățile independente. Știu persoane care făceau câteva sute de lei și erau obligați să aibă PFA.
Au apărut proiecte precum ăsta și ăsta pentru realizarea firmei. Poate vă ajută dacă vă gândiți la o firmă.
Într-un fel, dacă iei la mărunțiș ai ceva mai puține taxe ca SRL. Diferența e de birocrație și de contabilitate. Nu mai vorbim de cea primară, ci trebuie contabil. Bine, eu personal nu mi-am bătut capul. Chiar și pentru cea primară… Am vorbit, însă, cu colegi din breaslă ce au PFA-uri care își fac contabilitatea singuri. Am înțeles chiar că începe să funcționeze destul de ok varianta online și declarațiile le poți depune acolo.
În plus, tot bârfele zic că la PFA-uri treburile stau mai simplu cu controalele. Și, teoretic, se închide oricând, am acces la bani fără să îmi bat capul cu dividende și nebunii.
Mda, zilele astea am citit ordonanțe de urgență de mi-a venit rău.
Adrian a zis
La persoană fizică se poate plăti tot 25% din minim?
Marius Cucu a zis
Conform 2p: Veniturile din alte surse nu fac obiectul contribuţiei de asigurări sociale, CAS (pensie).
ice4you a zis
Am citit si eu zilele astea … etichetele de la niste vinuri din Canare.
In rest ii las pe astia mai tineri si entuziasti (cum eram si eu candva) sa citeasca!
Doamne TIE iti multumesc ca am scapat de firma si dureri de cap! Amin!
Marius Cucu a zis
Deh, ca sa pot citi și eu etichetele alea trebuie sa muncesc sa îmi permit. 🙂
ice4you a zis
N’ai crede da erau mai ieftine ca alea scrise in romana la aceiasi calitate. In alta ordine de ideei, n’as vrea sa fiu inteles gresit, bucuria mea exprimata e ca dupa 20 de ani de stres, e primul an in care nu imi mai bat capul cu schimbarile de prin legi si alte rahaturi ce mi’au mancat zilele. Asta vroiam sa zic … si nu ca as fi vreun nabab! 😀
Marius Cucu a zis
Ah, normal, doar că eu n-am decât vreo 8 de muncă adunați. Mai am de muncit până pe atunci.
Nu îmi pare rău de muncă, totul este să fiu sănătos și să pot să fac lucrurile așa cum trebuie.
ice4you a zis
Nici mie nu mi’ar parea rau de munca, ma distrugea in schimb instabilitatea … sau mai degraba, LABILITATEA idiotilor astora care de la o luna la alta … ca sa nu mai zic de la un an la altul, fac modificari radicale de niciodata socoteala de acasa nu se potrivea cu aia din targ. Imi e si sila cand ma gandesc ca va veni momentul in care probabil voi mai incerca din nou vreo aventura d’asta, norocul meu fiind ca am dobandit pana acum suficienta experienta pentru a stii exact ce, cat si mai ales pana unde merita sa imi bat capul cu ceva, fara a ma trezi iara in jocul lor cretinoid de care imi este pur si simplu sila, sila care a luat de multa vreme oricum locul entuziasmului.
Cu astea fiind spuse, mult succes iti doresc in ce priveste munca si multa sanatate sa o poti face! 🙂
dan a zis
Daca pe PFA am avut venit lunar constant sub 1900 lei in 2017 inteleg ca nu sunt obligat sa platesc sanatatea. Dar pesnsia ? (CAS).
Activez pe pfa si am si doua contracte cu norma partiala de cate 2 ore/zi. In acest caz cum gestionez partea birocratica? Eventual sa-i dati cateva articole sa citesc.
Va multumesc!
Marius Cucu a zis
Salut Dan. Din câte am înțeles, pe 2018 nu se mai plătește pensia pentru acele 2 ore.
Încă nu sunt foarte sigur ce se întâmplă cu sănătatea, acei 190 de lei care ar trebui să fie lunari. Încă aștept răspuns de la contabilă.
Dan a zis
Am o intrebare legata de PFA si afilierea din strainatate. Daca sunt pfa si fac afiliere cu retele de afiliere din strainatate (de exemplu cj, amazon, shareasale etc) care nu sunt neaparat din Europa ((ci mai ales din afara Europei) ai idee daca trebuie facut contract cu ei si depus la anaf sau e de ajuns o printare a termenilor si conditiilor in loc de contract. Cand faci factura oare cum se procedeaza in cazul afilierii cu amazon de ex sau cu cj. Banuiesc ca ei nu au nevoie de factura ta ci poate eventual o faci doar pt tine ca sa o inregistrezi in contabilitate ca si pfa. Ai idee cum se procedeaza in cazul asta avand in vedere ca sunt atatea retele si programe de afiliere in toata lumea care, banuiesc, ca nu fac contracte asa cum avem in cazul 2performant sau profitshare care sunt de la noi din tara?
