Cu toții, mai ales, cei de pe blog știți că am lucrat 7 ani de zile în presă. Nu pe partea de creație, ci pe partea tehnică. Am pornit ca operator VTR, am fost editor imagine, ca mai apoi să fiu regizor de emisie. 5 ani de regizor de emisie în care am învățat tot ce s-a putut face pe acolo.
Am învățat foarte multe lucruri noi, am schimbat o regie cap coadă. Când am venit eu aveam 4 mixere: 2 video, 2 audio, pe care se lucra independent. Culmea, era o singură persoană care lucra la ele și un singur platou. Așa că, cu chiu cu vai am încercat să fac un pic de curățenie acolo și, pe parcursul a celor 5 ani de zile, am schimbat puțin câte puțin p-acolo. S-ar fi schimbat într-o săptămână totul dacă erau bugete.
Mi-au trecut prin mână atât mixere audio digitale, cât și mixere audio analogice. Cele digitale sunt un pic mai complexe, dar odată ce te obișnuiești cu ele îți dai seama că poți să îți faci treaba mult mai ușor cu acestea. Asta nu înseamnă că sunt Dumnezeu pe pământ.
Ce trebuie să știi despre alegerea celui mai bun mixer audio?
În principiu, alegerea unui mixer trebuie să fie cât se poate de ușoară. Acesta trebuie să asigure suficient voltaj pentru lavaliere sau unele microfoane, să ai la îndemână un phantom power sau să ai butonul de 48V lângă tine.
Pregătește-te să cumperi cabluri sau să remufezi pe alocuri. Dacă nu cască bine ochii la ceea ce alegi.
Stabilește câte intrări și câte ieșiri ai nevoie
Înainte de toate trebuie să te gândești la ce îl vei folosi. Trebuie să iei în calcul câte intrări și câte ieșiri ai.
Eu aveam la televiziune 16 intrări/ ieșiri pe un amărât de mixer vechi care niciodată nu îmi ajungeau. Am trecut pe 24 de intrări/ ieșiri, dar ce să vezi: nici acelea nu-mi ajungeau. Sunt genul de persoană care își dorește ca lucrurile să funcționeze. Să ridic o cale, iar totul să fie ok. Așadar, conectam tot compresorul – fibrele, tot ce se putea, în mixer ca să le am la îndemână.
Oricum a fost tot a trebuit să remufez XLR-ul pe finalul de la emisie pentru că vechiul mixer era cu jack de 6.
Apropo, dacă e unul mic, aveți în vedere ca acesta să fie cu câteva căi în plus. Ne-am trezit cu o cale cu brum, ca fiind nou, iar una s-a ars la vreo 2 luni. Bine, la cea arsă ridic un degețel pentru că eu am bușit p-acolo.
Grupele și subgrupele
subgrupele lipsă ale unui mixer vechi, de la muncă
Asta e pentru cine are nevoie. Dacă e mixer pentru TV sau pentru live-uri e ok să ai minim 2 subgrupe. Am lucrat și pe mai mult de 2 subgrupe și era tare util. Aveam grupele secundare, dar și mix to C. Era foarte ok să poți trimite sunet într-un calculator sau într-un casetoscop.
Când am trecut de la mixer fără grupe la mixer cu grupe parcă l-am văzut pe Dumnezeu. Da, când am schimbat serviciul și am fost pe regia de emisie făceam și partea de sunet. Nu era dificil, dar aveai nevoie de mâini multe pentru lavaliere, dacă aveai 4-5 invitați și alte 2 mâini de care aveai nevoie pe mixerul video.
Cu grupele totul s-a rezolvat frumos: băgam în grupă lavalierele și microfoanele, iar în cealaltă grupă sau pe final ieșeam cu unul dintre serverele de playout.
Efecte
Oarecum s-a pus praful pe acestea. Aveam compresor extern, dar aveam și compresie internă pe mixer. E drept, n-am folosit-o atât de mult pe cât mi-aș fi dorit. Era post TV politic, încă mai ling băieții grupulețe din PSD, așa că foarte puțin veneau lăutari și oameni de divertisment pe acolo. Doar când mai spărgeau cu câte-o emisiune de genul ca să dea bine pentru marea masă.
