Am tot discutat despre obiectivele foto. Încă de când mi-am luat primul aparat DSLR am înțeles că trebuie să am mai multe lentile.
Iar cu cât avansezi mai mult în fotografie, cu atât ai nevoie de mai multe obiective foto bune. De cele mai multe ori, o să vezi că rezultatele extraordinare vin atunci când folosești obiective fixe. Nu este o regulă, dar prețul este mai mic, iar calitatea este diferită.
Obiective foto DSLR bune
Treaba cu obiectiv foto bun este relativă. Eu recomand înainte de toate să faci un curs, să te joci cu obiectivul kit ca mai apoi să începi să înțelegi cu ce se mănâncă aparatul foto.
După ce vei face pașii ăștia articolul meu ți se va părea bullshet. Vei ști să îți iei singur informația, vei ști să analizezi singur ce ai nevoie, să faci comparațiile necesare.
Calitatea unei sticle depinde și de producător.
Să luăm brandurile mari:
- Nikon
- Canon
- Panasonic
- Sony
- Fuji
Sticle foarte bune fac cei de la Nikon și Canon. Cele de la Nikon se numesc Nikkor și au prețuri destul de piperate. Însă ai siguranța că iei liderul de gamă, că găsești cea mai bună calitate.
Separat, există și producători care „copiază”(e mult spus) tehnologia giganților. Așadar, vom găsi fie un Sigma, fie un Tamron sau Tokina ce fac poze foarte ok, dar nu ajung la capabilitățile unui obiectiv Nikkor sau obiectiv Canon.
Cu alte cuvinte, preț mai mic, calitate mai scăzută. Discuția se pune dacă tu ai nevoie de acea calitate în preț raportată la un preț aproape cu 40% mai mare, în anumite situații.
Gurile rele spun că un Sigma ajunge pe la 7-80% nivelul unui Nikorr sau Canon. Așadar, este pe acolo.
Din vara, de când am început mai serios sa ne jucam cu aparatul foto și am văzut ca suntem limitați în multe chestii. Am ales un aparat foto pentru începători, dar nu ne-am gândit ca foarte repede avem nevoie de investiții. Un fost coleg de munca, înainte sa ne luam aparatul spunea ca nu e indicat sa ne „drogam” cu fotografia pentru ca e boala mare și… scumpa.
Nu știu daca am ajuns la nivelul asta, însă Cristinei ii place mult sa faca poze si… de ce nu, sa facă si cate un ciubuc. Chiar daca au apărut multi care se cred cei mai tari, critica orice si pe oricine, chiar si pe cei mai buni decat ei, eu zic ca este loc pentru toata lumea.
Obiectiv foto compatibil cu Nikon D3200?
Pe la sfarsitul anului, poate chiar de Black Friday vrem sa schimbam si obiectivul si sa luam si un blit. De foarte multe ori am observat ca 18-55mm de pe Nikon este cel mai prost obiectiv al lor. Nu il compar cu cele fixe, dar pana si 18-105 este mult mai bun ca el. De altele mai profi nici nu se pune problema. Am mai testat cate ceva de la Tamron si am vazut ca nici body-ul nu este wow.
Nu avem in cap un obiectiv, ci mai degraba vreau sa fac o lista cu posibile obiective, pe care sa le pandim de Black Friday, asa cum am facut si anul trecut cu aparatul. Nu cred ca ma ajuta un obiectiv fix, Cristina a exclus posibilitatea astea, ci vrea ceva wide si cat mai luminos.
Am discutat astăzi cu un coleg care vrea si el sa isi ia un obiectiv de la Sigma si anume Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art – Nikon. Este un obiectiv destul de nou, din păcate, nu este disponibil decât pentru cei cu montura Canon, pentru Nikon nu prea se mai găsește momentan pe la magazinele online.
Din prezentări este foarte ok, sharp, luminos, ar fi fost perfect daca ar fi avut si un stabilizator de imagine, dar oricum, vorba colegului meu, oricum nu filmezi din mana, ci cu un monopied sau steady. Oricum, in principal va fi folosit pentru foto, daca va fi nevoie, vom trece si pe video.
