Am primit Sony A7SIII în teste, probabil după ce am văzut mai toate recenziile de pe afară. Noi fiind mai de la coada Europei nu avem și carduri rapide, așa că slow motion-ul ăla de pe carduri CF n-a prea fost. Voiam să văd măcar, dacă o să pun în cap calculatorul. La 100 FPS îi dau destul de multă daună, deși este un calculator destul de nou, zic eu.
Pentru cei care nu au fost pe internet în ultima vreme avem:
- 10 biți intern, 16 biți RAW, HLG și S–LOG3
- 4k 120p
- senzor de 12 megapixeli
- ecran rabatabil
- ISO până la 409.600
- e așa de ieftin de povestești nepoților.
Cum se simte în mână?
Am mână destul de mică. Printre altele, eu sunt utilizator de Sony A7III. Cu toate astea al 5 lea deget nu stă foarte bine pe A7III. Cumva au rezolvat treaba asta pe A7sIII, dar parcă este un pic cam adânc, nu ajung suficient de bine cu degetele până în spate. Probabil că cei mai mulți nu vor avea problema asta.
Cred că ține și de obișnuință, creierul meu încă vrea opțiunile de pe A7III. Diferențele la butoane sunt semnificativ mai bune. Rotițele sunt mai smooth, butoanele de calitate, până și prinderile nu mai joacă, iar sistemul pentru carduri e îmbunătățit.
Dacă ar fi să critic ceva este butonul de REC. Încă nu mi-e comod să-l folosesc din poziția aceea. Ca să nu aibă creierul scurtcircuit, l-am setat să dea REC de pe C1, ca să fie aproape cum o fac pe A7III.
E mai greu decât A7III și, la prima vedere, mai slăbuț decât Panasonic S1H ca greutate. Cu fixele mi-e ok, cu 24-105 sau cu 16-35-ul de la ei mi-e cam greu.
Ecran
Are ecran rabatabil ca mai toate modelele de pe piață. Pare a fi o versiune aproape de finală, dat fiind faptul că nu mai este logo-ul Sony întors. Ecranul este mic, răspunde bine la comenzi, dar mi se pare că joacă un pic cam mult. Eu tind să cred, însă, că este sample-ul de vină. Altfel, mi-am format reflexe pentru a deschide ecranul ca la A7III. Pare un pic mai rapid, dacă vorbim de evenimente, dar dacă mergem pe vlog e o variantă mai ok asta. Dar cine cumpără o astfel de cameră… cel mai probabil va atașa monitor extern.
Imagine
Până reușești să ajungi la niște valori decente trebuie să te joci mult mai mult cu el. Am mers ca al 2 lea la o biserică, în weekend-ul pe care l-am avut liber și am luat câteva detalii pe profil standard, fără profil de culoare, cât să fie oarecum ușor de corectat cu A7III care era principal.
Biserica era destul de luminoasă, am avut și vreo 2 lumini pentru un pic de contur și n-a pus nici cea mai mică piedică.
Seara am bântuit un pic prin oraș, un oraș deloc permisiv, ca să văd ce poate. Acolo am dat cu slog3.
Autofocus
759 de puncte și 425 de puncte pe contrast, cu opțiuni de a seta pentru un singur ochi, de a avea slow focus, ce simulează foarte bine manual focus.
Da, în zone fără contrast mai sunt și ceva probleme, dar sunt limitările tehnologiei. Totuși, să te dai cu 24mm, 1.4, să vezi cât de bine ține focusul pe ochi, păi… nu prea ai ce comenta.
Dynamic Range
Cumva cred că ajungem la RAW-uri din MP4. Cred că la nivelul ăsta suntem. Nu m-am mai jucat cu nimic până acum care să aibă atât de multă informație, să poți recupera atâtea detalii.
Codecuri
Sunt cele clasice, dar și unul nou: HAVC HS 4K. Partea mai puțin ok este că nici cu hardware ok codecul nu te ajută. Da, cu siguranță se va rezolva în anii viitori pentru că toată lumea folosește codecul ăsta pe dispozitive noi, dar momentan nu poți edita ok.
