Am câteva luni bune de București. Nu zi de zi, să zicem 2 zile pe săptămână. Maxim. București de navetist, d-ăla cu CFR. Sau mixt. Lăsat mașină în gară și dus cu trenul spre București. Eu nu sunt punctual, trenurile nu sunt punctuale, ne înțelegem.
Recent am făcut greșeala să merg cu mașina în Pipera. Circuitul meu: mașină până la gară, CFR și metrou a fost senzațional. Adică 10 minute de condus și alte 2 ore am avut „șofer”. Mi-am făcut nervi degeaba în trafic. Singurul avantaj a fost că am schimbat Loganul cu Santa Fe. La Logan eu feream tot, cu jipulică se sperie lumea.
Ideea e că opțiuni sunt de deplasat cu mașina spre București. Dar e rentabil? De ce să nu îmi rezolv task-uri în alea 2 ore pe tren(dus întors pe tren) în loc să stau în trafic?
Anul trecut, când m-am întors dintr-o deplasare, am rămas fără bicicletă. Era un model full Shimano, din seria specialized, luat SH. Am dat-o pe mâna lui taică-miu și el a legat-o de șa. A mai rămas doar lanțul.
Acum există o bicicletă luată din obor, dar nu mă mai întorc la saboți și prostii. Însă nici nu știu dacă mai pot circula foarte mult și stau pe gânduri până nu rezolv anumite probleme.
Am văzut pe Youtube un video foarte interesant legat de biciclete versus mașină. Da, argumentele sunt ale unui om care promovează bicicletele, care vinde biciclete, dar costurile rămân.
Ah, uite că nu m-am gândit din prima. Dacă mașina e electrică discuția e alta.
Costin a zis
Two wheels good, four wheels bad ! 😀
ice4you a zis
Traisca ursii polari si focile ce ii hranesc.
Costin a zis
Nu toti ne incadram in categoria ‘parinti cu copii mici/nepoti’ ce impun o inevitabila rutina zilnica.
Personal, am jobul la 2,7 km de casa iar cea mai ieftina piata asisderi. Ambele destinatii le ating in maximum 10 minute, cu RATB-ul… vreo juma’ de ora daca am noroc.
N-am masina insa ma descurc onorabil cu o bicla electrica careia i-am atasat un cos maricel pe portbagaj. Folosita intensiv tot anul cu exceptia ninsorilor si a poleiului. Care, asa cum a remarcat si Marius, s-au redus la 2 – 3 saptamini pe iarna.
Pentru reviziile anuale (Teobike) practica 2 tarife: 250 lei cea mare, 150 cea mica deci mai mult decit acceptabil.
Rarele ocazii in care am nevoie de materiale de constructii sau mobilier mi le aduce furnizorul deci nici aici nu se impune posesia unei masini.
Vacantele? