Sunt bătrân în domeniul ăsta și pot să înțeleg anumite procese. Deh, sunt situații în care mă exprim ca în vremurile vechi ale SEO-ului: prin cuvinte cheie.
Blogul a crescut și s-a dus destul de bine sus. Atunci am încercat să mut un pic macazul și să mă orientez mai puțin spre SEO, mai mult spre cititorii frecvenți. OK, e absolut normal să scrii pe subiecte care se citesc, dar faptul că au venit rubrici să susțină și altceva decât SEO am zis că înseamnă mai mult fidelizare. E un joc pe care ori îl pierzi, ori îl pierzi.
Au fost ani în care am avut 25 de site-uri. Nișe, nișe, nișe. Acum sunt undeva la 15 bucăți pe care le actualizez cândva. Nu pot să nu recunosc că pandemia, cu tot ce s-a întâmplat, mi-a dat un boost incredibil. Sigur, ați zice, ce noroc pe ăla. Eu aș zice: stați așa, din 2016 se tot întâmplau lucruri, iar eu am fost acolo. Dar da, contextul și toate lucrurile au… funcționat.
Și în loc să se facă o implozie lucrurile au explodat și-a mers foarte bine. Șutul de la spate a însemnat video. Acolo am deschis și alte lumi.
Dar șutul spre video a venit în momentul în care mi s-a părut că SEO scârțâie. Să nu credeți că pe Youtube nu ești la mâna unui algoritm, dar aici lucrurile sunt mai grave decât ați putea crede.
Am început să citesc despre SEO încă de prin 2012. La 2 ani după ce am deschis blogul am făcut tot felul de teste, de spam-uri, de PBN-uri, eram acolo. Actualizările erau anuale, erau la 2-3 ani cele mai importante. Ei bine, acum lucrurile sunt la 3-4 luni de zile, iar tu nu poți să te mai bazezi pe o constanță. Deh, îmbătrânești, vrei să ai stabilitate, nu să stai toată ziua cu ochii într-un PC să faci mentenanță. Nu ești robot.
Ai zice: hei, dar stai că fac conținut de calitate și gata, totul e roz. Ei bine… e o cutumă. Dacă Google simte că nu face bani cu tine, poc! A mai apărut și conținutul generat și, degeaba faci tu conținut OK, dacă boost ia AI-ul. Dap, am testat treaba asta, am căutări mai bune pe AI decât pe blog. Mizerii de care mi-ar fi rușine să le pun pe aici.
Am tot urmărit podcasturi de pe afară, cu ceea ce raportează unii ca venituri. Pe lângă faptul că fac profit câteva milioane la final de an, veniturile din Google înseamnă 10%. Dar vedeți voi, eu sunt obișnuit să vând performanță, nu abonați. Așa m-am construit de pe afiliere, așa mi se pare sănătos.
Performanța asta nu prea poți să o faci când azi ești sus, mâine ești mai jos. Culmea, apropo de venituri, de când cu schimbările Google, lucrurile s-au îmbunătățit. E trafic mai mic, dar ai venituri mai mari.
Revenind la SEO.
Google e într-o continuă scădere. Stați calmi că nu scăpăm unii de alții, dar AI-ul, Copilot și toate integrările au făcut ca acesta să tremure. Aminteam de video și SEO. Unul dintre triggere a fost cel legat de timestamp-ul de la Youtube și faptul că de multe ori era boost pentru un material video deși de la mine aflai informația condensată. Am zis că nu e cazul.
Am făcut o trecere în listă pentru site-urile mele să le mai pun un pic la punct. Am făcut, în trecut, ceva modificări și la nivel de domenii cât să nu mai plătesc foarte mult pe domenii pe care le folosesc mai mult sau mai puțin. Dar sunt pe principiul: e conținutul meu, de ce să îl arunc? Nu mai bine îl îmbunătățesc?!
SERP-ul este prost în momentul de față. Nu mai găsești informație utilă, iar informația relevantă nu mai este în prima parte. Observ articole din 2020 ce stau mult mai bine, pe forumuri sunt tot felul de glume cum că Google a devenit Reddit. Pe o grămadă de conținut informațional ai magazine online. De ce ai vrea asta?
OK, poate e doar o reașezare, poate sunt niște polițe plătite „în natură” pentru conținutul furat și antrenat pentru AI. Poți face conspirații până poimâine. Nu poți să reînvii forumurile. Da, iar suntem în perioada în care dacă ai un forum ți-e mai bine.
Momentan.
Din punctul meu de vedere, trebuie să vină corecții asta dacă nu vor să închidă ușor-ușor zona de text oarecum independentă. Ești oarecum independent aici față de o platformă precum Youtube, TikTok, Instagram.
Fărcaș Gelu Dănuț a zis
https://www.seroundtable.com/google-ai-overviews-launch-37389.html
Fărcaș Gelu Dănuț a zis
O rugăminte: abonarea la comentarii și articole noi sunt bifate inplicit și omul nu le vede, astfel că primește mesaj de abonare.
Se poate să fie inplicit debifate, please, omul nu observă.
Eu în general astfel de mesaje le marchez ca spam, acum nu am făcut-o. 🙂
Marius Cucu a zis
Sunt doar anumite categorii și e strict la articolele vechi (mai vechi de 7 zile) ca să poată să fie follow up. Ai mesaj de dezabonare la nevoie. 😀 E gândită să nu fie pentru comentatorii frecvenți, ci ce vine punctual. Dar văd că nu mai e suficient pentru că public destul de des în ultima vreme. O să măresc la 10 articole în urmă opțiunea aceea.
Claudiu a zis
Dacă te uiți în zona SEO vezi că oamenii reclamă niște chestii punctuale:
– Aceleași site-uri mari care rankează pe o varietate de cuvinte cheie în domenii foarte diferite. Site-urile mari în fața site-urilor de nișă, specializate.
Același lucru se întâmplă și în România, de multe ori vezi un site care spune că e în nișa X, dar el are conținut din orice nișă. Practic nu mai contează nișa site-ului și E-E-A-T a devenit o poveste frumoasă când vorbim de site-urile mari
– conținutul copiat în fața celui original 🙂
– Magazinele online cu review-uri la propriile produse în fața site-urilor de nișă independente (care fac afiliere)
Starea actuală în care e searchul Google pe mine m-a făcut să renunț la proiecțelele de content pe care le mai aveam sau să limitez foarte mult timpul spre ele (inclusiv blogul personal).
Adică pare foarte simplu dacă ești un site deja mare, lucrurile funcționează mult diferit decât dacă ești un blog mic.
Și mai e și chestia că dacă vrei să știi ceva punctual, informația în anumite situații o găsești mai rapid în Youtube, cumva nestructurat, decât în cearșaful mare de text pe care trebuie să îl facă content writerul ca să rankeze în searchul clasic.
Marius Cucu a zis
Păi nișa nu mai contează de mulți ani. Tendința a fost asta, da. S-a făcut pas cu pas treaba asta, dar acum parcă e prea de tot. Și nu e problema de acum, punctual, ci de ce o să fie cu generative AI. La cum o să arate SERP-ul conținutul text o să fie dat uitării tot mai mult. Boost-ul pentru video era acolo. Acum pare că o să fie și mai mult de atât.
Singura idee valabilă de promovare pentru mine este să încerc să fac push în descrierea materialului de pe Youtube și să aduc oamenii aici, altfel nu am idei.
Claudiu a zis
Cred că în top acest peisaj a mai salvat Discover. Dar acolo e o loterie destul de mare…