De ceva ani am tangență cu fenomenul. La început mă uitam ca la avioane cum cad pe lângă mine. Vedeam rezultatul, știam unde trebuie să ajung, dar principial, practic niciodată.
Ca orice om care vrea să își calibreze, de fapt, voiam să am o referință în ceea ce fac p-aici, am investit într-un Spyder. Ce abateri, ce mizerii făcea! Ok, ai un ajutor din partea lui, dar extrem de mic.
Eh, încă o variantă de entuziaști este cea care suportă 3D LUT și ai puncte de plecare la calibrarea de TV. Cea mai ieftină soluție pentru acasă este Xrite. Au și ei variante ce ajung la mii de euro sau chiar zeci de mii. Ca o paranteză pe care o tot repet, cu cât cresc mai mult opțiunile de HDR, cu atât e mai complexă calibrarea.
În practică, poți ajunge ca pe Netflix să ai o tentă de magenta, o tentă de roșu pe Youtube și așa mai departe.
Ce înseamnă calibrarea?
Din ce analizam pe afară, nici naiba nu îți explică mură în gură, sunt numai oameni tehnici.
Ca la orice senzor de aparat foto, ca la orice televizor, ca la orice display avem diferențe de culoare. Fiecare senzor alături de procesarea producătorilor este diferită. Sony, de exemplu, procesează mai spre magenta pe A7III. La editare rezolvăm acest lucru, dar degeaba o fac eu pe dispozitivul meu dacă dispozitivul pe care redau nu atinge aceleași culori sau nu reușește să redea culoarea corespunzător. Mai pui și ochiul neantrenat sau ochiul care nu vede că o rochie e albastră sau roșie și ai terminat problema.
Au fost câteva conferințe de la Panasonic care mi-au mai așezat lucrurile și faptul că sunt câteva „rupturi” pe șirul creării și redării de conținut. Ușor, ușor, văd că s-a făcut un pic de monopol între Netflix, Dolby Vision și băieții care fac filme ca să traseze niște linii. Dar pe măsură ce lucrurile vor evolua, vor apărea tehnologii noi și tare mi-e că tot nu vor ajunge la concluzii. Mereu vor fi lucruri de rezolvat. În fine!
Ce ar trebui să rezolvi prin calibrare?
Ar fi bine să nu strici, dar ai reset oricum. În principiu:
- rezolvi Dynamic Range-ul. De la 0 la 255 pe histograma aia pe care o găsești oriunde
- rezolvi cu saturația
- rezolvi cu acuratețea culorilor
- rezolvi cu sharpness
- rezolvi cu consumul de curent. Da, dacă îl ții pe dinamic și toate cele sunt la maxim e logic ca un TV să consume 200W în loc de 140W.
Cum calibrez un televizor?
Primul pas pe care îl face oricine este să caute setări pe internet. Diferă de la serie la serie, în plus, producătorii iau panouri din fabrici diferite. Să zicem că Samsung ia ecran de la BOE azi, mâine ia din fabrica ei din India. Respectă același protocol, aceiași parametri, dar n-au cum să fie perfect identice.
Eh, poți încerca să faci asta, te poți raporta la ceva mai ok, dar rezultatele nu vor fi identice.
Cum ziceam anterior calibrarea se face în mai multe moduri și asta pentru că ne referim la materiale diferite, la spectru de culoare diferit.
Așadar, avem nevoie de pattern-uri:
- SDR
- HDR(aici includem HDR10+ și Dolby Vision sau chiar IQ)
HDR costă. Sunt și ceva variante pe avforums, dar nu sunt OK.
Pentru SDR sunt soluții mai multe. Asta pentru că mai nimeni nu mai folosește și le dau gratuit.
Există și o imagine de Raspberry PI cu pattern-uri recunoscute de cele mai bune programe de calibrare. Dar face calibrarea doar pentru SDR. Pentru HDR ai nevoie de alt echipament.
Programe de calibrare pe piață
Există 2 tipuri de calibrare:
- automată
- manuală
Cea automată înseamnă software actualizat, care trebuie să fie compatibil cu cele mai noi televizoare. Eh, aici prețurile pleacă de la 500 de euro pentru ColorSpace. Mai există și LightSpace, DisplayCal care n-a fost actualizat de 2 ani de zile. Sau Calman cel mai folosit, dar și cel mai scump. Costă undeva la 2000 de euro software-ul, dar există și ceva variante pentru entuziaști la 100-150 de euro.