Stiu ca sunt cativa colegi bloggeri care se joaca cu aparatele foto si au testat mult mai multe lucruri decat mine. Mi-ar placea sa am si o alta parere, mai ales ca suntem destul de noi in domeniu.
Cojo a zis
Pentru Nikon D3200 ţi-aş recomanda:
Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G – pentru portrete, disponibil aici sau Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G disponibil aici.
În funcţie de buget. Dacă vrei recomandări şi pentru un zoom, spune-mi şi caut.
Marius Cucu a zis
Obiectiv fix avem, de 50 mm. Noi vrem un wide, ceva aproximativ cu cel pe care l-am lasat in articol. Bugetul este maxim 3500 lei.
Laurențiu Trofoșilă a zis
Și pe mine m-a „trăznit” pasiunea pentru foto. Eu, spre deosebire de tine, în afară de obiectivul de kit am mai luat unul fix pentru portrete (care este bestial).
Apropos de căutarea ta, de ce nu dai un mail la f64 să-i întrebi? Oamenii chiar se pricep…
Marius Cucu a zis
Ma gandesc sa ma duc la ei sa testez doua-trei obiective, dar vreau sa ma duc cu lectia invatata…
De fix am de unde sa fac rost si e clar ce doresc. Dar pentru restul… imi trebuie si altceva mai ok…
Fotograf profesionist a zis
Iti recomand Nikon 17-55 F/2.8 sh care il gasesti la aprox 3000 ron pe foto-market. Am avut unul care l-am folosit vreo trei ani si l-am vandut dupa ce am trecut pe full frame si cred ca e cea mai buna varianta pentru tine. Sharp la toate diafragmele, luminos, rapid si constructie pro.
Marius Cucu a zis
Uite ca la asta nu m-am gandit. Pana la urma lentila daca este intretinuta bine, poate fi luata si la mana a doua. Nu obisnuiesc eu sa iau SH, dar… o sa urmaresc si chestia asta…
ice4you a zis
Din pacate m’ai prins pe picior gresit. Avand Canon … am studiat ce e ok pe Canon … si crede’ma ca desi par … acelasi obiectiv facut de acelasi producator pentru Canon/Nikon nu e acelasi drac … pentru ca lentilele ce il compun se comporta diferit pentru fiecare senzor in parte. As cauta Tamron .. a produs pentru si impreuna cu Nikon ani la rand … pana cand Nikon s’a hotarat sa treaca la Nikorul din ograda proprie. Daca vrei wide sa iti pregatesti bani seriosi .. sunt cele mai scumpe obiective … asadar … daca nu ai bani de Nikor … incearca Sigma sau Tamron.
Marius Cucu a zis
Pai tocmai. Dar te ajuta si foarte mult. E o varianta si ce mi-a propus cel de mai sus, sa caut SH-uri, oricum e un maxim de buget 3500 RON, mai bag si 1500 in blit, dau faliment!
PS 80% a fost facut pentru tine articolul, iar tu… 🙁
Fotograf profesionist a zis
Nu iti recomand obiectivele mentionate de yce4you. Tamronul focalizeaza foarte greu mai ales in lumina slaba plus ca e zgomotos foculul. Sigma e recunoscut pentru problemele de focalizare (back/front focus) plus ca e sharp de la F/4 in sus. Singurul obiectiv bun de la Sigma e 35mm F/1.4 ART care se incadreaza in bugetul tau (3500 ron). Problema e ca beneficiezi doar de o singura focala.
Eu zic sa mergi pe 17-55 de la Nikon si nu o sa-ti para rau. Sunt fotograf profesionist de peste sapte ani si am testat majoritatea obiectivelor pentru Nikon: Nikkor, Tamron, Sigma, Tokina samd… deci stiu ce vorbesc.
ice4you a zis
Daca esti fotograf profesionist de nunti, botezuri si alte cumetrii … fara suparare insa sunt lamurit. Din punctul meu de vedere fotograf profesionist inseamna cu totul altceva … dar no … cum in tara asta oricine isi ia un PC devine expert in PC’uri mai ales dupa ce le repara si pe ale altora din bloc … inteleg.