Marius Cucu a zis
TOS-ul e recunoscut ca un contract, din ce am înțeles de la contabilă.
Nu știu exact cum le declară contabila, eu le dau pe mail și atât. La ANAF nu ar trebui să depui nimic, doar să le ai ca justificare.
Dan a zis
Multumesc…inteleg. Ca si pfa daca angajez un contabil eu ce mai trebuie sa fac? El ce face practic? Jurnalul de incasari si plati il completez eu sau contabila? Facturile tot eu le emit sau ii spun contabilei sa le faca? Scuze ca intreb astea dar vreau sa mi fac pfa si vroiam sa stiu la ce sa ma astept.. Folosesti vreun soft de facturare online? Cam ce salariu sau tarif lunar cere o contabila aprox..? Eu cred ca voi baga pe pfa in special afilierea din afara iar cea din 2p si ps sa o pastrez pe pers fizica..sau poate le trec si pe astea pe pfa sa nu ma mai complic. Pt pfa treb cont separat? Faza e ca neavand alte venituri nu mai vad necesitatea unui cont personal in afara de cel de pfa avand in vedere ca pot avea acces la bani oricand.. Sau poate e bine sa nu folosesc contul de pfa in scop personal (cumparaturi etc) dar nu prea vad rostul sa mi creez un cont personal si sa-l alimentez cu bani din cel de pfa ( avand in vedere ca afilierea e singura sursa de venituri).
Marius Cucu a zis
Depinde ce formă juridică alegi. PFA/ II poți să le faci și singur. Eu unul am mai multe pe firmă, nu doar afilierea și mi-ar fi greu să fac totul. Prefer să dezvolt ca să nu îmi fac griji de plata contabilei, nu să învăț eu chestii. N-am făcut niciodată singur tot ce ține de firmă. Fac contract, emit factură și atât. Restul are împuternicire contabila. La mine e II și are același regim ca PFA-ul, îl folosesc la cumpărături oricând.
Dan a zis
Ai idee daca merita sa fac pfa pt afiliere sau e mai bine pe persoana fizica? Exista vreun prag (o suma lunara minima) de la care treb facut pfa pt siguranta? Gen de la 1000 eur pe luna in sus etc?
Marius Cucu a zis
Nu prea e legal să faci afiliere pe persoană fizică. Legea zice că dacă încasezi în formă continuată așa ceva… să faci ceva acte.
Dan a zis
Cred ca as opta pt pfa si probabil voi apela la o contabila. In ceea ce priveste firmele de afiliere din afara in loc de contract voi folosi TOS ul iar pt facturi le voi cere datele lor ca sa am ce completa. (Multe dintre retele nici nu au trecute exact toate datele pe site gen cont bancar etc). Iar daca aunt din EU ma gandesc ca mi va trebui un cod VAT sau asa ceva.
Totusi nu stiu daca as vrea sa completez singur registrul de incasari si plati. Oare contabila se descurca sa gaseasca cheltuielile deductibile si sa-l faca avand in vedere ca voi folosi cardul si la cumparaturi personale 🙂 sau astea se stabilesc impreuna inainte ca sa stie sa le depisteze?
Marius Cucu a zis
Evident că se descurcă. Eu plătesc numai cu cardul așa că am sute de tranzacții, poate chiar mii pe an, ea identifică în funcție de contracte și în funcție de ce activitate ai pe firmă. Oricum, nu ai orice deductibil pe firmă.
Tu vei duce extrasele bancare lunare. Trebuie și cod de TVA intracomunitar.
Dan a zis
La II trebuie diploma de studii in domeniul respectiv pt autorizare sau doar pt pfa? De ex pt afiliere treb parca cod CAEN legat de publicitate online sau marketing etc. Crezi ca o diploma legata de domeniul Sistem de management al calitatii care se aplica in aproape orice domeniu ar fi satisfacatoare pt un asemenea cod caen?
Marius Cucu a zis
Eu am pe cele pentru publicitate, ceva cu 7, mai e unul cu 6, știu că întrebasem atunci la profitshare. Nu a cerut nimeni diplome.
Dan a zis
Pentru II trebuie casa de marcat in cazul in care faci afiliere sau asta e doar pt cei care incaseaza cash?
Marius Cucu a zis
Doar cash.
Dan a zis
E bine atunci ? Totusi sunt curios cum o sa fac cand voi emite de exemplu factura pt amazon associates sau cj sau altele. Ma refer la datele lor ca si firme (adrese, cont etc) care banuiesc ca trebuie trecute pe facturi. Unele platesc prin paypal iar pe factura probabil trebuie trecuta suma care apare in contul de afiliat nu cea care intra efectiv din paypal (minus comis). La 2p si profitshare e totul foarte clar ca avem datele lr (nume firma, adresa, cont, cui etc), dar la astea din afara nu prea le gasesc atat de usor.