Problema este că dacă ai un Philips n-ai decât varianta scumpă. Momentan, au parteneriat cu Sony, Panasonic, LG, Samsung. Dacă veți căuta Calman/ Mobileforge(aplicație pentru pattern-uri a Calman) prin magazinul de aplicații ar trebui să fie ceva pe acolo. O alternativă la aplicația pentru telefon ar fi Lightspace. Costă undeva la 200-250 de lei cu tot cu pattern-uri, dacă nu le ai tu pe ale tale.
Mai există o variantă manuală: HCFR. Neactualizat din 2018. Cu buguri pe Windows 10 și Windows 11.
Eh, după ce ai luat toate informațiile acestea trebuie să începi să te documentezi despre ceea ce vrei să faci în continuare. Să bei o bere, să ieși afară, să orice.
Link-uri relevante despre pașii de calibrare:
După ce le-ați parcurs p-astea care mi se par cele mai actualizate trebuie să începeți să rezolvați cu pattern-urile. Configurați Pi-ul(acesta trebuie să fie neapărat cu alimentarea originală, altfel vor fi probleme), cumpărați patternuri pentru HDR(HDR10 și Dolby Vision) și mergeți mai departe la măsurători.
Cele mai relevante lucruri de acolo mi se par cele pentru saturație, luminanță, luminozitate. Le observi cu ochiul liber, iar dacă graficele nu sunt perfecte începi să ai tot felul de artefacte.
Magie nu există! Poate doar să luați ceva pattern-uri și să încercați să aduceți ochiometric la nivel. Dar e de muncă!
Alte resurse bune, dar direcționate strict spre software-ul cel mai scump sunt următoarele:
E în interesul lor să-și vândă echipamentul de calibrare, dar treceți peste asta, lucrurile tehnice contează mult mai mult.
La conferințele unor branduri am observat că se folosește și echipament de la Konica, mai exact Ca-410.
Diferențe de culori între ceea ce se livrează pe TV-uri
M-aș fi bucurat să știu toate cele atunci când lucram în TV. Dar măcar m-am lovit acolo de lucruri pe care nu le-aș fi înțeles acum. Televiziunile mari lucrează cu echipamente OK, de exemplu, unele posturi de știri aveau oscilometre și tot ceea ce ține de verificarea cablurilor. Cablurile și mufele SDI + cele audio se rup de la manipularea proastă. În plus, trebuie să respecte anumiți parametri, printre care să asigure minim 75 ohmi. La noi, pe local, soarta. Iar din experiența pe care am avut-o cu operatorii… meh!
Mai pe înțelesul tuturor. Tot ce vine de la semnalul TV trece prin:
- semnal TV – inclusiv interpretare codecuri, setări profile de culoare, calibrare
- semnal satelit (dacă e cazul) sau fibră
- semnal operator regional
- semnal operator local
Eh, pe lângă acestea mai intervine și conținutul artistului. Regizorului, emoția, bla bla. Ca de exemplu, la I Care a Lot, erau culorile secundare făcute praf.
Concluzia este că intervin foarte multe lucruri în momentul în care vrei să ai imaginea perfectă.
Dacă vrei să nu te doară capul, pur și simplu renunță. Eu am chelit.
În principiu, da. Cele mai bune rezultate și acuratețea va fi acolo unde calitatea este prezentă. OLED-urile, miniLED-urile
Eh, cel mai probabil undeva sunt greșeli. Poate că panoul nu este atât de OK, poate au fost făcute modificări agresive. Ca sfat general, ai nevoie de modificări minore, 2-3 unități.
Putem spune că avem de-a face o diagramă standardizată, un pattern. Culorile nu sunt perfecte din fabrică, dar noi trebuie să le aducem prin calibrare. Toate deviațiile, abaterile de la standard se adaugă în grafic și obținem un DE. Evident, se lucrează și cu toleranțe, dar și cu percepții ale ochiului uman.(mai mult sau mai puțin format)
Mult mai multe detalii aveți aici.
Pato Basil a zis
Nu mi-am bătut capul niciodată, dar când o fi :)) îl cumpăr de la Ploiesti :))
Marius Cucu a zis
Ah, păi ai băieți acolo care fac treaba asta. Nu-mi bat eu capul. Eu doar am zis cam cum stă treaba cu calibrarea și cât de mult de muncă e. Muncă de documentare, de înțelegere, apoi de execuție.
Calin Covrig a zis
Am cautat cu ajutorul „amicului” Google setarile de calibrare pentru Samsung QE65Q77TAT dar nu am gasit nimic. Ce-mi recomanzi sa fac?
Marius Cucu a zis
Păi ai în articol pas cu pas ce ai de făcut. Nu există setări pentru fiecare serie în parte, ci pentru fiecare model.