Mă uit la treaba asta cu Instagram, cu rețelele de socializare și la cum plânge lumea că: „ce, bă, tu muncești?! Pui o poză și gata”. Ce job e la tine ăla? Ce faci tu ca să primești banii ăia, hai du-te la muncă!?
Toate cele de mai sus le auzi de la toți oamenii, de toate tipurile. Țin minte și acum discuția, dusă un pic spre troll, cu un amic care îmi spunea că poate să învețe să facă poze în 3 luni și in 6 luni să se apuce de nunți.
Ca om care a mai făcut treaba asta nu pot decât să mă amuz și să trec mai departe. Ok, ok fă treaba asta. E drept, aparatele încep să facă chestii din ce în ce mai ok, dar și tehnica trebuie să fie ok pentru a face lucruri.
Revenind la pițiponceala de pe Instagram și toată zona de social media, încep să îmi dau seama că lucrurile nu se fac chiar așa ușor. Ședințele foto nu se fac chiar bătând din palme, lumina aia perfectă și editarea se fac în ani de muncă. Să nu mai vorbim de scule și toate investițiile de pe lângă.
Când începi să vorbești de așa ceva, fie și din România e clar că nivelul începe să fie din ce în ce mai ridicat și pe la noi și industria crește.
Sigur, pe afară se filmează în studiouri mari, în 8K, cu RED-uri și echipe ca de televiziune. Noi încă suntem departe, de aia și probabil sunt singur din țară la unele conferințe, iar alte țări au echipe serioase p-acolo.
Dacă despre tehnic am stabilit că trebuie să fie cineva mișto care să facă treaba asta, din spate, sau chiar o echipă și agenții, câteodată apar și depresii, frustrări, invidii, pe care, evident, doar pe plan local le vezi. Cel puțin, pe afară, lucrurile par mai roz.
Nici nu are sens să vorbim de faptul că și fetele alea sau chiar băieții mai au câte o idee, mai adaptează de pe afară.
Sigur, este o discuție și despre momentul în care tragi linie și vezi dacă vinde sau nu. Dar unele lucruri nu se pot măsura chiar atât de bine. De aia ar trebui un mixt între canale, nu?
ice4you a zis
Stai linistit ca acuma rezolva covidu toate disensiunile astea. Si
multi din „influenceri” si heitari lor or sa fie ocupati sa isi cate ceva de lucru. :)))
Marius Cucu a zis
90 la sută zici? Deja s-au anulat foarte multe pe anul ăsta. ? Se vor cerne și agenții cu ocazia asta.
ice4you a zis
Cam p’acolo … cert e ca daca pana amu exista o lafaiala de bani ieftini de aruncat pe orice „promovare”/marketing gen, a trecut baba cu colacii, companiile vor reduce la minimul de supravietuire bugetele si asta o sa tina cativa ani buni, ca pierderile vor fi colosale. Imi aduc aminte ca in 2010 tot ce mai puteai face pe zona asta, era munca voluntara cu speranta ca … si asa, abia, abia iti mai trimiteau cate ceva la testare si review, pana prin 2013 sau p’acolo, pe cel mult cativa biscuiti, tot asa a mers treaba.
Nu stiu daca multi inteleg ce se intampla, dar s’a mai incheiat o era/ciclu. 🙂
Marius Cucu a zis
Eh, dar era evident lucrul ăsta. Partea mai tristă este că văd că unii tot nu și-au luat capace suficiente. Se fac credite la greu în perioada asta 🙂
Ce vor plânge ei la PSD după viitoarele alegeri.
ice4you a zis
Pai n’am scris eu ca toti is amortiti de creieri capului, pur si simplu zici ca’s niste zombi, fiecare cu Nirvana lui? 😀
Apropo de asta, ieri imi povestea o prietena care lucreaza la o banca, ca in loc sa se linisteasca treaba, la credite e nebunie, mai ales la astea mai mici, „de consum”. Da, da … sa vezi tu cum plang toti astia #dedrepta de acum dupa socialistii #destanga, „ca macar aia iti mai dadeau ceva, maica” … pe la anul, sau poate chiar mult mai curand… :))))))
Marius Cucu a zis
Fiecare are perspectiva lui de viață. Deh, dacă unora li s-a zis că e bine să consume… să o facă, nu? 😀 Văd ei după!
ice4you a zis
Corect! :))
vasile a zis
Multi se gandesc, ca nu mai apuca sa le dea inapoi! Se bucura cat mai pot.
