M-am uitat un pic pe articolele anterioare și, aparent, nu am scris niciodată nimic despre alegerea unui monitor pentru editare foto sau… chiar video. Da, sunt tone de discuții despre televizoare, dar nimic despre monitoare pentru editare mai mult sau mai puțin profesională.
Mai mereu am dus discuția spre OLED-uri, dar nu neapărat spre monitoare de calculator. M-am jucat cu câteva, de-a lungul vremii, și sper să mă mai joc. Deh, nu sunt chiar la mare căutare având în vedere că nu se cumpără atât de des. Eu am niște DELL-uri vechi ce sunt depășite doar de ochii mei, dar față de altele sunt chiar decente.
O revoluție privind monitoarele de editare ar fi panoul OLED și pentru acestea. Ok, nu sunt la fel de luminoase, sunt mai scumpe, dar culorile sunt aproape de realitate. Iată, însă, că apar tot mai multe modele cu tehnologia OLED pe piață.
Dar da, schimbarea unui monitor este mult mai lentă față de multe alte gadgeturi. Ce e mai important, din ce m-am uitat pe listele magazinelor de la noi este faptul că modelele de top nu ajung la noi. Și e vechea problemă, noi nu vindem suficient, ei nu aduc suficient modele noi și, de cele mai multe ori, sunt entry level.
Monitor de editare foto versus monitor de editare video
Le-am făcut pe amândouă, chiar dacă încă zic că la video mă pricep mai bine. Eu m-aș descurca mult mai bine cu histograma de pe video, chiar și cu un monitor ce are culori „denaturate”. Totuși, dacă vrei să ai monitor de control chiar și pentru telefoanele mobile s-ar putea să dea cu virgulă. Da, telefoanele au cam evoluat, e bună concurența și faptul că mai toată lumea cumpără.
Din punctul meu de vedere, informațiile pe care le ai pe histograma de editare video: Davinci Resolve sau chiar Premiere Pro sunt mult mai OK și te poți descurca cu un monitor nu tocmai în parametri. Totuși, mă simt la ani lumină și editarea e total diferită de când am trecut pe monitor cu HDR10 și certificare Pantone. Observi altfel nuanțele pielii, greșelile de editare. E altă mâncare de pește!
- Citește și: Am testat Benq PD3225U
Bine, dacă te duci spre creație, spre colorizare s-ar putea să ai nevoie de control. Oricum, trag concluziile astea pentru că încă n-avem HDR pe camere. Dar mai ieri citeam un comunicat de la Panasonic că vor face plugin pentru HLG, cel mai probabil ăsta e primul pas pentru a lucra tot mai des cu codecuri pentru HDR pentru actualele camere.
M-am gândit să trasez câteva idei pentru cei care vor să meargă pe un monitor bun.
Câteva criterii de care aș ține cont
Am zis să vorbesc mai pe șleau, ca să se înțeleagă exact ce vreau să zic. Puteți comenta, dacă aveți alte păreri.
Mărimea contează
Dar și forma.
Dacă este ultrawide s-ar putea să nu îți placă atât de mult la editare foto. Acum depinde cât de mare este că s-ar putea să îți placă să lucrezi doar pe jumătate de ecran.
Am testat modele mai mult sau mai puțin curbate. Primele curbate erau oribile, deformau foarte mult. Acum sunt sensibil mai bune și mai uniforme! Am nimerit modele cu unghiuri de vizualizare ciudate tare, iar în „zona de curbură” erau de aruncat. Oricum ar fi, te adaptezi și cu cele curbate. Totuși, nu îmi amintesc să fi văzut modele profesionale curbate.
Dacă nu vrei ultrawide sunt și modelele de 27′, de 32′ cu 16:10 eventual.
Îmi plăceau la un moment dat, dar după ce am mers pe ultrawide aici am rămas. La un moment dat voi înlocui cu unul mare, de 43′ sau 49′. N-am ajuns încă să testez atât de mari încât să îmi fac o părere. Dar 2X34′ e OK.
Suportul este și el important. Ideal este să fie cât se poate de fix. Stabil. Nu se întâmplă lucrul ăsta peste tot, în schimb am văzut că sunt din ce în ce mai multe care preiau funcția de portret. Asta dacă sunteți interesați să țineți monitorul pe verticală. Eu inclusiv conținutul pentru social media îl editez pe orizontal. Poate că voi sunteți obișnuiți diferit.
Ecran OLED
Sunt câteva modele apărute, dar momentan nu știm cum sunt pe termen lung și oricum sunt foarte scumpe. Pariul va fi pe cele de laptop, de buget. E pur și simplu de testat pe termen lung. OLED-uri ca televizoare au apărut pe piață de mulți ani, dar profilul omului care se uită la televizor diferă de cel care se uită la un monitor.
