Ultimul german cu care am luat contact a fost ăl` de pe Albania. Nu pot aprecia rangul social, însă din ceea ce povestea, reușea să iasă destul de des din țară și să meargă inclusiv prin țări sărace cu munca.
Acum am dat de un alt german, dar om de comunicare și nah, se simte când omul își caută cuvintele, când le pregătește și are experiența comunicării.
De ceva ani de zile mai iei contact un pic cu vestul ăla adevărat și îți dai seama că cine a zis treaba aia cu: suntem cu 50 de ani în urmă nu au zis-o degeaba.
Purtam discuții de nemurirea sufletului cu germanul și vorbeam că de ce nu se fac iarna evenimente că… poate frig, poate zăpadă. Nu, aparent, au zis că evenimentele mari se fac doar în câteva luni, până în începerea școlii pentru a nu bloca transportul public.
Tot germanul m-a condus la aeroport cu o borsetă în mână. Am crezut că stă cazat prin zonă, dar nu. Omul, așa cum luăm noi o pâine de la Mega, așa se ducea el acasă seara. A terminat programul, s-a pus în avion și s-a dus la treaba lui. Pac-pac.
Ce să îi mai zici?
Da, și noi în România avem 2 trenuri noi și un terminal pentru cel mai mare aeroport din țară?! Că suntem și noi pe jumătate în Schengen?
Și dacă iarna, când am mai dat pe Germănica, nu îmi dădeam seama atât de mult, aici vestimentația e costumul, în multe cazuri. Credeam că doar Berlin e așa, dar am mai dat și prin Frankfurt, am dat acum și prin Dusseldorf. Mult prea mulți cu guler alb. Și noi avem și mi se pare că este un progres, dar mic. Prea mic. Sunt puține vârfuri.
Cât despre trafic, e alt oraș care nu se blochează. Și dacă din Berlin am reușit să ies cu mașina în 20-30 de minute, aici nu ne-am blocat nici pe ploaie. Am plecat un pic cam târziu spre aeroport, ploaie, mă gândeam că o pățesc. Noup!
Și încercam să observ lucruri. Infrastructura e gândită pentru toată lumea. Ăla cu guler merge pe bicicletă și nu se plânge nici că ajunge mai repede pe trotinetă. Doar să ajungă. Mașini sunt destule, multe de ride sharing, probabil și multe în garaj pentru weekend.
De transportul în comun nici nu are sens să pomenești. Trenul e ceva normal, găsești guler inclusiv acolo.
E altă lume, altă mentalitate. Ah, da, și iar șterg din preconcepții, din generalizări. Zâmbesc și germanii, zâmbesc chiar și la poze pe stradă.
Daniel a zis
Infrastructura e gândită pentru toată lumea.
La noi (cel putin in coltul meu) nu e pentru nimeni gandita.
Nici pentru masini ca ai 2 strazi principala si juma de centura si nah, ca sa te duci inspre est tre sa treci prin oras ca nu ai variante si gata, s-a aglomerat.
Nici pentru transport public (desi sunt autobuze electrice tot pe aceleasi drumuri merg si tot in aceleasi coloane stau ca nu ai banda speciala).
Nici pentru biciclisti, trotinetisti pentru ca ai niste culoare vopsite pe asfalt care nu sunt respectate (nici nu ai avea cum la cat de mici sunt trotuarele) si care se termina in stalp, zid, etc.
Iar pentru aia care stam in jurul orasului – ghinion. Ai un autobuz (neincapator) din 30 in 30 de minute.
Mor cand ii aud pe unii ca sa lasi masina acasa. Si sa fac ce? Cum sa ajung unde am nevoie?
Sa mai zic ca nu ai nici trotuare pe unele strazi de legatura si … te simti cam vulnerabil?
Sa mai zic ca sunt o gramada de masini care fumega (si nu, nu am nicio problema cu masinile termice desi eu am electrice dar ar trebui sa iti pui masina la punct, indiferent de cat de veche este – are taica-miu o masina de 18 ani si a luat itp-ul pe bune) si nu le vede nimeni ca polueaza.
Multe rahaturi care-ti strica zen-ul.
Am fost in multe orase din vest cu trafic mare si nu am simtit poluarea ca in orasele din Ro. Orasele noastre inverzite cica.
Marius Cucu a zis
Păi unul dintre orașele înverzite e Brașov ce e foarte poluat.
