Acum mulți ani făceam o paralelă cu politica cu tot ceea ce se întâmplă în presa tradițională. Dacă te gândești că azi X e în presă și mâine ajunge consilier de politician poți trage o concluzie că experiența aceea de comunicare pleacă în mai multe direcții.
Dacă ești o persoană dependentă și comodă ajungi ușor, ușor, să te complaci într-un anumit mediu și doar să sari barca, dintr-o parte în alta. De asta nu vedeți oameni care se autodepășesc în presa clasică. Nu vor mai mult.
Pe margine sunt oameni care comentează și încearcă să bage bățul prin gard. Ba chiar pe afară văd disclaimer pentru anumite recenzii semn că au fost anumite discuții cum că anumiți jurnaliști au fost în Japonia, de exemplu, la anumită lansare.
Și-aș vrea să mai povestesc câte ceva din interior, dacă tot am reușit să mai ies și eu în lume, atât cu branduri, cât și singur.
Conferințe de brand
Pe lângă faptul că lumea crede că brandurile te îngroapă în bani, de fapt și de drept, nimeni nu vrea să spună că au fost situații în care nu ți-au asigurat nici măcar o apă, nimeni nu face conexiunea că oamenii ăia se duc să muncească, nu să meargă în vacanță.
În principiu, în deplasări de genul pleci de dimineață până seara sau maxim a 2 a zi dimineața. Te trezești la 4 dimineața, bagi 3 ore pe drum(cu tot cu securitate pe aeroport) și mai spargi timpul și pe avion.
Transfer de la aeroport, pregătiri pentru conferința, conferință și în cel mai bun caz ai un ghid în care îți prezintă 2-3 lucruri despre un oraș.
3 ore înainte de zbor, 3 ore de zbor, alte 3 ore conferința și eventual o masă, deja nu mai ai chef să faci mare lucru, rar mai ai câteva ore de timp extra, timp pe care, din ce am observat la alți colegi este rezervat pentru a mai da un material. Eu-s mai rebel de fel și ori îmi fac în avans, ori le fac după, de acasă, să pot să profit și eu de câteva ore pe acolo.
A 2 a zi, în 90% din cazuri, mănânci și pleci. Sau credeați că stă vreo agenție să cumpere bilete după cum are chef Gheorghiță?! Că îi convine mai mult zborul de seară?! Sau că vine Gheorghiță cu ideea să se meargă cu low cost?! Doamne ferește!
Restul de 10% mai prinzi câte o experiență pe care, probabil, n-ai face-o în mod curent: anul trecut am făcut un rafting, acum câțiva ani de zile m-am dat pe circuit cu niște mașini. Că sunt și oameni de care nu ai auzit pe listele acestea, cu siguranță. Dar nu sunt regula, ci excepția.
Vedem ce va fi la WMC 2023. O să fie primul pentru mine.
Conferințe de brand tehnice
Cu tot background-ul meu tehnic, foarte multe lucruri despre televizoare am învățat la conferințele de la Panasonic. De fiecare dată au avut deschidere să explice ce au făcut și am putut vedea lucruri pe care, pe aici sau pe la alt brand, n-am avut ocazia.
Poate doar în niște întâlniri 1 la 1 să fi învățat câte ceva, dar de cele mai multe ori, îmi validam opiniile. Apoi mi-a fost simplu să fac o tranziție spre un telefon sau spre un laptop. Toate au display, până la urmă, cumva sunt interconectate.
Conferințe mari de genul IFA, CES
Acolo efectiv e maraton. Pleci și nu știi când ajungi și tot nu poți cuprinde tot. Sunt unele persoane ce reușesc să meargă cu un brand, la modul că le asigură suport logistic sau pe cont propriu. Eu, de exemplu, n-aș fi ajuns la IFA fără suportul Samsung. Nu că nu mi-aș fi permis, dar pentru mine nu erau în focus conferințele de genul.
Asta pentru că, din punctul meu de vedere, e mult prea multă muncă pe care o poți face și de acasă, raportată la ceea ce scoți. Ok, mi-ar fi plăcut acum la CES să pun mâna pe un Panasonic S5II sau să văd noile tehnologii pentru televizoare, dar tot mai bine este să le vezi la tapet, acasă.
Adică pentru a face treabă e clar că îți trebuie echipă suficient de mare. Echipă care costă și nu prea produce de departe. Nu ai bani, nu faci bani, pleci acasă și… nu te mai întorci. Simplu!
Nu știu pe cineva din branșă să zică: băi, ce tare, altă deplasare. O altă zi de muncă. Și da, e un cerc vicios. Te duci ca să ai acces la anumite produse, tehnologii, să nu rămâi în urmă. E o bătălie pentru cifre, pentru a fi relevant, faci un balet continuu. În schimb, mai toți au zis: wow, ce tare, a venit pandemia, le facem online și primim produsul acasă.(well, a trecut o pandemie… și lumea a revenit la metehne vechi). Dar înțeleg, câștigă niște bani o agenție, câștigă un hotel, o agenție de turism. E un întreg circuit al banilor care trebuie să funcționeze.
Revenind la ce am zis în introducere, mă amuz că sunt persoane care tot arată cu degetul sau pe cele care pun disclaimer peste disclaimer. Rozul nu e roz întotdeauna. Aparențele mai înșală.
Cam asta e perspectiva mea despre conferințele de pe zona de tehnologie. Poate că sunt și alte tipuri de conferințe în care nu se zice nimic, nu se lansează nimic, dar ești chemat acolo, în alte domenii. Dar ori am reușit eu să le filtrez, ori m-au sărit ei pe mine.
Grig a zis
Pe de o parte te invidiez pentru că ești curtat de branduri, pe de altă parte nu cred că aș accepta să mă prezint la vreun eveniment, nu m-aș simți prea comod în astfel de deplasări …
Silviu a zis
Am fost la IFA in 2019 pe cont propriu. A fost o experienta placuta. Daca gasesti un zbor low cost + hostel nu iese atat de scump.Intrarea a fost gratuita pentru ca am reusit sa obtin acces de presa. A fost bine pentru ca nu am avut vreo obligatie si am putut sa casc gura pe la ce stand am vrut eu. Daca mergeam cu subventie cred ca era alta experienta.
Pe la conferintele de la noi e mai placut sa te intalnesti cu oamenii din domeniu decat continutul.
Marius Cucu a zis
Păi accesul de presă l-am obținut și eu, doar că avut asigurată mâncarea și cazarea. Nici Samsung nu mi-a zis nici dă-te mai încolo. De fapt, chiar voiam și eu o îndrumare, să stiu cum abordez lucrurile. Acum, la WMC, sper să fie mai bine, să fie mai diferit un pic.
Ioan Mihai a zis
Anumite conferinte si lansari de produse (cu accent mare pe anumite) mi se par doar niste ocazii sa ne mai pupam in fund unii pe altii si cam atat. Pentru 10 minute de prezentare este aiurea sa pierzi ore intregi, chiar zile, cand era mai simplu sa-mi trimiti un mail.