MiniLED-ul nu este viitorul, așa cum bănuiam. Este un LCD cu iluminare diferită, ce merge mult mai în detaliu, dar nu e nici pe departe la nivelul OLED-ului. Pe panourile scumpe miniLED-ul poate să facă diferența, pe celelalte nu cred că e cazul să vorbim de revoluție. Pe de altă parte, dacă ești într-o cameră foarte luminoasă, OLED-ul s-ar putea să nu fie suficient și să ai nevoie de un miniLED. Da, sunt mai luminoase.
LCD cu iluminare de orice fel
Spre asta te vei orienta dacă vrei ceva mai ieftin. Deh, diagonală mare și opțiuni pe display nu vor fi la preț de nimic.
- Citește și: Am testat AOC U32U1, primul monitor pe 10 biți
Rezoluția ecranului
Aș lega-o de hardware-ul tău. Dacă te uiți la cât costă plăcile video o să înțelegi ce vorbesc. Cu cât ai mai mulți pixeli de procesat, cu atât va cere mai multă „benzină”. Și costă mult prea mult în zilele noastre.
Eu nu aș zice neapărat 4K în momentul de față. Din proprie experiență, cu 2 monitoare de 34′, fără HDR, pun la treabă serios placa video. Fără să fac avioane, asta în condițiile în care am SSD-uri relativ rapide și I9 14900K. Ok, nu e AMD, nu e software-ul optimizat, dar totuși, e greu de lucrat cu rezoluții mari.
La un 2k tot m-aș arunca, chiar și la un setup de 2 monitoare.
Spectru de culoare
Dacă v-ați uitat la cele mai noi aparate foto majoritatea sunt pe 10 biți. Tendința este clară, inclusiv la telefoanele mobile, ba chiar unele ajung și la 12 biți(pe RAW, dacă țin bine minte). Sigur, pe camere ajungem și la 16 biți RAW. Ideea este că foarte multe monitoare sunt pe 6 biți sau, cel mult, pe 8 biți. În cel mai bun caz, procesarea este „interlace”, adică avem 6+2 biți(ce sunt realizați cu ajutorul software-ului).
Ideal ar fi ca, dacă voi folosiți sRGB în marea majoritate a timpului, să mergeți pe un monitor care acoperă 99% dacă nu 100%.
Contează atât de mult acest lucru?
Eu zic că ăsta ar trebui să fie unul dintre cele mai importante criterii, dacă vei trage pe 10 biți. Nu poți să editezi pe 10 biți și să ai același rezultate ca pe un monitor de 8 biți.
Sigur, am putea să mergem pe cutuma, da, dar clienții noștri aleg să vadă un film pe telefonul mobil. Corect, foarte corect, dar telefoanele alea mobile, așa cum am zis mai sus, sunt primele care adoptă tehnologia nouă. Trist, dar adevărat!
Calibrare
Iar și iar țip de calibrare, dar undeva trebuie să fie o referință. Totuși, am testat multe telefoane în perioada asta. Cumva, deviațiile sunt foarte mici și culorile oarecum la fel. Insesizabile pentru un ochi care nu este profesionist. Problema este că noi nu avem reglate culorile nici pe SDR, ce să mai vorbim de HDR? Dar e simplu, un monitor necalibrat poate să te lase să tragi de magenta(tint după caz) și să ajungi să îl faci vânăt pe alt display. E strict alegerea fiecăruia.
Partea mai puțin OK la calibrare este că tehnologia LED/ OLED se „consumă” în timp. Ușor, ușor, ce ai calibrat acum 6 luni n-are nicio legătură cu ceea ce faci acum. De aceea ai fel de fel de avertizări să repeți calibrarea.
Altfel, știm că trebuie să avem câteva zeci de ore lucrate pe monitor, iar calibrarea se face după 30 de minute de funcționare, da?!
Puteți să puneți preț și pe certificările pe care le dau cei de la Pantone monitoarelor dedicate. Probabil că nu veți avea un 6500k curat, dar vă veți opri la un 6600K, 6700K, cu un deltaE foarte mic.
Brand
Eu n-am un brand anume, atât timp cât știu că în spate oamenii ăștia au mai făcut ceva monitoare, lucrează cu oamenii care știu ce înseamnă culoarea. Sigur, de multe ori, ștampila aia este pusă acolo strict pentru alăturare, dar ceva know how există.
Mai degrabă, m-ar interesa la modelul ăla să aibă opțiuni de bun simț, de productivitate.
Rată de refresh
Contează foarte mult pentru momentele în care te îndrepți spre editarea video. Dacă vrei editare foto s-ar putea să nu te deranjeze atât de mult un monitor cu panou pe 60 Hz. Eu unul am trecut printre toate modelele, iar subiecții în mișcare nu sunt deloc acolo unde aș vrea să fie.
