Anul ăsta am mai deschis o firmă pentru că, de ce nu, era nevoie să plătesc undeva niște taxe. Așa că am mai repetat procedura și pentru un PFA.
Uite așa, după alți 10 ani de birocrație am ajuns să o iau de la capăt. Țin minte că atunci nu știam de capul nostru și primul lucru a fost să apelăm la o agenție. Cel mai probabil fiecare face asta la început, dar încerc să sintetizez un pic informația și să o fac cât se poate de clară pentru ca oamenii să nu își mai bată capul. Sper să reușesc să țin și eu pasul cu modificările. Ca să înțelegeți ce frumos este, eu am încercat să depun actele pe 17, iar până pe 25 când m-am întors cu toate completate deja a mai intrat o procedură nouă, implicit un nou formular.
Pentru a deschide un PFA ai nevoie de câteva lucruri mari și late. Uitându-mă în spate, mi se pare simplu, dar cu multe detalii. Registrul Comerțului aparține de Ministerul de Justiție și oamenii ăia se uită și la virgule. Și fac observații, mai ceva ca la școală. Pe mine m-au pus să adaug Prahova lângă Ploiești, ca nu cumva cineva să interpreteze că orașul Ploiești este în altă țară. N-am trecut, așa că pe cerere am o observație cu asta.
- o cerere de rezervare a numelui firmei. Puteți să o faceți oricând, dar seara, după 18:00. E valabilă 30 de zile, aveți timp să rezolvați toată birocrația. Ideea este să o obțineți înainte de a face pașii spre RC, ca să scutiți timpul.
- o listă cu maxim 5 coduri CAEN pe care vă desfășurați activitatea. Trebuie să le vedeți ca o informare, atât pentru cei de la stat, cât și cei care se mai intersectează cu datele voastre. Lista completă este aici. PFA se consideră că e un soi de autorizare de activitate, pentru anumite coduri CAEN veți avea nevoie de un soi de cursuri sau echivalări. Eu nu am avut nevoie de nicio diplomă, am mai pierdut și timpul să le eliberez de la facultate. În general, pentru un coafor, pentru servicii de contabilitate, pentru genul ăsta de prestări de servicii ai nevoie de cursuri sau echivalări. Efectiv, vor verifica lista și vă vor anunța la zona de informații
- un contract de comodat între voi și locuința voastră pentru că vă desfășurați activitatea acolo. Aveți o grămadă de modele pe internet. Poate fi diferit pentru cei căsătoriți sau luați în spațiu. Eu am fost titular pe imobil.
- contractul de vânzare cumpărare sau dovada că locuiți la acel imobil
- dacă sunteți la bloc și aveți activitate la bloc va trebui să completați o adeverință de la asociație și să semneze vecinii că sunt de acord.
Așadar, veți pleca cu 4-5 documente de acasă, după caz. Acolo pe baza lor o să completați și cereri, GDPR și toate tâmpeniile posibile și imposibile. Luați-vă 2 ore pentru așa ceva.
Ah, sunt și site-uri care fac firme online, inclusiv cu sedii sociale, cu tot ceea ce ai nevoie. Îi împuterniciți pe el să vă deschidă, dar până nu va veni o lege mai bună, nu veți reuși să mutați totul pe numele vostru fără un drum acolo. Și procedura e fix aceeași, se completează aceleași formulare. Bine, cu semnătură electronică ar putea fi trimise actele, dacă e funcțional site-ul lor.
Actele au ieșit fix în 3 zile, după ce am reușit să le finalizez și să le completez corect. Ah, da, n-am plătit nimic. Deja de a 2 a zi am putut verifica dacă este aprobat totul, practic aș fi putut să continui să fac formalitățile: cont IBAN, obținere de cod de TVA. Revoluționar.
Aici e bine, bine, spaima cea mare, cu proceduri tâmpite tot ANAF rămâne. Articole cu ei pe data viitoare.
Petre a zis
Se pare ca e mai muuult mai usor sa deschizi o firma (SRL) decat sa o inchizi …
Marius Cucu a zis
E normal. Trebuie adus la zi, exista complicații cu TVA, cu case de marcat. Nu e chiar așa de ușor de închis.
Costin a zis
In sensul asta iti da guvernul o convingatoare mina de ajutor.
George a zis
Dosarul a fost cu sina?::)
Se pare ca s-au mai simplificat procedurile. Important este ca a fost redus timpul de inregistrare!! 3 zile!
Succes!
Marius Cucu a zis
Da.
Perfu a zis
E usor de deschis dar si cand e vorba sa o inchizi este un adevarat iad
Stefan a zis
Este ușor să o deschizi…însă poate fi la fel de ușor să o închizi atât timp cât faci totul că la carte…nu ai datorii, nu ai acționari, credite…etc
Claudiu a zis
Ce trist mi se pare tot procesul.
Am deschis o firmă în UK în urmă cu 7 ani, în 2016, a durat 30 de minute cât am completat toate detaliile online și am plătit £10. A venit certificatul de înregistrare pe mail și după alte 5 minute am putut să facturez.
Din pat totul ?
Pop adrian a zis
Urmeaza si la noi sa se deschida firme mai rapid 🙂 intram in era digitalizarii.
Marius Cucu a zis
Da, da, dar nici acum nu e chiar atât de rău.
Pop adrian a zis
Adevarat, imi aduc aminte prima firma facuta in 2010… nebunie curata.
Cristian Ursan a zis
Am analizat foarte mult in ultima perioada care e treaba cu alte firme din alte tari si ar trebui sa mai deschid una anul asta pentru freelancing dar nici vorba sa o mai deschid in ro. In ultimii 3 ani mi s-a acrit de atata birocratie.
Mălin a zis
Pot face PFA cu domiciliul în străinătate?
Marius Cucu a zis
Asta nu știu. Pot întreba contabila dacă e vreo restricție, dacă vrei.
Mălin a zis
Please, chiar sunt curios dacă e posibil. Mai ales dacă nu mai am buletin ci doar pașaport CRDS.
Marius Cucu a zis
Până vine răspunsul de la contabilă cred că am găsit răspunsul aici. Cred că îți trebuie un sediu local. O căsuță poștală ceva. La SRL-uri știu că erau servicii de închiriere căsuțe anuale, pe la avocați. La noi știu că pe cei de la Solo poți să îi împuternicești și să ai sediul la ei. Nu știu dacă activitatea ta e suficientă, ei nu fac decât TVA intracomunitar și parcă n-aveau toate codurile CAEN.
Mălin a zis
Interesant Solo, nu știam de ei. Thanks!