Și vorbim de 9900K, SSD nVME, 32 de GB de RAM, GPU nou. Pur și simplu dacă tragi slow motion, fără proxy nu discuți. Dar pe 4K 50p nu sunt probleme atât de mari, pe 4k 100p… proxy. Între timp, Davinci 17 a ieșit, pare că e mai bine pentru noile codecuri de la Sony.
Dacă tot vorbim de codecuri cred că putem să vorbim și despre viitorul suport pentru RAW. Prin HDMI o să suporte 16 biti RAW liniari la viitoarele update-uri de firmware. De pe la minutul 6 încep ceva comparații interesante despre cât de bine poți manipula un ProRes RAW, de informațiile pe care le ai la dispoziție.
Stabilizare
Pe 5 axe, inclusiv stabilizare activă, dar care cam rupe bateria în două. 🙂 Ei zic că ar fi un fel de stabilizare ca cea pe care o faci în post procesare. Stau să mă gândesc dacă în Grecia era mai bine cu Panasonic S1H, dacă era mai stabil. Cumva cred că sunt acolo ambele cu obiective, dar cine a trăit cu aparate fără stabilizare și are ceva pași formați, nu cred că au probleme nici pe un A7III, ce este net inferior celor 2 branduri.
Între timp, am avut timp să mă dau și cu 85-ul, din mână. E un pic de stres să faci treabă cu el, dacă ești pe A7III. Eh, pe Sony A7s3 cam dispar problemele. Dacă mai trag și 50p cât să ai spațiu să reduci la 25p… te vei întreba ce mai faci cu gimbalul.
Foto
În 2020 vorbim despre megapixeli. 12MB la număr. Puțini pentru fotografie, cât trebuie pentru video ca să ai una dintre cele mai ok camere de pe piață. La asta sigur îl bate A7III, dar nu e zona în care se pricepe.
Mai jos sunt crop-uri la 2500px, fără corecție, direct din cameră. Lentila a fost Batis 85mm, 1.8.
Calitatea imaginii este ok atât timp cât nu vrei să dai un crop, să dai un zoom pe poză. Aici chiar m-am obișnuit cu mai mult de 12 megapixeli și cu fixele nu poți să dai crop. Altfel, nici super35 nu poți să folosești.
Cred că aș merge un pic mai departe și aș zice că boken-ul e apropiat cu ceea ce aveam pe 85mm 1.4G, dar eu eram pe 1.8mm. Fără situații în care magenta persistă.
Viewfinder
Evoluție, fără doar și poate, de la A7III. E din altă ligă, e comparabil cu S1H. Unii ar spune că e mai bun decât acela. Nu le am în paralel, dar cred că nici cu contează, e net superior A7III-ului și faci treabă cu el.
Obiective folosite
În cutia de la Sony am avut 16-35mm G master și un 24-105 F4.0 OSS. Pe primul l-am folosit foarte puțin, poate că nu este un model pe care să mi-l doresc, dat fiind faptul că ceva wide și mare pe gimbal… mi-ar da de gândit. Dar e avion! L-am pus pe A7III la biserică, atunci când am tras botezul.
În schimb, am folosit mult mai mult 24-105 F4.0 OSS. Când ai șansa să te duci la ISO 400 000 un F4 nu te încurcă deloc. În plus, Gerald Undone confirma și aseară prezența unui dual iso.
Meniu
Este unul nou, ei zic că l-au mai simplificat. Da, adevărat, fix când mă obișnuisem cumva cel vechi. Nu mi se pare neapărat mai ok, dar chiar dacă ai touch activat cred că navighez mai ușor din butoane față de touchscreen.
E un aparat scump pentru marea majoritate. Unii tânjesc la el, alții cred că îl vor lua, dar nu sunt pregătiți pentru el. Oricum, la cât de multe opțiuni are ar trebui să te joci mai mult de o săptămână cu el.
