De multe ori am auzit de la colegi că iau tarif separat pentru a monta la mai multe camere. În general, dacă se filmează la 2 camere simultan e mult mai ok din punctul meu de vedere. Probabil că și experiența de la muncă m-a ajutat să fac asta.
Totuși, eu am fost unul dintre cei care a propus, la noi pe local, să se elimine regizorul de la emisiunile mai puțin complicate de pe teren.
Pe local ideea este să fii cât mai ieftin pentru că n-ai bugetele de pe naționale. Pe naționale ai om care îți cară firul sau rola de cablu sau la TV ai asistentul asistentului, pe locale… dacă ai un mașinist deja te consideri televiziune cu buget.
În fine, am împachetat-o la costuri, când de fapt, nu voiam să îmi strice ei direcția ducându-mă pe teren, pe nu știu unde. Așa că le-am propus că le facem la montaj. Bine, a mai fost un motiv de calitate a semnalului. Era ceva echipament mai vechi pentru teren care, pe lângă faptul că avea aproape 100 de kg mergea și ca naiba.
Așa cum e la orice loc de muncă fiecare se dă lovit când crede că are mai mult de muncă. Dar din punctul meu de vedere, nu era cu nimic mai diferit față de ceea ce făceam zi de zi.
Sigur, când trimiți 3 oameni pe teren, să îți filmeze un concert, ai toate șansele ca toți 3 să îți ia același cadru. Acolo e o mică problemă pe care o rezolvi… ceva mai greu. Dar pui ochii pe un detaliu, faci artificii.
După ce am depănat amintiri am zis să vă explic și cum să montați la mai multe camere. De fapt, cum să vă faceți viața mai ușoară.
Există, în Premiere, o funcție de sincronizare. E utilă și nu prea, la proiecte mici, e ok, pentru mai mult… folosiți pluginul PluralEyes.
Zilele trecute am filmat la 2 camere + telefonul pentru câteva detalii cu publicul. Da, pentru prima dată am zis că e important să ai un telefon cu gimbal lângă tine.
Au fost aproape 200 de stop rec-uri pe care a trebuit să le sincronizez și montez.
Ce trebuie să rețineți voi când filmați?
Trebuie să aveți sunet pe toate camerele. Sunetul să fie la 44 000Hz ca să n-aveți erori de sincronizare. Dacă mixați treaba asta cu un telefon, așa cum am făcut-o eu, sigur n-o să iasă treabă.
Mi-am asumat asta, mi-am asumat chiar și faptul că vor fi și cadre la 30 FPS pe care trebuie să le aduc la 25 de FPS. Tocmai de aceea n-am mers pe cadre în mișcare.
Pasul 1 – importați cât mai ordonat fișierele.
Pasul 2 – după import, sincronizare
Aici e nebunia maximă. Dacă sunetul nu e identificat pe unul dintre fișiere o să vi-l arunce pe la final sau aleator, prin timeline. Atenție că la proiecte mari poți avea de așteptat câteva ore bune. În general, PluralEyes 3 funcționează mai ok decât 4, ca timpi de procesare.
După ce s-a sincronizat toată treaba nu trebuie decât să importați în Premiere Pro XML-ul și să vă jucați cu multi cam-ul. Practic, decât să faceți cut-cut veți monta ca pe un mixer video totul.
petru a zis
as vrea sa vad cum pot lucra cu acest program de editat
Marius Cucu a zis
Îl descarci de pe site-ul adobe și poți lucra cu el 🙂