Când a venit mixerul nou, de la Sony, dacă țin bine minte compresorul l-am întins celor de la radio. Eu mă descurcam cu setările digitale ale acestuia. Avea ceva limitator, știa să scoată ceva frecvențe la nevoie. Aveam și potențiometru pe linie și puteam să adaug mai mult sau mai puțin efect.
Conectori
Cred că e clar că trebuie să alegeți fix ceea ce aveți nevoie. Dacă aveți nevoie de SDI luați SDI, dacă aveți nevoie de RCA mergeți pe RCA sau jack și așa mai departe.
Calculați și mergeți la cumpărături.
Brand
Încercați să nu umblați cu plastic ieftin. Aveam, pe vremuri, un alien(nu mai știu cum) care îmi făcea numai necazuri. Într-un final, a ajuns să nu mai meargă PFL, să nu mai afișeze nimic, dar mi-a dat motiv să trec pe Sony.
Luați ceva brand cunoscut. Că e Sony, că e Behringer că e altceva… vedeți să aibă istorie în ceea ce fac. Pe video m-am trezit cu un mixer de lăutari, făcut de băieți care făceau instrumente muzicale, nu aveau nicio legătură cu partea video. De altfel, nu sincroniza cadrele, nu era deloc ok.
Sunt sigur că sunt multe de zis pe zona asta. E posibil să fi omis eu lucruri, e posibil să mai am de învățat lucruri. Vă aștept să discutăm în comentarii.
Este simplu, cu acesta mixezi mai multe canale audio, mai multe surse audio, dacă vreți, cu un minim de efort. De exemplu, poți pune 2 microfoane, 2 lavaliere și încă o sursă de telefon la care să ai acces printr-o cale separată.
ice4you a zis
Bravo, bine scris … din pacate mult prea tehnic pentru multi. 😀 Acum cum probabil ca te asteptai sa nu ma pot abtine de la a ma da cu parera, dupa cum stii ca am tot povestit, eu unul dupa ce am avut de a face si digital si cu analog, din punctul meu de vedere analog este si va ramane alegerea corecta pe voce si emisie radio, mai ales dupa ce am lucrat pe o bijuterie profesionala de vreo 10m lungime si sute de slidere, adusa din USA la un studio de radio al „fratilor penticostali”. 😀 Frate, tehnica de studio ca la aia eu rar am mai vazut, acolo m’am indragostit cu adevarat de ce poti scoate cu ceva stiinta si bunavointa dintr’un mixer analog din gama hi-end. 🙂
Marius Cucu a zis
Nu e suficient de tehnic. E nișat, într-adevăr, dar băieții care caută informații d-astea sigur vor zice că e mizilic.
N-aș fi făcut articolul, dar am văzut că au început unii să scrie bazaconii fără să fi pus vreodată mâna pe așa ceva.
Mi-am permis să deschid un pic subiectul. Sunt lucruri generale, totuși.
N-aș miza atât de mult pe mixer, e ok să scoată sunet nealterat. Sigur, rezolvi cu amplificare unele lucruri, dar ar fi de preferat să fie un traseu cât mai ok, cât mai scurt.
ice4you a zis
Amu zici tu ca nu e tehnic deloc, dar in afara de noi doi, cati de pe aici crezi ca au pus macar odata mana pe un mixer si stiu si la ce foloseste?! :))) Nu poti zice ca e o scula comuna si la indemana oricui, in general asemenea scule au cei care lucreaza cu ele si mai putin ca le au prin casa! Eu am unul „de jucarie”, tu de cand ai plecat de la TV mai ai asa ceva? :)))
Pe de alta parte te inteleg cand zici ca sunt unii care se dau cu parerea despre din toate cate nimic, doar il vedem de Buhnici in fiecare zi. :)))))
Marius Cucu a zis
Am câțiva colegi de munca pe Facebook. Avem cate ceva și acasă, cât să punem dslr urile la muncă, la nevoie. Nu e atât de mare pentru că nu e nevoie.
ice4you a zis
Deci era cu dedicatie, am inteles! 😀
Marius Cucu a zis
Nu, chiar nu. Doar că am văzut bălării de dimineață și-am băgat repede articol. 🙂
Că tot vorbeam de analogic, iată aici și aici ce improvizații se făceau pe vremuri. Foștii mei colegi de la care am învățat meserie. Bine, trebuie să ai multă răbdare să faci d-astea. 🙂