În ultima perioadă am tot avut de-a face cu monitoare, am testat câteva televizoare mai mult sau mai puțin ieftine. În plus, am început să învăț tot mai multe lucruri despre calibrare. Nu mă consider unul profesionist pentru că nu am aparatura necesară. Echipamentul costă 4-5000 de euro fără să mai pun la socoteală transportul și taxele vamale.
Sunt un pasionat cu un calibrator de amatori. Spyder 5 Elite am în momentul de față.
Mi s-a pus întrebarea următoare: „dar monitorul ăsta nu vine calibrat din fabrică„?
Și eu zic răspicat: nu are cum.
Cei care lucrează cu imaginea cunosc minime teorii privind lumina. Nu stau să fac teoria luminii, dar avem mai multe tipuri:
- lumină caldă
- lumină rece
- lumină mixtă
- lumină naturală combinată cu lumina artificială
Fiecare dintre acestea au o temperatură de culoare. În paralel, când discutăm despre lumină discutăm și despre RGB.(Roșu, Verde, Albastru)
Aceste culori sunt influențate de orice sursă de lumină. Chiar și un bliț provenit de la un telefon poate schimba total temperatura de culoare.
Cu alte cuvinte, nu pot veni calibrate din fabrică. Ele se bazează pe un standard, în cel mai rău caz sunt setate pentru showroom-uri, nu pentru fiecare casă în parte.
Pentru că tu ai sursele de iluminare diferite, vecinul tău are alte surse de iluminare. Nu se poate face o generalizare pentru a obține setări optime, setări care să fie aplicate la o scară largă de oameni.
Așadar, dacă doriți să aveți un monitor calibrat trebuie să o faceți cu oameni care fac lucrul ăsta, în condițiile voastre de iluminare.
Am vrut să fiu cât mai scurt și cât se poate la subiect. Lucruri mai tehnice, mai specifice sunt aici.
Zanfirescu Cezar a zis
Bună seara. Am avut un Samsung de 24 model s24b150bl fullhd . Am un laptop Lenovo cu display full hd ips și se observa diferenta mare. Este mult mai ok la contrast și culori cel de la laptop. Am cumpărat azi un monitor Dell u2414h ultrasharp ips de 24. Din ce am citit este destul de lăudat. Vreau sa îl folosesc la editare în PS. Placa video este un gtx970 și am conectat monitorul la placa cu mini DP și DP. Dar am observat ca fata de monitorul Samsung și fata de display-ul de la laptop, acest Dell parcă nu are negrul așa de puternic și culorile nu sunt așa saturate. Am inteles ca vine deja calibrat acest model. Setări la Dell: luminozitate 65, contrast 75, spațiu culoare srgb, profil standard. Așa este noral sa fie cât mai aproape de realitate? Adevărul este ca la.Samsung aveam MagicContrast și poate din cauza aia era totul saturat. Dar la laptop de ce este mai adânc totul? Sa știu dacă are monitorul meu ceva sau nu.
Mulțumesc frumos.
Marius Cucu a zis
Salut Cezar. Bine te-am regăsit. 🙂
Nu există conceptul de precalibrat. E în funcție de lumina din cameră, de poziția ei, de cât de multă lumină naturală ai.
Eu zic să le calibrezi pe ambele la același nivel.
Mulțumesc frumos pentru comentariu, mi-ai dat idee de articol nou. 🙂
Zanfirescu Cezar a zis
Salutare. Am rezolvat cu partea de culori. Din driver la output an setat pe full și acum se observa clar negrul curat. Tot din meniu am modificat de la standard la rgb. La standard average delta <4. Pe tftcentral am găsit ca trebuie modificat pe rgb sa fie 2.2 delta. Este totul ok acum. Foarte mulțumit de monitor. Am placa video nvidia și din ce am citit fac figuri cu modelele de la dell u2414h. Am pus utilitrul de la nvidia și vede de la 0-255 acum. Exact Cum trebuie cu toate ca monitorul este recunoscut dar tot la uhd,hd apare la rezoluție chiar dacă este 1920×1080@60hz. Oricum am rezolvat problema. Dell susține ca pe mod rgb este calibrat din fabrica.
Mulțumesc frumos.
