Este o bună practică să înveți cât o chestie zilnic. Să nu fie o zi în care să nu te informezi de un lucru nou, pentru tine. Așa, știri citesc mai mereu pentru blog, dar informații care să mă ajute în timp, nu găsesc mereu.
Perioada asta e propice, zic eu, pentru a învăța lucruri noi, dacă tot nu e de plecat în stânga și-n dreapta.
Acum ceva timp spuneam că vreau să fac diferențele dintre LED și OLED, să fie și vizibile pe internetul mare. Azi am trasat o concluzie simplă. Nu ai cum să vezi dacă nu ai un dispozitiv de genul. Și sunt câteva limitări tehnice pe care vreau să le iau pas cu pas.
Informarea asta eu zic că este utilă și pentru cei care vor să facă Youtube și să îmbunătățească imaginea. Așa cum spuneam în trecut, mai toți vor începe să fie only 10 biți sau chiar mai sus de atât.
Așadar, în procesul de realizare a unui material trebuie să avem următoarele:
- cameră pregătită pentru filmat pe 10 biți sau mai mult
- program de montaj care să facă acest lucru, alături de monitor pregătit să știe HDR
- platformă care să înțeleagă și să interpreteze conținut HDR( HDR10, Dolby Vision) – cum am mai zis, cel din urmă, e cu licență, așa că mai toți folosesc HDR10 sau HDR10+. Youtube știe de ambele.
- dispozitiv pe care utilizatorul să îl vadă în HDR.
Toate acestea de mai sus sunt dependente una de alta. Se pot face artificii pentru a colora pentru 10 biți de pe camere care filmează nativ 8 biți, dar în multe situații apare banding și tot felul de artefacte.
Davinci Resolve știe nativ de HDR10 și Dolby Vision. Premiere Pro nu știu ce-a mai făcut în direcția asta, mă bucur că l-am lăsat în urmă anii trecuți. Trebuie activat din meniu și apoi să vezi ce profile alegi, iar apoi din tabul de colorizare activezi HDR. Sper să mă lipesc de ceva monitor HDR în perioada următoare, ca să fac niște probe.
Am găsit și un băiat pe Youtube care explică destul de tehnic totul și e oarecum plictisitor, dar nu prea ai ce să faci cu informație de genul ăsta.
Dacă apăsăm pe tasta 1 pentru limba română, dacă ne imaginăm că telefonul/ televizorul nostru va fi acel triunghi, din poza de mai jos, cu siguranță nu vom putea să vedem ce este dincolo de marginea triunghiului pentru că dispozitivul nostru nu este capabil să redea corect informația.
Sony A7III este un aparat cu un Dynamic Range foarte bun, din păcate, este pe 8 biți. Ca să pot să fac niște diferențe ar trebui să fac ceva artificii în editare și nici monitorul de pe care editez acum nu este pe 10 biți. Astfel, am toate șansele să ajung să dau rateuri cu materialul.
Dar pe măsură ce mă voi juca mai mult cu imaginea de pe canal, cu atât o să încerc să postez conținut HDR, să îmi îmbunătățesc tehnica.
Nu știu dacă asta este o perioadă de tranziție, încă nu înțeleg foarte bine dedesubturile, dar ar fi bine să ne obișnuim cu HDR, nu să cerem o rezoluție mai mare. Sunt diferențe atât de mari între conținut SDR și HDR și e atât de mult de muncă până BT.2020 va fi majoritar încât tot ce împachetează băieții cu 8K, incredibil, șoc ar trebui să fie ignorat total marketing-ul agresiv pe care îl fac companii care investesc mult în marketing de tip teleshopping, nu de educare. E o diferență enormă între ceea ce fac coreenii de la Samsung sau LG, față de ce fac japonezii de la Panasonic. Total altă cultură, deși ambele investesc foarte mult în inovare și dezvoltarea tehnologiei.
Pe de altă parte, deși display-urile de telefoane sunt diferite, cumva conținutul HDR cred că îl vom găsi mult mai repede acolo. Nu cred că este flagship care să nu aibă așa ceva. Altfel, e atât de trist că ajungem să ne uităm pe display-uri de 6-7 inchi la conținut premium(cel puțin, din punctul de vedere al imaginii).
Andy a zis
Xperia XZ Premium avea HDR pe Youtube in 2017!
Marius Cucu a zis
Yup, am zis că HDR-ul pe flagship este de mult. Nu știu dacă Dolby Vision sau HDR10 au fost acolo.
Am butonat ieri mai mult Davinci 17 și au făcut taburi noi pentru HDR. S-ar putea să fie din ce în ce mai simplă editarea pentru HDR. N-am săpat până acum în direcția asta.