La mine în oraș, bine, pe zona mea e destul de OK transportul in comun. Dar dacă aș sta in zona de nord a orașului as depinde doar de un traseu. Dar când am cumpărat am gândit să nu mă duc acolo unde nu am trasee.
dam167 a zis
Infrastructura se adaptează greu pentru că nu sunt oameni care să implementeze toate lucrurile astea. Pe lângă arhitecți, urbaniști și oameni care să cunoască mobilitatea urbană trebuie să se facă ordine în orașe, dar văd că nu ne interesează săe ne specializăm cu adevărat, o tot dăm pe aia cu primarul care o furat, că e mai comod. Înțeleg că am vrea toți ca mâine când ieșim din casă să fie nu știu cum totul, dar nu se poate peste noapte.
Știu că pistele pentru biciclete nu sunt grozave, dar nici nu sunt menite să fie benzi pe care să mergi cu 30 km/h cum ai chef.
Care sunt drumurile pe care le faci frecvent? ce distanțe și pe unde sunt? Contează și orașul, nu poți avea pretenția ca într-o capitală europeană să circuli ca o panseluță și să ajungi repede oriunde ai chef. În orașele mai mici însă, distanțe de 3-4 km se fac ușor și pe jos. Când renunți la mașină, chiar dacă nu complet, trebuie să îți schimbi puțin stilul de viață – te îmbraci altfel, ai alte lucruri la tine, trebuie să fii mai calculat cu timpul.
Aia cu ITP-ul pe bune e ca și cu votatul USR – suna bine în teorie. O mașină nu pică ITP-ul pe motiv de poluare dacă nu are vreo problemă, iar emisiile sunt în funcție de norma de poluare a mașinii. Mașina tatălui tău de 18 ani poluează mult mai mult ca una nouă, că ăia erau parametrii de atunci.
Marius Cucu a zis
Am mers în 2018-2019 în Viena, într-un ansamblu nou. Bine, nici acolo oamenii nu erau fericiți când ploua sau ningea că pur și simplu erau blocați în acel ansamblu. Însă, dezvoltatorul era obligat să facă o grădiniță, să facă locuri de joacă, să aducă infrastructură apoi să construiască.
Daniel a zis
Eu am zis de itp pe bune tinand cont de ce fumegatori se gasesc pe strada care in niciun caz nu au cum sa fi luat acel itp pe bune. Care e legatura cu votantul usr doar tu o stii.
Explica ce vrei sa zici cu specializarea pe bune… ca nu inteleg.
Peste noapte nu vrem dar in cativa ani se pot face chestii care sa duca la imbunatatirea vietii.
Pistele de biciclete chiar as vrea sa fie benzi separate – asa am vazut in nordul belgiei si chiar poti sa le folosesti in siguranta. Poti sa mergi si zeci de km cu interactiuni minime cu masinile sau pietonii. Asta inseamna sa vrei sa scapi de masini.
dam167 a zis
Paralela ca USR e asta: cauți corectitudinea (la ITP e clar, la USR sunt făr’ de pată) în speranța că o să se rezolve toate problemele (ex. poluarea). Nu ai date despre câți „fumegători sunt” și n-ai de unde să știi ce emisii au. Așa că e doar o chestie fără fundament, un fel de propagandă ca atunci când vezi în București 5 oameni care aruncă câte un chiștoc pe jos și zici că toți bucureștenii sunt nașpa.
Sunt convins că ai vrea să fie benzi separate, dar urbanistic trebuie să poți face asta. Trebuie să verifici regimul juridic al terenurilor, trebuie să ții cont de managementul traficului, de legislația în vigoare și de studiile de mobilitate urbană în general – apropo, îți recomand să cauți pe net și să citești unul, ca să vezi cum se pune problema. Ca să faci pe bune asta în orașe, nu doar să desenezi niște dungi pe jos, trebuie să ai oameni care să gândească toate lucrurile astea, ba chiar să schimbe sau să completeze legislația.
Să vrei să scapi de mașini înseamnă în primul rând să prioritizezi transportul în comun, că nu poți obliga pe toată lumea să meargă cu bicicleta, și să te asiguri că utilitățile și serviciile din orașe nu au de suferit când închizi o stradă sau înjumătățești calea de rulare pentru mașini.
În câțiva ani nu se aprobă o aplicație de finanțare, dar mai să și construiești ceva. La investițiile din infrastructură durează 3-4-5 ani, apropo. Așa că ai nevoie de o viziune pentru viitor, inclusiv direcțiile de dezvoltare a orașului, și nu avem oameni capabili să facă o astfel de planificare. Cum așa ceva nu s-a făcut la noi de zeci de ani trebuie să trimitem oameni în străinătate să învețe.