Odată ce veți face upgrade de monitoare, mai ales rezoluție sau chiar HDR, iar voi încă aveți hardware vechi o să simțiți că placa video o să fie mai solicitată. Trebuie să țineți cont și de acest aspect pentru că sigur veți dori, în scurt timp, să faceți upgrade și de platformă. Eu unul am simțit-o pe pielea mea!
Uniformitate
E imposibil să vă dați seama din specificații, dar dacă este un model din zona de editare, de principiu, este destul de uniform. Până acum experiențele mele cu AOC, cu Philips, cu Benq au fost destul de OK, deși Philips pe monitoare nu au neapărat cele mai uniforme modele.
Aici cred că ar fi bine de precizat și faptul că există monitoare tot mai interesante care blochează lumina laterală tocmai pentru a nu te influența deloc orice tip de reflexie. Acele modele cu parasolar.
Dell G3223D
- WQHD
- DisplayPort
- 1ms
- 165Hz
- FreeSync
- G-Sync
- Negru
ASUS TUF VG27AQA1A
- WQHD (2560 x 1440)
- Overclock to 170Hz (above 144Hz)
- Extreme Low Motion Blur™
- Freesync Premium™
- 1ms (MPRT)
- Shadow Boost
- HDR
- DisplayWidget Lite
Acer QG241YP
- 23.8 inch
- FHD VA
- 1 ms
- 165 Hz
- HDR
- FreeSync Premium
Dacă aveți și alte idei și experiențe, turnați în comentarii.
Din punctul meu de vedere, merită oricând achiziția unul astfel de monitor dacă nu aveți nevoie de o rată de refresh mai mare. Investiția într-un monitor se face pentru minim 7-8 ani de zile așa că e păcat să nu luați ceva OK de la început.
Grama Razvan Ciprian a zis
Salutare in legatura cu articolul tau de curand am cumparat un astfel de monitor ASUS PB279Q sincer este superb panou IPS ,100% sRGB cost 3500 RON destul de ieftin chiar nu ma asteptam la un astfel de pret,am cumparat acest monitor deoarece fac editare foto-video si am de prelucrat filmarii 4k, pentru profesionistii este bun nu spun nemaipomenit , exstraordinar deoarece sunt si alte monitoare mai scumpe si mai bune,ideea de baza la 4k este simpla folosim doar daca avem nevoie de exstrem de multe detalii atunci da chiar se obs cu ochiu liber chiar si ptr cei care au ochiul mai putin antrenat mai ales daca le pui un FULL HD alaturi de un 4K ,la aceste monitoare exzista insa o alta problema daca pot sa zic asa si anume la prelucrare ,trebuie sa prelucram la greu si la poze cat si la filmarii mai alesc cand subiectii de baza sunt oamenii deoarece se observa absolut toate detalile detalilor (porul porului ,ridul ridurilor , alunite ,negii etc etc )ori folosim machiaje si alte artificii ori prelucram la greu asta in cazul oamenilor in cazul peisajelor, sau daca filmam o reclama la un hotel, restaurant etc , alt ceva ce nu implica oameni filmarile ies superbe atat de multe detalii, sincer dupa ce am filmat prima oara 4k si am ajuns acasa si am pus filmarea pe monitor am ramas putin socat de cat de multe DETALII cuprinde acest 4k si ce inseamna cu adevarat 4k, ai impresia ca te uiti pur si simplu prin geam si ca tot cea ce este in spatele monitorului este la cativa cm de tine , in concluzie 4 k ptr profesioinistii si ptr amatorii foarte exsigenti care vor detalii, ochiul uman face diferenta si inca bine la 4k probleme cu adevarat for fi la 8k unde acolo ochiul uman chiar nu va mai putea face diferenta.
Marius Cucu a zis
Buget de 3500 de lei nu are toată lumea. Eu unul nu mi-aș permite. Încă sunt cu filmarea la FULL HD. La mine în oraș încă se cere downscalling la SD… așa că… avansăm ca melcul.
Ideea e că 27-28′ se apropie de calculele din articol. Dar 24′ pe un 4k n-aș vedea sau… un laptop sau.. și mai rău, un telefon. Chiar au fost modele care n-aveau ce să caute pe piață. Poate doar să se enerveze din cauza bugurilor.
Întotdeauna tehnologiile noi vor fi adoptate întâi de profesioniști și de entuziaști. Pe lângă asta este o nisă importantă care dispare: dual monitor. Deja monitoarele 21:9 încep să apară, cele curbate la fel. Nu prea mai poți să ții 2 monitoare pentru editare.
Pe foto, deși nu fac la același nivel ca video, avantajele sunt și mai mari. Să lucrezi detalii pe un monitor cu rezoluție mare… e diferență!
Merci frumos pentru comentariu.
Foxi a zis
Merci pentru informatii, au mai alungat ceata din capul meu. Totusi o recomandare ar fi bine-venita. 🙂