Dar și cine o să o facă, auzisem, la un moment dat, că la un magazin de la noi s-au dat vreo câteva zeci de precomenzi în câteva zile, nu vor avea nicio problemă cu el. De aici, creativitatea face diferența, aparatul îți pune la dispoziție orice vrei, în plus, cei 10 biți o să pună în valoare mult mai mult materialele finale, colorizate.
Unii ar spune că el, de fapt, este pionerul pentru ceea ce urmează. Cred că vom trece cu majoritatea aparatelor pe 10 biți, migrăm spre 4k adevărat și tindem spre 8K 30p și cumva lansările de anul ăsta vor trage după ele și modelele de buget. De urmărit și ce se întâmplă cu lansările mai mari, de pe FX-uri.
Autonomie?
Nu e rea. Față de 7sII e clar îmbunătățită, față de un A7III sunt pe acolo. Când pui stabilizarea activă vezi cum zboară bateria. Ca idee, ca second la botez, am făcut biserica cu mai puțin de 50%.
Ah, acumulatorii sunt compatibili cu cei de la A7III.
Preț
La precomandă a fost undeva la 20 de mii de lei body-ul, în România. În afară, pe piața gri, încă nu l-am văzut. Bine, oricum, iese UK din UE și mai greu vor ajunge chestii direct din Asia.
Cu tot cu obiective, cu aparatul meu, cu toate lentilele după mine, aveam un Logan full option în rucsac.
Merită banii ăștia?
Depinde de proiectele pe care le ai. Probabil că este cea mai bună cameră pentru video de pe piață. Pur și simplu nu îți pune nicio piedică, te bazezi pe ea.
Sony A7sIII REVIEW
Păreri Pro
- autofocus
- stabilizare
- baterie
- construcție ce permite înregistrare cât îți permit cardurile :)
Păreri Contra
- prețul
- loc de îmbunătățire pentru codecuri
Nu ai cum să ai o concluzie negativă pentru asemenea body. Dacă înainte ziceam că A7III este best buy, acum acesta pur și simplu șterge cu el de pământ.
Marmureanu.ro a zis
Cine isi va cumpara aparatul asta, va trage de el cel putin 3 ani, nu crezi? 4K va deveni curand noul standard. In conditiile astea parca te gandesti ca vrei sa folosesti camera si peste 3 ani, mai ales daca filmezi nunti sau ceva evenimente corporate / spoturi publicitare. Canon eos R5, da e muult mai scump dar parca merita investitia.
Marius Cucu a zis
Minim 3 ani de zile. Eu încă simt ca A7III-ul îmi duce tot mai mult, mai fac zilele viitoare o investiție pentru lentile destul de mare și, probabil, la anul sau peste 2 ani o să bag un A7SIII și III-ul rămâne de backup.
Adrian a zis
Să vii să îmi faci poze la nuntă cu ăsta.
Marius Cucu a zis
Te măriți?
Adrian a zis
Da mă tot bate Irina la cap…
Marius Cucu a zis
Poartă de fier!
Adrian a zis
Dă fer, se scrie!
Marius Cucu a zis
Am găsit o comparație între Sony A7sIII și Panasonic S1H. Pare că e ceva mai ok primul.
mircea a zis
Salut, Marius, pentru un incepator care ar merita cumparata din cele doua(Camera video sport GoPro Hero8, 4K,sau GoPro Hero9 5K)?
Multumesc!
Marius Cucu a zis
Ce vrei să faci cu GoPro-ul?
mircea a zis
o prietena vrea sa il ofere cadou sotului sportiv
pasionat de fotografii
Marius Cucu a zis
Pentru fotografii nu este cazul. Sunt comparabile cu telefoanele ceva mai scumpe și bănuiesc că deja are. Dacă vrea să filmeze când se antrenează, e ok, pentru poze n-aș recomanda.
mircea a zis
i-am transmis, multumim mult