Pare că a trecut o viață de când s-a lansat Panasonic S5. Cred că se face un an de zile de când a apărut, iar mai mulți amici m-au rugat dacă pot să pun mâna pe el. Așa că ne-am strâns noi la o bârfă să vedem dacă am putea să migrăm de pe Sony. Sau să revenim pe Panasonic, cum ar zice unii. Ca termen de comparație am avut lucruri pentru toți: Panasonic G7, Sony A7II, Sony A7III sau chiar Sony ARIV. Majoritari Sony.
Cum am mai zis și în trecut, contează mai puțin body-ul, contează mai mult lentilele pe care le ai. Din punctul meu de vedere, Panasonic nu face un lucru wow trimițând la test cu obiective kit. Pe mine, Sony m-a „prostit” cu 2 lentile G master că asta trebuie să cumpăr.
Și am încercat să mixez un pic atât părerile mele de om care face mai mult editare video, om care face fotografie mai nou și om care filmează zi de zi.
Ca de obicei, perfecțiune nu există, așa că nu vă așteptați nici la Panasonic să fie cel mai bun aparat de pe piață. La nivelul ăsta trebuie să mergi pe modelul care ți se potrivește ție.
Specificații tehnice
- senzor CMOS cu factor de crop 1.01 și 24.2MP
- ecran rabatabil de 3′
- greutate: 714 grame
- ISO: până la 51200 și extins până la 204800
- filmare 4k 60p cu crop
Autofocus
Cred că cea mai bună propoziție a fost asta: se vede că ăsta este un aparat făcut pentru focus manual. Sunt atât de multe opțiuni pentru a-ți face viața mai ușoară, totul este gândit așa cum trebuie pe partea de focus manual, să îi fie ușor celui care filmează, să nu îl deranjeze vreun pic.
Când vorbim de autofocus, însă, cred că tot nu sunt acolo. Nu sunt Sony. Și am văzut și ceva materiale cu ceva Canon, cred că nici ei nu îi egalează. Și nu aș vrea să tai și să spânzur, dar aș putea să dau vina un pic și pe obiectivul kit. În momentul în care faci panning te aștepți ca subiectul să fie în focus. Eh, mai mereu, pe video, am observat că întâi vine un pic de hunting, iar apoi păstrează focusul fără probleme.
Pe FULL HD chiar n-am sesizat nicio problemă, e snappy, e impecabil, eh când te duci pe 4k autofocusul nu mai este la fel. Când ești foarte aproape de cameră focalizează destul de greu, când ești în mișcare la fel. Am făcut atât teste cu focus pe responsive, cât și mai puțin. Și, totuși, eram mult mai dezamăgit de ceea ce vedeam pe display față de cum se vede pe ecran mare. Cert este că trebuie să stai un pic în loc ca să reușească să te țină în focus.
Pe foto am tras un pic în rafală și mișcare. Pozele au fost la 1/320. Sunt și nu sunt mulțumit. Cam 1/5 e un pic mișcată.
În pozele de mai jos sunt la 200%. 4 poze consecutive. A se vedea prima din dreapta. Este un pic mișcată, exact fenomenul ăsta îl pățesc și la video. Am făcut special zoom pe barbă pentru că acolo este cel mai vizibil.
În pozele cu mine sunt la 67%. A fost o serie de 10 poze fără pic de rateu.
Toate cele de mai sus au fost testate pe AF cu totul la maxim și human detect.
Apropo de rafală, am avut card de la Kingston pe aparat. Nu am reușit să dau peste cap buffer-ul aparatului. Neașteptat de bine.
Părerea mea e următoarea: când vor reuși să facă totul simplu, inclusiv pentru utilizatorul de rând, care nu-ți cunoaște brandul, nu vor reuși să treacă la nivelul următor.
Imagine
Cred că nu sunt prea multe de comentat pe tema culorilor. RAW-urile sunt RAW-uri, le editezi cum vrei tu, dar punctul de plecare este mult mai ok decât la Sony. Cu o editare sumară poți să faci lucruri tare interesante. Și asta pe profilul standard, fără artificii.
Pozele de mai jos sunt la lumina becului. Tras JPEG și încercat să editez un pic display-ului acela un pic ars. Este trasă la ISO 6400 și F5. Nu am putut să reduc foarte mult highlight-urile. Cea din dreapta este făcută la F5 și ISO 400. Mi se pare foarte curată ca zgomot. Puteam să ridic JPEG-ul cu 2-3 stopuri fără să fie aberații cromatice prea mari.
Procesarea e mult mai simplă de făcut ca la alte branduri, din punctul meu de vedere. Da, în principiu, cu orice te descurci, dar pierzi un pic mai mult timp pe un Sony, de exemplu, să editezi, însă, parcă nu se înțeleg atât de bine Capture One și Panasonic. Mă așteptam să fie mult mai rapid totul. Pe Davinci m-am jucat destul cu el, n-a sughițat deloc pe video.
Am făcut ceva teste la o ședință foto la apus, fără lumină alternativă, în contre jour, zgomotul începe să fie prezent la ISO 6400. Nu e deloc supărător, se scoate în procesare, fie și la nivelul meu de om nu foarte ok pe editare de fotografie. Mi-a stricat un pic albul pe imagine, dacă pe Sony(la ISO mai mic- pentru că am avut obiectiv F2.8 a reușit să facă un alt mai aproape de realitate).
De data aceasta am testat aparatul foarte puțin pe zona video. Când zic video mă gândesc la ceea ce înseamnă vlog și corecția pe care poți să o oferi imaginii trecând de profilul standard. Acolo recunosc că n-am intrat suficient de mult și asta pentru că ține foarte mult de gusturi și de nivelul fiecăruia de procesare.