Marius Cucu – are dreptate fotograful nostru de nunta … obiectivele entry-level au minusurile lor … insa crede’ma ca pentru un amator cum esti tu si eu sunt mai mult decat ok. Un fotograf profesionist nici macar nu s’ar lega de focalizarea auto pentru ca in mare parte ar folosi’o pe cea manuala … eu apelez la acesta metoda ori de cate ori este nevoie si pana cum nu am de ce sa ma plang. Am testat obiective de la Canon cu aceleasi carateristici (nu L) si sincer sa fiu nu am vazut nici o diferenta in plus ba chiar in minus. 😀
Imi pare rau ca nu te pot ajuta cu mai mult, era mai ok sa mergi pe sfatul ala de aur:
„Cumparati brandul pe care il au si prietenii tai”
… acum era mai usor sa impartasim. 😉
Dar am facut un mic efort si ce vreti voi ar fi ceva de genul:
Sigma 17-50mm f/2.8 DC EX HSM OS (stabilizare de imagine) – Nikon AF-S DX
Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM – Nikon AF-S DX
Fac parte din segmentul buget. Ar fi super ok daca ai avea drum in Bucuresti, sa treci pe la F64 unde ai avea ocazia sa le testezi inainte. 😉
Bafta in orice ai alege.
Am fost ieri pentru tine pana la F64. 😉 Am stat de vorba cu baietii de acolo, recomandarea lor in sectorul buget a fost:
Tamron AF-S SP 10-24mm f/3.5-4.5 Di II LD Aspherical IF – Nikon
M’am jucat putin cu el si ajutat de cei de acolo am tras urmatoarea concluzie:
– este cel mai accesibil si decent super wide de pe piata;
– constructie de buna calitate;
– compact si usor;
– desi super wide are un minim de deformare;
– luminos si suficient de sharp;
– garantie 5 ani.
Mai multe opinii (foarte pozitive) poti citi la ei pe pagina.
In ce priveste varianta de la Sigma, baiatul de acolo mi’a spus ca are el asa ceva combinat cu Nikon si din pacate are momente in care supraexpune destul de tare, trebuind sa fie mereu atent sa mearga cu compensatie din body.
Mingea este in terenul tau … personal daca ar fi sa imi cumpar astazi un asemenea obiectiv as face’o si l’as lua de la F64 pentru ca pe langa seriozitatea baietilor de acolo beneficiezi si de 10 zile timp de retur daca nu esti multumit!
Sper ca ti’am fost cat de cat de ajutor!
Bafta!
Marius Cucu a zis
Sigur ca de acolo o sa iau daca va fi unul nou. Dar bugetul este de 3500, nu de 2000, nu exista ceva mai bun de atat pana acolo?
Lentila n-o sa o schimb prea des, pe cand body-ul as putea sa-l schimb daca voi simti ca ma limiteaza…
ice4you a zis
In limita ta de buget se incadreaza asta: Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM… dar eu unul de aia 1000 lei in plus mi’as cumpara niste filtre sau orice altceva as avea nevoie.
Un review cu Tamron gasesti aici: http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_10-24_3p5-5p6_n15
O sh|t … scuze … din obisnuita am cautat pentru Canon! 😀 Fita’r Nikon’ul de ras 😀 :D:D:D
Pentru Nikkor mai trebuie sa scoti pentru acelasi lucru din pusculita inca vreo 700 lei peste buget
… iar daca te uiti atent, seamana izbitor de tare atat la design, caracteristici cat si la dispunerea lentilelor cu Tamron … deh … ADN comun! 😀
Marius Cucu a zis
Da, pana la urma, cred ca imi iau un trepied azi, trebuie sa ma interesez si de un cap video mai ok, ca dupa aceea, sa iau obiectivul Sigma 18-35mm.
Cojo a zis
Ce buget ai pentru trepied şi cap video. Poţi încerca aşa ceva Velbon C-600
Marius Cucu a zis
Nu am un buget prestabilit, insa m-a incantat asta
Alex a zis
Dupa parerea mea obiectivul 18/55 mm. de pe Nicon e cel mai bun obiectiv pentru incepatori si nu numai.
Marius Cucu a zis
Cu cat vei avansa mai mult in lumea fotografiei, cu atat vei observa ca esti limitat cu acel obiectiv.
