Necunoscuta ultimului an a fost Google. A fost o cascadă de modificări pe care le-a adus funcției de bază a internetului: căutarea.
Din punctul meu de vedere, încă din februarie parcă totul a fost un carusel pentru Google. Pe cât posibil am încercat să observ dacă am făcut ceva greșit sau dacă lumea nu mai citește. E un cumul de factori, de modificări aduse, de schimbări de consum.
Foarte multe persoane care până în pandemie consumau text ușor-ușor au fost înghițiți de platforme: fie un X, fie un TikTok, fie un Youtube, fie au ieșit de tot din zona de comunicare. E drept, și eu am făcut modificări și cred că mi-am tăiat din trafic prin faptul că am centralizat știrile într-un articol. Însă, s-au făcut și ceva cititori fideli, iar asta ajută pe termen lung. Poate că eu trebuia să fiu mai constant, să am ore bune de publicare, dar… nu se poate mai mult. Mai și trăim! În plus, Google vrea acum știri la număr pentru a intra în Discover. Nu contează cât de bine e scris, dacă e adevărat sau nu, doar pompezi pentru Discover, iar ei… ți-aduc trafic.
Revenind la Google. Am înjurat ani de zile că fac ce vor și că au monopol. Și prin SUA sunt probleme cu ei, au procese de anti monopol și vor să îi spargă în mai multe entități. Să vedem dacă se va întâmpla asta, dacă o să le convină celor din SUA.
Google a făcut tot ce-a vrut ani de zile pe partea de căutare. Nu i-a interesat de nimic, au dat la o parte orice tentativă de motor de căutare. Anul ăsta au raportat creșteri de profit de 2 cifre în timp ce Bing, deși oferă rezultate mai precise, nu prea poate să iasă în față.
Pe de altă parte, avem ChatGPT de ceva timp. Să fim serioși, oricât am fi pus noi egal între căutarea de la Google și căutarea de la ChatGPT sau alți asistenți… nu au legătură. Căutarea nu numai că este lentă, dar este și plină de conținut irelevant. Mă ajut de el la anumite descrieri, dar doar pentru că nu mă interesează să am ceva super relevant pe descrierea de la Youtube, altfel… ar fi de groază.
OpenAI lansează SearchGPT
Deocamdată, e un soi de beta, au acces doar cei care plătesc la serviciul de ChatGPT sau cei care s-au înscris de la început.
Ar putea să fie concurența de care Google are nevoie sau poate că… o să fie răspunsul la noile tipuri de conținut. Dacă vom merge tot mai mult spre conținut video, dacă un asistent o să te asiste la tot ceea ce faci pe internet SearchGPT ar trebui să fie concurența.
Deocamdată, din ce am văzut, rezultatele nu sunt deloc OK, însă pe măsură ce se va antrena cred că vom păși într-o nouă eră a căutărilor, mai ales pe căutările locală.
Gândiți-vă că acum puteți căuta pe Google: dă-mi 2 restaurante de sushi în arie de 2km, dar recomandările nu sunt tocmai relevante.
Dacă va reuși să filtreze cum trebuie lucrurile aceasta, SearchGPT o să facă diferența. Altfel, mă gândesc că toate serviciile gratuite sunt pe mâna Google. Altfel personalizezi local.
Dar da, principiile de căutare de pe internet se vor schimba. Sunt curios să văd direcția în care va merge și cum va fi pus în valoare conținutul de orice fel.
Bobses a zis
Deja are adversar – am rezultate mai bune, de foarte multe ori, cu perplexity.ai.
La ChatGPT Search n-am prins loc la testarea prototipului – dar sunt convins ca, la final, cand il vor face public pentru toata lumea, o sa fie mai mult decat bine.
Marius Cucu a zis
Cu perplexity am avut rezultate mai bune. La tine am auzit de el și l-am folosit pentru descrierea clipului ăsta. Doar că… până să ajungă mainstream și să fie folosit… mai durează. ChatGPT are avantaj aici, are awareness mult mai bun.
alexje a zis
Sper sa apara imbunatatiri pe cautarile text. Nu pot sa urmaresc mai mult de 1 sau doua clipuri de 10 minute zilnic. In schimb, text bag mult, fie rezultat din cautari despre anumite subiecte, fie text direct de pe stiri sau bloguri.
Marius Cucu a zis
Păi și pentru video deja apare sumarul de la AI. Mai mult ca sigur o să se facă o sinteză pentru ceea ce urmărești, plus că ai un 1.25X, 1.50X la nevoie.
Noi da, am crescut diferit, mai ales că am stat printre bloguri, parcurgem instant un text. Cei mici, în schimb…
Iulian M a zis
Da, așa e, s-a trecut pe TikTok și pe YouTube și da, așa e, noi parcurgem instant un text scris.
Cred că a început declinul Google. Sper că nu și cel al celora care oferă conținut scris.