Dacă ajungi să vorbești despre HDR cred că poți să povestești o zi întreagă. Asta pentru că are suficient de multe ramuri pe care poți să le acoperi. Unele dintre ele sunt cele ale fotografiei, altele sunt cele pe care le descoperi odată cu videografia sau chiar când te muți în partea cealaltă de ecran, când vorbești despre televizoare, telefoane, orice dispozitiv ce are un display performant.
Lucrez cu imaginea de la 20 de ani. Aș fi preferat să reușesc să învăț lucruri mult mai devreme, să pot să pornesc cu idei mult mai bune despre imagine. Între timp, am evoluat și am încercat să învăț imaginea și tot ceea ce presupune ea, să iau firul cronologic la pas. Nu este ușor, trebuie documentare continuă.
În ultimii ani am observat tot mai mult că lumea dorește cifre. Industria filmului, oamenii vor să consume conținut cât mai bun, tehnologia să evolueze. Așadar, avem:
- rezoluția 8k din ce în ce mai mult promovată – evident, pentru a vinde dispozitive de genul
- framerate cât mai mare: camere cu mii de FPS-uri
- spectru de culoare cât mai mare așa numitul WCR, practic se insistă tot mai mult pe BT. 2020, dar până acum niciun gadget nu poate ajunge să redea toată informația
- insistăm pe HDR și codecuri noi. Cel mai probabil vom trece pe ăsta.
Iată un studiu interesant în PDF-ul ăsta în care sunt clarificate foarte multe lucruri privind imaginea și cum este ea realizată, ba chiar și sunetul.
Tot efortul de mai sus este pentru a reda omului realitatea, practic să te facă să fii acolo, să simți natura, să simți că pui mâna pe un obiect.
Ochiul uman poate să perceapă YUV și YUV422, dar este foarte sensibil la luminozitate. În plus, dispozitivele din zilele noastre nu pot atinge tot spectrul BT 2020 sau Rec 2020. Oamenii de știință spun că nu vom putea să ajungem la 100% pe BT 2020 cu actuala tehnologie, dar totuși s-au trasat linii chiar și pentru Rec. 2100.
Ca să vă faceți o idee priviți graficul de la întâlnirea de la Londra de acum ceva timp. Practic, în momentul ăsta televizoarele OLED ajung până undeva la 1000 de nits, iar PQ-ul ar trebui să ajungă până pe la 10 000.
Când vorbim despre HDR trebuie să ne uităm și la 2 funcții de transfer. Cu siguranță ați auzit de acestea când ceva posturi de televiziune au ales să folosească tehnologii de transfer precum:
- HLG (Hybrid Log-Gamma)
- PQ (Perceptual Quantizer)
HDR PQ se referă la peak-ul absolut, în timp ce HDR HLG primește semnal scenă cu scenă.
Totuși, s-a demonstrat faptul că acestea sunt incomplete pentru că iluminarea se face static, iar noi avem nevoie ca graficul să aibă dinamism(ochiul uman este foarte sensibil la mișcările bruște de luminozitate, mai ales dacă îl punem în camere întunecate), să putem să iluminăm în funcție de fiecare scenă în parte, să controlăm fiecare detaliu.
De aici intervine Dynamic Metadata, practic de aici s-a ajuns la concluzia că avem nevoie să intervenim local cu Dolby Vision. Pentru prima dată am luat contact cu așa ceva acum ceva timp, la sediul Dolby, din Londra.
Pasul evident este îmbunătățirea sistemului de Dolby Vision cu IQ. Am discutat mai multe despre acesta aici.
HDR Tone Mapping
Introducem încă un termen când vorbim de HDR și anume Tone Mapping. Când vorbim despre Dynamic Range vorbim despre minimul și maximul luminii dispozitivului. Ceva mai complex aici.
Tone Mapping-ul se referă la definirea tonurilor de culoare prezente în imagine. Practic, cresc detaliile, crește contrastul, crește saturația și ajungem să avem o imagine mai vibrantă.
Aceste lucruri le găsim și în fotografie nu numai pe televizoare, doar că procesul este oarecum diferit. Cu siguranță, ați văzut foarte multe poze care au fost „saturate la extrem”. Puteți să vedeți paralela din fotografie aici.
Eh, la televizoare procesul este reinterpretat de către televizor în funcție de ceea ce se primește de la producătorii de filme.
Dacă nu am avea așa ceva televizorul nu ar putea să interpreteze o imagine, ar semăna cu o imagine necompresată, imaginea LOG de la mirrorless-uri, de exemplu.
În plus, industria vorbește despre faptul că nu este o standardizare, nu există o comunicare directă pentru așa ceva. Câteva detalii interesante aveți aici.
Ce formate de HDR avem?
Apar tot mai multe extensii ale HDR-ului. La prima vedere avem:
- HDR10
- HDR10+
- HDR10 Adaptive
- HLG
- Dolby Vision
- Dolby Vision IQ
- Technicolor SL-HDR1
HDR10 și HDR10+
Se face destul de mult marketing pe așa ceva, dat fiind importanța lor.
HDR10
Când vorbim de HDR10 vorbim de metadate statice, adică o curbă fixă de mapare a tonurilor este aplicată întregii pelicule în funcție de scena cu cel mai ridicat nivel de luminanță, ceea ce înseamnă că este posibil ca unele scene să fie redate suboptim.
HDR10+
Rezolvă aceste probleme și se optimizează scenă cu scenă tonurile, iar asta aduce mai multe beneficii precum și consumul mai mic de energie.
Practic, putem spune că HDR10+ se poate compara cu Dolby Vision IQ. Sigur, prima este open source, a 2 a este proprietatea Dolby. Dacă nu mă înșel, licența pentru fiecare TV vândut cu Dolby Vision este de 3$.
Ce trebuie să știm noi?
Că HDR10+ și Dolby Vision IQ sunt lucruri de luat în seamă atunci când vă achiziționați un televizor. Celelalte sunt tehnologii vechi, dar oricum te ajută foarte mult față de conținutul standard. E clar, imaginile reale sunt mult mai bune acolo unde informația vine dinamic, dar încă nu avem foarte mult conținut de genul.
De preferat ar fi să fie cât mai multe codecuri compatibile cu dispozitivul vostru, atât din punctul de vedere al materialului, cât și pentru a putea reda corect pe alte dispozitive.
Mă ajută aceste tehnologii dacă vreau să mă uit la posturile TV de la noi?
În principiu, da, dar strict la programele care suportă așa ceva. Totuși, momentan, le numărăm pe degete și asta pentru că este o tehnologie nouă, iar abia de la televiziunile 4k vom vedea așa ceva. De exemplu, avem Eurosport ce folosește HLG, dar și DIGI 4K.
În rest, conținutul de pe Netflix, conținutul de pe serviciile de streaming sau chiar BluRay este Ok pentru a simți adevărata putere a conținutului HDR.
Eu le aleg pe ambele. Dolby Vision IQ pare că sunt mai ok cu parteneriatele cu streaming-ul, dar nu putem da la o parte nici HDR10+. Deși Dolby Vision IQ știe de 12biți, acesta face downscale la 10 biți.
AsD a zis
Hmm, e prea tehnic pentru mine. Ce ai vrut să zici mai exact?
Marius a zis
Da, este un pic mai tehnic, dar putem să răspundem punctual la neclarități, dacă e cazul.
Emil a zis
Digi 4K folosește HLG ? Nu cred.
Mihai a zis
Ajungi sa-l chemi le Gigel de la NASA pt a vedea un film
Marius Cucu a zis
Gigel și NASA au mult mai multă tehnologie decât noi toți la un loc.