Cosmin Dumitru a zis
Ce-mi plac astia care au scule foto scumpe, dar n-au nicio treaba cu fotografia si setarile… Poate unii au depasit momentul ala cand pui f/8 si f/1.4, s-au prins de asta, dar in rest…
ISO minim 100 sau 160, 200, depinde de aparat (50 nu e o valoare nativa la niciunul), nu se tine ca si valoare de referinta pentru celelalte. ISO nu se creste doar in lumina slaba.
Au dovedit mai multi cu scule de top, un ISO 400, deseori iti ofera un dynamic range superior lui 100. Nu e deloc gresit sa urci putin sensibilitatea senzorului. De asta unii cu ISO 400 sau 800 au mai multe detalii la acelasi f/1.4 sau f/1.8, decat altii la ISO minim. Ciudat, dar e adevarat. Primele 2-3000 de cadre la orice nou aparat, sau sistem nou, trebuie sa fie doar teste. Sa iti cunosti echipamentul, sa vezi punctele forte ale obiectivelor pe care le ai, ale senzorilor din aparatele alese…
Fujifilm ofera culori perfecte daca e dupa mine, inclusiv skin tone-ul uman, dar are un zgomot de imagine urias in bokeh. La fel si Olympus. Asta mai e dat si de anumite obiective, nu doar de senzori. De exemplu, sunt obiective Tamron si Sigma care accentueaza acest noise in bokeh, si pe la Canon sau Nikon, in comparatie cu varfurile L si G de la ei.
Sunt o multime de chestii minore pe care le poti descoperi facand teste si teste, si iar teste, iar apoi sa pierzi cateva nopti sau zile in fata monitorului sa le analizezi.
Niciodata nu o sa vezi doua obiective identice. Nici daca iei doua 35mm 1.4L II sau doua 85mm 1.4L IS. Fiecare are ceva diferit.
Am intalnit obiective third party care erau mai sharp intr-o parte a fotografiei, si mai putin sharp in alta. Ma refer la f/8. Partea de sus era mai sharp sau invers. Sau lateralele. Nu erau constante ca optica pe toata suprafata fotografiei. Si nu erau ieftine.
Cand ai o fixatie clara pe calitate, nu inseamna doar sa te dai artist cu aparatul in mana. Fotografia de eveniment, a luat-o pe cai gresite in tara asta de cacat. Fara suparare pentru colegii de breasla. Dar va prea umiliti in fata clientilor! Uitati-va cum se fac nuntile la straini! Nu fotograful asigura cabina foto, nu fotograful face marturii, nu fotograful printeaza in noaptea nuntii poze tip magneti pentru fiecare. La noi se cer toate cacaturile.
In evenimente, „arta”, inseamna strict momente de decor, tinute vestimentare si accesorii, si momentele cu mirii sau parintii si copilul, in scurte sesiuni foto de pe parcursul evenimentului. Restul este doar fotojurnalism. Si daca asta o spun cei din top, la nivel mondial, nu vad de ce Vasile din Bucuresti sau Radu din Timisoara, ar spune altceva. Doar ca sa te dai artist in fata clientului. Fotografia comerciala, de cele mai multe ori, n-are nicio legatura cu arta, in adevaratul sens. Dar, cati o sa recunoasca asta?
Oferiti ceva just la clienti. Lasati cuvintele pompoase, lasati pachetul cu briz-briz-uri fara rost, nu trebuie sa fiti ca X si Y. Trebuie sa va cunoasteti in pula mea echipamentul cu care lucrati. Sa puteti duce o conversatie tehnica de la cap la coada despre ce aveti in geanta voastra. Sa puteti face diferente intre anumite imagini cat sa purtati o conversatie despre doua fotografii similare (aici majoritatea fotografilor sunt morti…).
Cu arta dai rateuri des. Azi esti in apele tale, maine nu. La Ilie ai mai multe chestii faine de pozat, la Gigel n-ai. Dar cand stapanesti tehnica si visezi unghiuri, setari, lumina etc, nu mai zic de partea cu strobo, sa te joci tu cu blitz-uri, n-ai cum sa dai gres.