Marius Cucu a zis
Cineva vorbește din experiență, aparent! 😀
dam167 a zis
Influencerii nu trebuie să vândă nimic, ci doar produc un material care oferă expunere. Dacă un hotel îl cazează pe X în schimbul unor materiale foto – video se alege cu expunere și material de promovare la un preț de nimic, adică mult mai ieftin decât dacă ar fi angajat pe cineva să-i producă acele materiale. De fapt așa s-au remarcat acești așa ziși influenceri, au făcut mult la prețuri mult mai mici.
Cei din publicitate au deformat cât au putut toată povestea asta, de-asta își spun toți content creator: pentru că ei produc un conținut, nu sunt agenți de vânzări. Iar facptul că plătești o mie de euro pentru material foto-video + expunere în fața a zeci de mii de oameni e un chilipir. Cât despre oamenii care nu sunt în domeniu, e de așteptat să te ironizeze dacă tu spui că ești influencer (Mariciu era tare supărat că lumea nu înțelege). Spune că faci foto-video și lumea o să înțeleagă.
Legat de echipament, tocmai asta îi permite ăluia de pe instagram să ceară prețuri mai mici – echipament puțin. Un aparat, 3 obiective și un laptop, fără lumini, 5 servere și Mac Pro de 15 mii de $.
În România ne mâncăm de sub unghii, aia e, n-ai ce să faci. Dacă la sume de 1000 de euro se arată lumea cu degetul, nu știu ce am mai putea discuta. Iar nunțile, se pompează conținut aiurea, cu ore de filmat, per anamblu pe bani puțini. Dar merge pentru că e ceva de volum și e probabil cel mai previzibil tip de afacere în foto-video.
@ICE4YOU: Stai tu liniștit, încă mai e loc și de lume nouă pentru că prețurile sunt mici. Se plâng agențiile de ochii lumii, expunerea și conținutul sunt încă ieftine, mai ales pe instagram și YT.
Cât despre cernere, știu, de 12 ani arunc câte un ochi în blogosferă și tot timpul se cerne ceva.
Marius Cucu a zis
Piața de nunți s-a schimbat destul de mult. Cel puțin, bucla de pe online face chestii pe care acum câțiva ani nu le făceai. Sigur, piața nu înseamnă 4-500 de prestatori. Cel puțin, cam atât s-au strâns acum când s-au făcut petiții online pentru coronavirus. Deh, acum să plângă ăia care n-aveau nicio formă legală.
La noi este multă invidie, în orice domeniu, inclusiv ăsta. Dar treaba este, în general, pentru că unii s-au ridicat, alții nu și frustrările sunt mari. 1000E e puțin pentru video, dar cine nu observă că în spate e o muncă enormă… meh!
Cât despre influenceri: depinde. Când ajungi să fii ambasadorul unui brand chiar faci chestii mișto pe domeniul tău. Eu acolo zic că trebuie să fie nivelul de influență.
Discuția se duce în bălării când vorbim de influenceri de tip Mariciu care e mai mult pe lifestyle, pe chestii non tehnice. Mai ciudat este când primește un produs și influențează prost. Adică zice niște bazaconii pe care un om de nișă le-ar observa și ar fi deranjat. Pe de altă parte, n-ai cum să acoperi chiar toată zona. Trebuie să mixezi mediile, să ajungi și la ăia mai neexperimentați și la ăia pasionați, dar și la vedete. Vezi scandalul cu Huawei și cu Andi Moisescu și toți cei care au împins Mate 30-ul.
dam167 a zis
La chestii tehnice mi se pare că trebuie să știi ce vrei să produci (mă refer la toți cei implicați), dar dacă iei totul la bani mărunți pică faza cu influențatul și vândutul în multe cazuri. Aici avea dreptate și Vali Petcu când spunea că în România review-uri de aparate foto nu produc nimănui nimic. Dacă pe tine te plătește F64, ei vor ca tu să vinzi, pentru că sunt bani de promovare – și asta n-o să se întâmple. Dacă vine direct Sony la tine, ei, asta e altceva (aia cu ambasadorii).
