În anii 2000 dacă te uitai la o producție probabil că aceea valora câteva milioane de euro. Internetul, poate chiar și infrastructura 5G au democratizat tot ceea ce înseamnă materiale video. De exemplu, erau niște băieți de la Euronews cu un soi de telefon și un microfon lângă. Un rig micuț, micuț. Orice operator de imagine ar zice: mamă, dar știi cât căram noi la TVR? Pardon… cărăm…
Evoluția este continuă și alternativele sunt tot mai bune pentru noi… cei care facem lucruri auxiliare. Dar să nu creadă lumea că lucrurile sunt foarte ieftine.
Piața de podcast este saturată din punctul meu de vedere. Pe lângă asta, oamenii nu înțeleg că… să faci o emisiune cu invitat sau înseamnă inclusiv o rotație de invitați. Că ai 4-5 oameni buni e… OK. Ce te faci după? Uitați-vă pe internetul nostru, toți se duc de colo-colo. Care e diferența cu ce se făcea pe TV acum câțiva ani? Nimic. Sunt doar mai… autentici. Sau joacă mai bine imaginea.
Am fost întrebat despre echipament de podcast și… sunt convins că o să mai fiu întrebat. Așa că prefer să răspund cu un articol ca să dau share la momentul potrivit.
Toată lumea se gândește la faptul că, dacă faci un podcast ai nevoie doar de… camere. Doar că nu sunt doar ele. Și fiind un podcast, eu n-am încredere că este ceva de viitor. Așadar, gândește-te de 2 ori înainte de a face o investiție mare. Asta pentru că… e greu cu compromisul și nu faci din rahat bici, dacă… n-ai mai făcut înainte. Un compromis faci până la un anumit punct.
Locație
Evident, nu contează atât de mult, dar ca să poți să pui o lumină bună ai nevoie de o cameră cu minim 4m de înălțime. Ideal ar fi 6 metri, ca să nu ai ca la mine pe Youtube reflexii direct în ochelari.
Izolare fonică
Cu cât este mai înaltă camera pentru… lumini, cu atât ai nevoie de o izolație fonică. Ai să fii uimit, dar buretele ăla nu e chiar ieftin.
Pe jos, va trebui să ai mochetă. Dacă ai parchet, dacă ai gresie, ce să vezi… o să fie ecou.
Dacă ai geamuri, mai ales dacă sunt poziționate ciudat vor fi izolate și ele sau… pe ieftineală le pui folie de aluminiu și faci întuneric cât să nu depinzi de lumina de afară.
Decor
Doar îl nominalizez că aici este discutabil și oricum se modifică foarte mult. Mie mi se pare logic să am totul ușor de mutat. Este și stresul meu de 7 ani de mutat decor la fiecare oră. Aveam 15 minute în care trebuia să migrăm dintr-o parte în alta. Aici Pinterest te ajută mai mult decât crezi.
Lumini
Depinde un pic de ceea ce vrei să transmiți și de decor. Dar acestea sunt printre cele mai importante lucruri. Cu cât sunt mai slabe luminile cu atât… voi veți arăta nașpa, imaginea va fi nașpa. Eu, în 2 metri de cadru, am înghesuit 4 lumini: una principală, una de contur și 2 pentru decor. La podcast iluminarea se face identic, poate chiar mai greu un pic pentru că trebuie să izolezi lumina de pe un subiect pe altul. Sau faci baie de lumină și iese… ce-o ieși. Dar fără un minim de 2 lumini pentru fiecare nu scăpați. E atât de multă informație pe Youtube despre lumină, ba chiar unii fac tururi de studiouri și puteți trage un ochi la ceea ce pun oamenii ăia acolo.
Echipament
Aici sunt 2 aspecte. Dacă se dorește a se face streaming… e mai complicat. Intervin plăci de captură, mixere, intervine dependența de o rezoluție, un delay. E complicat și trebuie discutat punctual, ba chiar pot interveni mai multe „jucării”.
Dacă se dorește a se monta în timp real, este nevoie de un mixer video, poate chiar audio. Spun poate pentru că… există și un soi de recordere ce mai au funcție de manipulare de sunet. Și așa la podcast nu faci mare lucru ca sunet. Te-ai descurca mai greu, dar te-ai descurca.
Dar dacă ai gânduri să folosești mai mult de 2 surse audio va trebui și ceva mixer. Nimic complicat, nu cu multe surse, dar… diferențele de sunet sunt mari. Este podcast, nu? Ne axăm pe calitatea sunetului, nu?
Dacă se merge cu lavaliere va fi nevoie de conexiune XLR. Tot ce este pe XLR e mai scump ca jack-ul de 3.5mm. Se aude mai bine, probabil că au și Phantom Power, însă am zis că ne axăm pe sunet, nu? Dacă sunt microfoane cu stand trebuie să mai investești și în brațe. Rode am văzut că au prețuri decente.
Camere?
Am lăsat la final pentru că toată lumea știe că are nevoie de camere. Eh, cu o lumină bună și un telefon va face treabă okiș, pentru început. Ce nu ia lumea în seamă, însă că, dacă acea cameră nu este super bine ventilată foarte multe mirrorless-uri vor fi nevoite să fie răcite. Sigur, există destul de multe variante ieftine ce sunt OK ca imagine și în format crop, însă… pentru înregistrări lungi sunt puține. Prea puține.
Așadar, ori se investește într-un aer condiționat, ori se cumpără camere cu răcire internă. Ori pe acestea le numeri pe degete.
Nu vreau eu să fac calcule, însă, dacă nu există deloc echipament, un minim de 15K ar trebui pentru cele de mai sus. Să mai punem și 3K pentru un sistem de editare.
Adaugă un comentariu