Daniel a zis
Mda, tu stii treaba cu USR…ce ghimpe ai contra lor. Sunt oameni si ei, unii mai destepti, unii mai tampiti, unii mai hoti, unii corecti. Fiecare alege pe cine vrea sa voteze.
Am zis ca sunt o gramada de masini care fumega – nu am zis majoritate, nu am zis minoritate. Si gramada aia e … o gramada. Pot sa stiu ce emisii au acele modele de masini pentru ca nah, sunt prin domeniu si cam stiu ce norma de poluare ar trebui sa aiba. Dar nah, generalizezi si tu.
Legat de restul…sincer, nu are rost sa mai explic pentru ca…nu are rost.
Mălin a zis
Te-ar surprinde, dar există foarte mulți nemți care doar lucrează în Germania și locuiesc aici. Au casă aici, merg și stau în chirie de luni până vineri, iar vineri la 15:00 când termină munca merg direct la aeroport și vin acasă.
De asta Mallorca păstrează conexiunile aeriene cu Germania și în extrasezon. Se reduce frecvența, dar un zbor pe zi cu fiecare aeroport de acolo tot e.
Marius Cucu a zis
Nu mă surprinde pentru că în Polonia pare a fi la fel. Văzusem normalitate și între Suedia și Polonia la un moment dat. Țin minte că era un suedez urcat în papuci.
dam167 a zis
@Daniel: ghimpele meu nu e neapărat cu partidul în sine, ci cu modul în care se propune ca rezolvare eliminarea celorlalte partide, la modul vai, trebuie să votăm toți USR că nu se mai poate cu restul.
Deci e o grămadă, ai putea știi dar nu te interesează, iar ironia e că eu generalizez.
Sunt convins că n-are rost să explici pentru că nu știu ce ai putea explica. Eu umblu constant cu bicicleta de 10 ani și am ceva experiență în infrastructură. Nu că le-aș ști pe toate, dar în ultimii ani n-am văzut pe internet vreo discuție ancorată pe bune în realitate, ci doar tot felul de presupuneri.
Daniel a zis
Si ce legătură are usr cu ce am zis eu?
Iar faza cu fumareala mașinilor…. Ai înțeles rau de tot ce am zis si de asta nu ma mai complic.
Prefer sa las piatra sa se scufunde.
Pheno a zis
Totul e ciclic pe lumea asta. Ce spun acum se refera la mediul urban. Despre cel rural nu stiu prea multe fiindca n-am avut tangenta. Prin anii ’60-’90, cand romanii se purtau la patru ace peste tot fiindca era politica de stat, desi tanjeau dupa adidasi, blugi ,geci si stiau nitica bataie, occidentalii ne priveau cu invidie nedisimulata. A mai trecut ceva timp si moda s-a inversat. Ar fi cel putin stupid sa fim toti la fel. Am lucrat in I.T. in domeniul bancar peste 15 ani. Eram „descumpaniti” de tinuta non office in care veneau colegii occidentali, iar gandirea colectiva si comparativa ne dadea cu virgula. De ce noi eram inregimentati iar ei erau liberi? Si cum doar rotile patrate nu se invart (invartesc – DEX) iar cele rotunde, da, in sfarsit am devenit si noi liberi iar ei inregimentati. Care e noutatea? E o mare arta sa putem vedea prin barnele din ochii nostri, paiele din ochii celorlalti. Unii reusesc, altii, nu. Cautati sa nu mai traiti doar prin comparatii fiindca asta duce la frustrare. Nu discut despre vehicule eco sau non eco, nu discut despre existenta sau lipsa infrastructurii, dar discut oricand despre existenta sau lipsa educatiei primare. Avem tot felul de drepturi care ne-au dus incet si sigur spre starea generala a natiunii, pe care unii dintre noi o deplang azi. Ce nu prea avem sunt obligatiile individuale care ar reglementa starea de fapt. Buna sau proasta functionare a societatii pleaca de la implicarea prin responsabilizare individuala. Daca putem/stim sa facem ceva bun si bine, pai haideti sa facem, nu sa asteptam pe altii sa faca in locul nostru. Ca sa ai ceva, orice, trebuie sa dai, sa produci altceva.
Indicativ
Prezent
eu învârt; învârtesc
tu învârti; învârteşti; învârteşti
el învârte; învârteşte
noi învârtim
voi învârtiţi
ei învârt; învârtesc