E mult mai complicat față de o fată care își face tot felul de poze pe IG promovând chestii de machiaj. Da, intră bărbații să se uite la ea, da intră femeile și scrâșnesc din dinți, dar faptul că fata aia ia 1k euro pentru câteva poze și le bagă în ochii multor oameni e deja o afacere bună. Fata aia nici nu trebuie să vândă nimic, deja a oferit destul pentru banii ăia.
Nu sunt implicat în domeniu, dar asta cu influențatul trebuie să vină direct de la producător. Tu dacă faci un review la Sony, eu care sunt pasionat probabil te cred și cumpăr Sony, dar nu mă interesează poate F64.
Apropo, n-am nimic cu F64, îmi place ca magazin și am cumpărat chestii de la ei. Am zis doar așa, să sune cumva raționamentul.
Marius Cucu a zis
Da, am prins. Deh, pretențiile lui zoso sunt diferite. Dar da, pe nișa de foto nu există bani. Faci imagine în 99% din cazuri și cam atât, deși… nici trafic nu faci cu ele. Față de cererile lui Zoso evident că nu sunt bani 🙂 Iar nivelul lui pe zona asta nu e chiar unul pe care zona de foto/ video să-l bage în seamă. Băieții ăia profi sunt cei din articol, care fac spectacol, nu care au un aparat și aia e. 🙂
Și meh, la cât de complexe sunt anumite aparate, e foarte greu să cuprinzi tot. Nu ai timp să testezi și nici nu e rentabil să descoperi orice chestie pe care, probabil, altcineva n-o să o mai găsească.
Referitor la F64 sunt mulți angajați care fac și foto video în domeniu. Practic, nu prea poți să-i duci cu zăhărelul privind conținutul.
Referitor la machiaj, lifestyle și altele, da e greu să ai pretenții să fie tehnici cu gadgeturile, dar ar fi ok să poți să transmiți o informație ok, nu bălării. Dar deh, pot să fie și ele influencerițe pe machiaj, pe trusele lor și pe brandurile din zona aia. Atât.
dam167 a zis
Pe foto (adică tot ce înseamnă echipament și eventual soft specific) am observat 2 lucruri:
1. Conținutul generat de profesioniști sau pasionați e căutat de amatori. Se știe că amatorii sunt în general obsedați de echipament și dispuși să se uite toată ziua la review-uri – mai ales eu, care m-am tot uitat la ce scoate Fuji, deși nu plănuiesc să cumpăr nimic în viitorul apropiat.
2. Profesioniștii sunt ăia care dau banii pe echipament, dar sunt mai puțin interesați de review-uri pentru că oricum știu ce caută. Probabil se uită la câteva, dar nu ca mine care mă uit la toate.
Atunci ce faci? Ca și producător vânezi profesioniștii, că acolo sunt banii. Ca magazin/distribuitor, nu știu ce faci. Am văzut că Sony a pompat mult în promovare și se vede, lumea are impresia că Sony a acaparat piața și la profesioniști, dar nu e chiar așa (nu pentru că nu e bun echipamentul, ci pentru că majoritatea nu renunță ușor la obiective și adaptoare pentru un alt body).
Marius Cucu a zis
Amatorii vor să sară etape și să ajungă profesioniști peste noapte. Li se vinde faptul că produsul x le face viața mai ușoară.
Sony nu e cel mai bun, dar deh, au simplificat treaba pe autofocus. Eu zic că-s diferențe așa de mici încât marketing-ul vinde. Restul ține de lumină, de idei, de subiect.
Atât timp cât aduci ceva mai mult decât decent pe piață îți permiți să poți să acaparezi cu ceva marketing. Deh, Fuji și Panasonic mi se par mult mai mișto pe culori, direct din aparat, dar la Panasonic dacă n-ai același autofocus… meh. 🙂
Marius Cucu a zis
Că tot vorbeam de influențeală și de oameni ok. De la unii chiar aveam pretenții 🙂
Marius Cucu a zis
Încă o dovadă p-aici. 🙂
Joie Negru a zis
Interesant ala cu Untold. Like.
rivi a zis
una peste alta perioada asta e foarte nașpa pentru micii freelanceri. sad face.