Cosmin a zis
In primul rand, la multi ani, sa avem cu totii un an nou asa cum ne dorim!
Ai spus bine, nu vin calibrate din fabrica, sunt oarecum standardizate, adica un monitor de peste 7-800 lei, vine cat de cat ok. Unul bun spre foarte bun, sare de 1800-2000 lei. Daca cumperi un monitor recomandat pentru grafica, e ok, dar nu perfect. Al meu a fost „de buget”, desi nu multi dau aproape 800 lei pe un monitor, as fi dat si 3-4000, dar nu mi-am permis, si nu stiu cand o sa-mi permit unul „profi”. Pana atunci, ASUS-ul meu, modelul vx239h, luat cu 730-740 lei de la Mediadot, acum vreo 8 luni, este unul foarte bun. Il folosesc in editare foto, calibrat cu un colorimetru X-Rite ColorMunki DISPLAY (putin sub 800 lei, la F64 Studio), pe care il are un prieten. Doream sa-l cumpar si eu, dar o las balta, langa banii aia, mai pun inca atat, si caut un monitor mai bun, daca chiar trebuie sa-l schimb. E destul de precis, adica nu a „calibrat” mare lucru, nu am vazut schimbari majore fata de el, venit din fabrica, singurele diferente fiind luminozitatea, fiind foarte scazuta (pentru ca, daca il ai prea „luminos”, cand printezi fotografiile si le vezi prea intunecoase, te intrebi de ce…una vezi pe el, alta e pe hartie). Am salvat 2 profile de culoare si luminozitate, pentru gaming si filme, si pentru editare foto, si asa ramane. Nu mai investesc in colorimetru. De ce? Din simplul motiv ca in zona mea, oamenii nu fac diferenta dintre o rochie de mireasa „albastra” si una „portocalie”, si nu, nu exagerez. Am intrebat o clienta cu pretentii mari, se credea „un pui de Dragusanca”, care e diferenta dintre cele doua fotografii, i-am aratat doua, una cu balans de alb rece, aproape albastra fotografia, alta cu balans de alb prea cald, am zis bine mai sus, portocalie la propriu. Si zice ea „nu stiu, dar imi plac cerceii miresei, sunt supeeeerbi!”. Si multi alti clienti pe care i-am avut, n-au vazut nicio diferenta. Iti dai seama, ca n-ai cum sa dai fotografiile „portocalii” sau „albastre”, ci cat mai aproape de realitate, pe care, un ochi neantrenat, nu le va deosebi niciodata. Daca ma voi muta in alta zona, un colorimetru e important, aici e un moft pe care eu n-o sa-l cumpar, si asa se plateste putin mai bine ca la „adunat de prune”, pentru ca asta e zona, pana si cei mai buni, fotografi vechi in judet, castiga pe medie cu 100-150 Euro peste mine.
Te adaptezi pietei. Sunt satul de persoane care te iau din prima ca n-ai ce cauta in evenimente fara monitor calibrat, fara body Full Frame nu stiu de care, si mai stiu eu ce obiective, probabil recomanda ce au ei in trusa dupa 7-8 ani de munca ca fotograf de eveniment, si iti fac o lista de 15-20.000 de Euro. Dar ei, de acolo „de sus”, nu stiu cum e sa lucrezi pe 200-400 Euro, per-eveniment, tarife fara albume fotocarte. Daca ar veni aici cu 1D X, D5, sau mai stiu eu ce aparate foto si ce obiective de top, ar face primul pas gresit, abia si-ar amortiza investitia in cativa ani, dar sa aiba si profit. Pana la urma de asta suporti multe prostii ale unor clienti, ca nu multi inteleg fotografia ca tine, ca pe o arta, fotografia de eveniment e 90% psihologie, cum „cocalareala” e in floare, ii lasi in banca lor sa se simta bine, zici ca ei, si faci ca tine. Daca as lua colorimetru in timp, l-as lua pentru mine, nu pentru astfel de clienti, care nu fac diferenta dintre o fotografie realizata cu un telefon mobil, si una cu un DSLR de top. Unii mai si zic, au nesimtirea aia… „noi n-am vrea fotograf, ca ne facem si singuri pozele, dar asa a zis X si Y (mama, soacra, nasa etc).