Nici 20% dintre fotografii de eveniment din tara asta nu sunt capabili sa poarta o conversatie tehnica reala, despre echipamentul pe care il folosesc. Si am vazut si la F64 ca se promoveaza toate non-valorile, doar pentru ca au cateva cadre populare pe Instagram si Facebook. Toate „zuzele” au fost lansate sus ca fiind fotografi de eveniment, cu Canon R5, R6, Sony, si ele nu stiu sa lege 3 cuvinte despre obiectivele lor, ce fac cu ele, de ce, unde, ce scot, de ce nu altceva etc. Dar altceva…
Odata fotograful era ala care stia sa faca FOTOGRAFIE! Pe film nu ajungeau toate curvele si toti bombardierii, fotografi. Va asigur! Daca le iei electronica din body-urile moderne, toti senzorii, si-i pui sa faca doar focus manual si sa puna setarile potrivite din cap, 95% dintre fotografii lu` peste, sunt kaput. Ca un peste pe uscat. Vor plange ca niste copii, cu sculele in mana. La pariu cu voi!
Am tot primit sfaturi, boss, nu vei intra ok pe piata daca nu oferi si aia, si aia, si aia, si aia… Ba! Calmati-va! Nu toti fotografii sug pula la clienti! Nu trebuie sa lingi in cur miresica ca sa-ti dea banii pe o nunta. Nu trebuie sa te cari dupa tine cu imprimante, cabine foto, hartii magnetice, palariute de pirati si mustati, ca sa fii in randul lumii. Esti fotograf, nu pizda. Ar trebui sa fii omul tehnic, cu coloana vertebrala si o imaginatie diferita de cea a clientului cand vine vorba de fotografie. Sa poti surprinde si fara a te da peste cap. Cadre executate ca la carte, tehnic, corect expuse si deloc aglomerate.
Daca nu stii sa te joci cu blitz-uri, nu folosi! Daca n-ai aparat care sa-ti duca ISO mare, invata sa te joci cu blitz-uri. Sau – investeste in pula mea! Ca in tara asta multi vor sa faca bani grei cu investitie minima.
Eu nu pot sa concep degete taiate, compozitii cu maini si picioare taiate ampulea, doar pentru o emotie. Ok, iei momentul in acest fel, dar acasa faci si pe dracu sa-l corectezi intr-un mod cat mai corect dpdv tehnic. Crop, rotate etc. Asta te defineste ca fotograf. O baza tehnica. Pozici la lacrimi fac si pizdele de pe Instagram.
Cel mai mult conteaza promovarea. Sunt fotografi slabi, care stiu sa se vanda excelent, si fotografi foarte buni, care nu stiu sa se vanda.
Si inchei cu o concluzie. Cel mai bun aparat foto de pe piata pe lumina slaba, la ISO, este Canon 1D X mark III. Iar al doilea, 1D X mark II. Nicidecum altii. Si lasati DXOMark, care pupa in cur pe Nikon si Sony. La ISO peste 6400, Nikon si Sony sunt dezastru la detalii, iar noise-ul afecteaza grav culorile. Nu trebuie sa ai ochi de artist sa vezi asta. Dar asta e asa, o paranteza, rar momente cand depasesti 6400 prin evenimente. Prea rare sau deloc.
Si a doua concluzie… sunt din ce in ce mai multi fotografi care livreaza 4-5000 cadre la nuntile mai mari. Incredibil! Eu bag mana in foc ca mirii nu se uita nici la 5-600, la rand.
Astia cu numarul mare, ati distrus piata in evenimente. E absurd sa livrezi peste 6-700 cadre, la o nunta normala. Absolut deplasat! Nu trebuie sa aiba 50 de cadre cu sarmaua in gura si 100 de prin hore si dansuri. Sa fim seriosi! Ca alta solutie n-ai, ca sa dai numarul ala. asa i-ati invatat, asa o sa-i aveti.
Deci, oferiti un numar corect de cadre. Ocupati-va de calitatea lor, simple si curate, aerisite, expuse corect, nu de numarul lor!
Fotograful de eveniment din perioada asta trebuie sa ofere cateva sute, cel mult 1000 de fotografii pe un stick de memorie USB 3.0, si un album foto (sau mai multe), daca se cer si albume. Atat. Fara cacaturi de marketing! Esti fotograf, nu Mall!