Ideea de mirrorless a apărut și pentru faptul că oamenii voiau să aibă un aparat cât mai mic și cât mai performant.
Odată cu lansarea Panasonic S1 n-aș zice că am evoluat, ci doar că am schimbat sistemul, că s-a schimbat doar mecanismul de funcționare.
Adică marketing-ul care se făcea acum ceva timp, prin care noile dispozitive vor fi mai mici, mai fiabile și nu numai. Eh, după câteva generații Panasonic a ieșit în față și-a zis că pune sistem de răcire pentru a trage fără probleme. Da, ca să poată să scoată limita aceea de înregistrare de 20-30 de minute a fost nevoie ca aceștia să pună răcire. Să nu mai zic de 10 biți în 4k.
Asta am observat-o eu, inclusiv pe Sony-ul meu. Dacă îl folosesc mult, dacă e cald afară, mă trezesc cu overheating. Ok, pot scoate avertizarea, dar pe termen lung nu e tocmai ok. Adică orice dispozitiv care se încălzește suficient de mult… pe termen lung e pa.
Acum că Panasonic a deschis cutia pandorei și Sony o arde pe surse că va răci intern ca să poți să tragi 4k în 10 biți, ba chiar cu 120 FPS. Bine, din punctul meu de vedere, e cel mai simplu să tragi pe Sony slow mo având în vedere că ai și sunet, chiar dacă autofocusul nu mai e atât de bun.
Treaba e că dacă și Sony va introduce răcire cu siguranță nu va avea loc să bage răcirea în body-urile actuale. Și da, ce să vezi, se vor mări dimensiunile, vom ajunge ca DSLR-urile.
Ne întoarcem de unde am plecat.
Costin a zis
Pe undeva e o fractura logica. Mai cu ceva ani in urma, destul de multi, mi-am luat un Nikon Coolpix insa cu frustrarea ca inregistrarea video era limitata la 30 de minute. Asta spre deosebire de Statele Unite unde aceeasi scula se vindea fara aceasta limitare. Adica inregistrai cit te te ducea cardul si stamina. Si totul la full HD.
Mi-este greu sa cred ca aparatul respectiv avea racire.
Dupa care m-am dumirit: limitarea respectiva se aplica doar filmarilor facute in Alaska si doar in perioada octombrie-aprilie :))))))
Marius Cucu a zis
Poate că era limitare de marketing. 🙂
Costin a zis
Vrei sa spui ca aia de peste balta au 3 oua ?
Marius Cucu a zis
Un carton de ouă.
dam167 a zis
Nu e vorba numai de filmare, ci și de EVF – dacă nu mai ai vizor optic, senzorul funcționează tot timpul, indiferent că te uiți pe LCD sau pe vizorul electronic. La DSLR senzorul intră în funcțiune doar când fotografiezi/filmezi.
Nu e vorba numai de fiabilitatea în timp, ci de calitatea imaginilor care se degradează odată cu încălzirea senzorului. De asta chiar și la DSLR expunerile lungi generează zgomot semnificativ de imagine.
Eu încep să mă conving că DSLR sau mirrorless-urile populare nu se compară cu camerele video, până și youtuberii trec pe camere video dedicate (ăia care trec la producții mai serioase). Degeaba se pompează specuri dacă profesional nu-și prea găsesc locul. Oricum ai lua-o, un rig pentru filmare nu mai e ușor și compact, așa că degeaba e corpul cu 3-400g mai ușor.
Marius Cucu a zis
Exact. Bine, pe lângă cele de mai sus odată cu mirrorless-urile s-a dezvoltat mult mai mult autofocusul.
dam167 a zis
Și totuși, cu tot cu hype-ul ăsta, mulți aleg camere video chiar și cu focalizare manuală. Nu știu, sunt curios ce se va întâmpla în viitorul apropiat, mie personal mi-ar fi plăcut un Canon 1Dx mk II, dar sunt încă prea scumpe și nu-l pot justifica. Poate rezoluțiile mari o să atragă mai mulți fotografi spre mirrorless – echivașența cu formatul mediu la Fuji, Sony sau chiar Panasonic.
Marius Cucu a zis
Depinde ce faci cu el, eu unul încă sunt mulțumit de A7III-ul meu, chiar dacă, ori de câte ori mă uit la S1 și-l văd… mi se pare wow și… imens. Dacă își amortizează investiția în câteva luni poate că merită să îl iei.
Nu știu dacă rezoluția mare o să atragă, orice om care are un pic de experiență se va opri la rezoluții care pot fi prelucrate în timp util. Bine, ca o paranteză, m-am jucat tot mai mult cu funcția de Super 35 de pe Sony.
Mi se pare foarte tare că aproape faci un prime într-un zoom. Parcă A7RIV are mega în + și ajungi la 24 de megapixeli când dai crop.