Din puținele teste am făcut așa:
- recuperat detalii din zone arse pe profil standard. (imagine pe zi supra expusă) Da, nu se apropie de A7sIII la recuperare detalii, dar e mai bine ca la A7III-ul meu
Cadrele de mai jos sunt luate din mână:
Obiective
Număr 7 obiective pe site-ul F64 de la Panasonic. Mai sunt și câteva Sigma compatibile. Cumva cu Sigma faci treabă, dacă vrei să îți acoperi toate focalele. Dacă vrei să stai cu fixe nu ai atât de multe soluții. Mai e de muncă.
Nu m-am interesat să văd dacă discuția este ca la obiectivele Full Frame pentru Sony de la Sigma. Aceștia, în general, pun adaptoare pentru montura FE și de aceea ies obiective foarte mari.
La Panasonic chiar nu știu dacă au modele dedicate.
La finalul zilei mi se pare că încă sunt foarte puține obiective pentru Panasonic disponibile.
Grip
Este ceea ce trebuie. Nu știu dacă Panasonic, în categoria asta de preț, a avut vreodată ceva prost pentru mână. Întotdeauna au nimerit-o. Însă, dacă îl pui în balanță cu Sony parcă ai vrea să fie o idee mai greu, să-ți dea senzația de premium.
Panasonic știe să îți facă aparate să le ții confortabil în mână.
Stabilizare
Am mai zis-o, repet: trepied. E pur și simplu trepied. Uitându-mă la ce materiale am scos la 200 mm din mână chiar nu mă așteptam să fie atât de stabil totul. Nu există laude pentru ce face stabilizarea de la Panasonic. Nu ai nevoie de trepied pentru tot ce este la ei.
De ar implementa ceilalți producători așa ceva probabil că nu s-ar vinde atât de multe gimbal-uri.
Totuși, dacă pentru video lucrurile stau bine pe stabilizare, cred că pe foto mai sunt lucruri de îmbunătățit. Și tind să cred că nu stabilizarea este problema acolo, ci mai degrabă autofocusul.
Display
Este rabatabil(flip), așa cum au mai toți. E implementat bine, poate chiar mai bine decât la A7sIII. Cred că ține strict de gusturi și obișnuință felul în care se rabatează, cert este că touchscreen-ul este foarte ok și ecranul răspunde foarte bine la comenzi. Cert este că, raportându-te la A7III, nu ai cum să nu ai un ecran mai bun. În soare înțelegi ce ai de pozat, iar viewfinder-ul își face treaba. Din punctul de vedere al touchscreen-ului, Panasonic e în fața cu mult, chiar și față de A7sIII.
Discutam cu amicii mei și ajungeam fix la concluzia de aici. Contează foarte mult obișnuința cu sistemul de rabatare. Cumva, cea mai bună integrare o are Fuji pentru aparatele foto hibride. Până la urmă, nu toți sunt vloggeri.
Lumină foarte puternică, de vară, nu am avut încât să am probleme de vizibilitate pe ecran. Nu m-a deranjat deloc din punctul ăsta de vedere.
Control prin aplicație
Panasonic are aplicație. Funcțională. Mișto. Conectarea la Bluetooth s-a făcut instant. Am făcut chiar și un mic update de firmware. Ca orice aplicație din 2021. Nu știu dacă să fiu entuziasmat de asta, dar era mai mișto dacă o aveau din perioada în care ceilalți au lansat-o. Să concureze, nu să vină din urmă.
Nu sunt convins că ai nevoie să schimbi direct din aplicație pentru PAL/ NTSC, dar totuși, ai și opțiunea asta. În fapt, la Sony cred că se lasă cu restart și deconectare. Altfel, aici îmi place că e mai bine făcută și nu stai să te reconectezi mereu.
Autonomie
Nu știu dacă pot să vorbesc acum de autonomie, nu am folosit aparatul la evenimente, ci doar ședințe adhoc și tot ceea ce înseamnă poze prin diferite ipostaze. Asta înseamnă că n-am descărcat acumulatorul, dar nici nu l-am încărcat de fiecare dată. Cert este că sunt și ei în 2021 și poți încărca de oriunde. Am folosit o baterie externă, am folosit încărcătorul de la mașină.
Cap coadă, cred că m-am jucat în jur de 200 de poze și mixat cu ceva autofocus pentru aproape jumătate de acumulator. Dar repet, n-am stat atent la asta și fiind cu un singur acumulator nu a fost o prioritate asta. Dacă eram la eveniment, ca anii trecuți, puteam să am o părere mult mai exactă.
Conectivitate
- jack pentru monitorizare
- jack pentru audio
- mini HDMI
- încărcare prin USB Type C – orice baterie externă, nu mai sunt limitări ca la S1 sau S1H
În partea opusă avem 2 sloturi pentru carduri SD:
- SD Card UHS-II
- SD Card UHS-I
Panasonic S5 REVIEW
Păreri Pro
- stabilizare
- ecran rabatabil
- perfect pentru cei cu manual focus
- aplicație pentru telefon mobil
Păreri Contra
- încă sunt anumite probleme la autofocus
Nu a reușit să mă facă să zic: e wow pentru foto, un hibrid exemplar, dar au avansat foarte mult față de la generațiile anterioare. Este un aparat foarte bun, dar nu perfect. Mi-aș pune 2 întrebări. Oare este suficient de bun încât să migrezi de la competiție?! Oare ce mai caută în categoria asta de preț S1 sau S1H?!
Adaugă un comentariu