In acest an, 2017, e mai important sa iau si eu un Full Frame, un 5D mark II sau III, SH, ca nu suport 6D, e bun pe video, pe foto nu, decat investitii prostesti in monitoare si colorimetre. Iubesc DoF-ul de FF, si vreau sa fac pasul asta. Obiective am, imi mai doresc un 70-200mm, de preferat 2.8 L IS II, dar merge si f/4L IS, are optica excelenta in el in rest am fixe luminoase bune, am un ultrawide de exceptie, am destule blitz-uri care se comanda prin radio fara triggere, si sper sa fie mai bine decat anul trecut, primul an ca fotograf de eveniment, in care am avut 9 sau 10 evenimente. In zona mea te cauta lumea cu cateva saptamani, rar 1-2 luni inainte, nici nu poti sa-ti faci planuri, sa crezi ca poti trai doar din fotografie, ca ai de munca si pe anul urmator, momentan jobul e sfant, pana se schimba situatia.
Am scris „off-topic”, ca sa inteleaga unii ca un monitor calibrat, nu este neaparat musai. Daca e unul cu panou IPS, de calitate, merge lasat si asa, diferentele sunt mici, si orice ar zice unul si altul, eu l-am avut si calibrat si necalibrat, stiu ce am vazut, si n-am ochi de doi bani.
PS: Am intalnit miresica care m-a intrebat din prima, daca o pot face in toate fotografiile de la 82 kg cat are, la 55-57 kg. Am incercat sa-i explic ca asta tine de manipulare digitala, stai ore bune pe doar cateva fotografii, si nu este posibil oriunde, in orice fotografie, si a inceput sa comenteze „la banii pe care-i ceri ar fi bine sa faci si asta”. Mi-au venit dracii, stiind ca aici au castig de cauza pozarii 2 in 1, care fac foto + video la 5-600 lei, 1000-1200 lei maximum, eu cerandu-i 1500 lei fara album, doar pe foto, pret corect, prea putin inca, pentru ceea ce ofer eu. Si i-am zis direct, ea nu are nevoie de un fotograf, are nevoie de abonament la sala de fitness. A gasit unul din asta 2 in 1, baiat de treaba, care, a zis ca ea, linguseli, chestii, a facut foto si video, i-a luat banii, si i-a dat ce a stiut el. Ei nu i-a convenit ca n-a facut-o „slaba” domne`, si a comentat vreo cateva saptamani (mi-a zis el), dar s-a impacat cu ideea.
Ei bine, eu nu pot sa pup in fund ca sa castig in client. Spun de la inceput, asta fac, asta vreau, asta pot, asta nu fac, asta nu vreau. Iti convine, bine, nu iti convine, sanatate!
Poate in alte orase nu sunt astfel de clienti, va dati seama, orice padure are uscaturi, dar ca aici in zona asta… pretentii de dive si printi si gandire de „mineri”…
Marius Cucu a zis
Așa este în meseriile cu publicul. E normal să se întâmple aspecte de genul.
Normal că omul de rând nu percepe sau dacă înțelege detaliile tehnice nu știe să le exprime.
Am și eu o grămadă de prieteni care m-au tot auzit povestind despre lucrul ăsta, mă așteptam să facă măcar un pic de diferență. Nu. Ei nici măcar între SD și HD nu fac diferența, dar să discutăm despre temperatura de culoare.
Apropo, dacă te uiți pe diagrama de la X-Rite vei vedea diferențe. Poate că nu le percepi foarte ok, dar sunt. La mine, pe laptop, cu display aftermarket, se văd diferențele instant.
Cosmin a zis
Niciun laptop nu e pentru editare foto, monitoarele lor sunt facute sa fie luminoase, au un spectru albastru destul de pronuntat. E normal sa fie diferente vizibile, adica care conteaza. Pe al meu… diferenta e sa zic de 5 procente, aproape ca profilul salvat de mine, singura diferenta e ca, daca las fotospectometrul conectat mereu, modifica profilul in functie de lumina, daca aprind o lampa de birou, mi-l calibreaza intr-un fel, in intuneric, in alt fel, cu toate becurile aprinse, altfel, si tot asa. In functie de lumina ambientala.
