Sunt ceva ani de când am tăiat totul de pe persoană fizică și-am trecut pe juridic. La început era un haos total în creier, de la birocrație, până la orice. În plus, pierdeai enorm de mult timp la cozi. Încă se mai pierde timp, dar cu siguranță lucrurile s-au mai schimbat. Dacă ești un pic mai implicat reușești să înțelegi.
Bine, încă mă enervează oamenii care țipă de controale, dar de fapt, e strigătul că nu sunt în regulă.
Pe de altă parte, legea în România se schimbă de pe o zi pe alta. Asta înseamnă că nici consultații nu știu ce sfaturi să-ți dea, de multe ori. Când a fost nebunia cu taxele de la angajator la angajat lucrurile au fost de-un haos total. Dar, după ceva ani, eu zic că e mult mai multă transparență pe treaba asta. În plus, știi ce ai de plătit: 10%, 10%, 25% la sută și șomaj. Taxele sunt diferite mai sus de IMM-uri, dar ăia deja au oameni care se ocupă de optimizare fiscală.
Anul ăsta a fost un an atipic. N-a fost criza din 2008, dar e un an ciudat care, cred că o să ni-l amintim peste câțiva ani când lucrurile vor fi și mai nașpa. Sunt pesimist, dar dacă nu se consumă, nu se produce, unii vor sta acasă după ce se va trage linie la sfârșitul anului.
Dacă până acum erau discuții că UE e nașpa oarecum n-am mai văzut discuții de când au injectat bani în economia de la noi. Da, dependența de la centru e extrem de grea, practic, dacă vrem să ieșim din rahat trebuie să stăm la cheremul lor, dar nu e ca și cum noi am fost o super putere.
De ce trag concluzia asta?
Anii trecuți, prin stânga prin dreapta, ziceam că nu există fiscalizare pe zona de servicii: zugravi, materiale, saloane, chestii d-astea. Uite că a venit o pandemie, au scos armata pe stradă și au blocat tot, iar oamenii nefiscalizați n-au avut pic de susținere. Nu tu șomaj tehnic, nu granturi, nimic.
Bine, pot să trag și eu concluzia frumoasă că am depășit plafonul de TVA și că am de plătit sume cu minim 4 de 0 ca penalizări + TVA din urmă și că am avut contabilă tare frumoasă. Sigur, aș fi putut să merg pe șestache și să nu declar nimic, că de prins ei… mai rar, mai greu. Alții am înțeles că, pe lângă penalizări și TVA de plătit din urmă au mai încasat și amendă.
Altfel, pentru concluzie am scris articolul ăsta. Dacă sunteți neplătitori de TVA băgați declarația 300 sau 301 (ar trebui să știe contabila) și declarați serviciile externe, inclusiv reclame Google și Facebook sau orice altă achiziție mai aveți voi de făcut. Îmi veți mulțumi mai târziu. 🙂
Și da, ideea de a merge pe drumul meu, fără a fi angajat undeva, a fost cea mai bună. E stres mai mare că trebuie să aduci facturi încasate la sfârșit de lună, dar sunt și alte beneficii.
ice4you a zis
Dupa ce am pus lacat pe magazin am mers fie pe drepturi de autor cu retinerea tuturor taxelor la sursa, fie pe declaratia unica unde mi’am declarat la leu veniturile pe persoana fizica si platit impozitul anual, cel mai misto lucru pe care l’a facut Teodorovici pe langa declaratia aia unica. Avand acum venituri directe sub pragul platitorului de TVA si sub limitele platitorului de CASS in urma alegerii variantei nedecontarii cheltuielilor, nu mai am de gand sa imi fac vreodata firma, eventual daca a vrea fii’mea sa o sprijin cu ceva capital intr’o directie, durerea asta de cap o sa ii revina ei ca mie unul mi’au ajuns 20 de ani de birocratie cacacioasa, nervi si peri albi cu legislatie schimbata de la o zi la alta si mai ales peste noapte, cu conditii care mai de care mai tampe si norme de aplicare lipsa. Amin! 😀
P.S. Iti aduci tu oare aminte ca acum cativa ani, cand lansai pe aici discutia ca vrei sa iti faci firma, singurul meu sfat a fost ca primul lucru la care sa fi atent si sa investesti fara nici o rezerva, este un contabil bun? 🙂 Eh …
Marius Cucu a zis
Scump a fost, bun… ? Sau informat
ice4you a zis
Nu neaparat ce e scump, e si bun! 🙂 Ideea este sa tina minte mereu oricine isi deschide o firma ca acel contabil e cel care te poate face om bogat sau om sarac, si in acelasi timp ala care te scapa sau baga la puscarie! De aici porneste totul, de la un contabil bun si care stie ce face, mai ales la noi cu legislatia care se schimba cum se schimba! 🙂
Marius Cucu a zis
Nu au fost niciodată lucruri care sa fie aproape de penal. Dar deh, interpretare greșită a legilor. 🙂
ice4you a zis
La cum dracului schimba astia legile si mai ales normele de aplicare, e un soi de ruleta ruseasca, habar nu ai cand esti in zona penala si cand in afara ei, iar aici totul tine de contabil! Asta a fost si motivul pentru care obosisem pana la lehamite! Tu ai norocul unei afaceri in care nu ai rulaje, deconturi, plati la termen, intrari/iesiri, achizitii, contracte si alte bucurii, de aia esti relaxat, pe zona stricta de servicii, esti la categoria pistol cu apa! 😀
Marius Cucu a zis
Da, da, plus cât mai puțin contact cu oamenii așa că nah, a fost greu sa se adapteze cu online ul.?
Pato Basil a zis
Uite chiar mă gândeam zilele astea și căutăm să văd pe internet mai multe detalii despre activități online de genul ce cos Caen ar putea utiliza, etc. Ce costuri anuale ar fi, ce ar implica să îți declari locuinta sediu social sau dacă ar fi mai bine sa rămână la o firma de consultanță, avocatură…
Din păcate nu am găsit detalii tehnice, nici pe jurnale cu ștaif din zona economică.
Din păcate eu nu mi-am propus sa monetizez,am avut niste încercări timide, dar a fost mereu la cepica. Și cum nu aveam venituri constante, am ales sa nu devin juridic.
În schimb acum mă gândesc din mai multe perspective.
De ceva vreme parcă îmi citești gândurile.
Cătălin a zis
Mă eu, ca PFA sunt relativ nou, de 8 luni să zic.. dar ca SRL, de prin 2015, inițial și eu ca tot românu mai făceam treburi pe nașpa, de vreo 2 ani încoace.. totul se face cu factură, totul se face pe bune.. că prefer să n-am stres că mă reclamă X sau Y. Și totuși tot de ceva vreme, eu nu mai stau pe la cozi sau chestii de genul. Declarații online, plați direct in trezorerie din contul bancar.. sănătate și virtute.
Cristian Ursan a zis
Pentru activitatea ta, nu e asa bataie de cap. Nu ai intrari/iesiri, nu ai stocuri, deci e ok.
La spatii comerciale, trebuie ceva mai multa atentie sa zic. Gen casa de marcat, sertarul cu bani, afise, aranjarea produselor – astea pe langa ce a zis Ice mai dus, dar daca esti organizat, cred ca te descurci.
Oricum, nimic nu se compara cu imoorturile din non-UE, si nu China acolo unde sunt toate companiile care stau la dispozitia ta. Lucrurile se complica in cazul asta si incerc sa tin totul sub control.
Spor sa ai!