Ceea ce spune mai jos, Calin, e perfect adevarat, dar de la fotografia de eveniment la cinematografie, e cale foarte lunga. Nu are rost sa te stresezi cu un detaliu pentru care nu esti platit, deseori nici macar corect pentru munca depusa si calitatea rezultatelor. In cinematografie se cheltuiesc zeci/sute de milioane de dolari, e altceva, avand asemenea buget, dai si filmul ala de 1:30-2:00 ore, de cea mai buna calitate. Dar cand Ion iti da 1000 lei sa-i faci nunta, si inca are destule de comentat si pentru aia, cred ca vorbim de SF-uri aici. Ii rog si eu pe astia sa traiasca intr-un asemenea oras, unde ar vedea pe pielea lor ce inseamna investitii fara rost.
Nu are legatura persoana care ofera serviciile, nu inseamna ca daca nu face asta nu e un profesionist, e cerere si oferta, investitii minime, profit maxim, fotografia de eveniment e afacere, nu investesti in ceva ce clientii tai nu vad. Inafara de asta, din acest motiv exista diferite clase de fotografi si de clienti. Cei care dau 1500-2000+ Euro pe o nunta, e normal sa stie ce doresc, ce pretentii au la fotograful respectiv, si mai mult ca sigur stiu si ce e un monitor calibrat. Dar ei angajeaza de regula pe cineva din top 20 national, n-au nicio treaba cu marea majoritate a fotografilor care fac asta.
Pana nu voi vedea ca am o alta clasa de clienti, eu nu ma voi stresa cu calibratul monitorului. Iar clientii „de calitate”, ca sa le spun asa, apar dupa 4-5 ani de experienta, si asta daca ai succes pe piata, daca esti bun.
Niciodata sa nu mai compari un laptop, indiferent cu ce display, cu un monitor recomandat pentru grafica. E o diferenta destul de mare, ca sa nu zic enorma.
Desi am auzit lucruri bune despre Apple, eu n-as putea edita fotografie pe un display de 13 inch. Musai 22-23 inch, cel putin, daca nu 2 monitoare de 22-23 inch.
Marius Cucu a zis
Depinde și cu ce te-ai jucat. Eu am avut pe mână și câteva modele mai pretențioase și acolo nu prea emiți pretenții. E impecabil. Sigur, de la 10 000 în sus. Prea puțini își permit și nu știu dacă merită asta. 🙂
Și, ținând cont că suntem într-o zonă a Europei ce nu își permite foarte multe…
Calin_fdx a zis
Calibrarea profesionala se face cu un colorimetru profilat. Chiar un Klein10 de 5000€ se profileaza dupa un fotospectrometru http://www.xrite.com/categories/calibration-profiling/i1photo-pro-2 pentru ca exista posibilitatea virarii croma unit by unit si unit fata de referinta. Adica nimeni nu se joaca (nimeni din domeniul profesional) nu isi permite sa editeze/masterizeze materiale foto/video pe monitoare setate ochiometric sau lasate out of the box.
Un material procesat si afisat pe un monitor calibrat pro, va arata bine pe orice display dar unul care arata impecabil pe un monitor mesterit la ochi, posibil sa arate denaturat pe alte monitoare. Aceasta nu este o justificare a suntarii operatiunii de calibrare, ignoranta clientilor neavizati care nu au idee de cum trebuie sa arate o referinta. Ce s-ar intampla in cinematografia digitala, in postprocesare homeuse blu-ray in studiouri tv daca nu s-ar tine cont de standarde. Rec.709 respectiv sRGB?
Pentru ce s-au inventat si implementat aceste standarde? Exista pretentiosi si perfectionisti si in video ca si in audio. Mult mai putini desigur, dar in ultimii ani orice review pertinent al display-urilor este facut in urma masuratorilor transferului electro-optic. Cei care achizitioneaza tv/monitoare sunt informati ca pot avea o imagine de top dupa calibrare (in limita componentelor premium ale device-ului desigur si a materialului video de calitate)
Culmea e ca predispozitia la a avea o imagine calibrata pe display exista tot mai mult in mediile homeuse. Tot mai multi posesori de televizoare se intereseaza de rezultatele obtinute prin calibrarea display-urilor pentru a maximiza calitatea imaginii si parca tot mai rar apar articole si discutii intre fotografi de profesie pe acesta tema. La noi in Romania …vorbesc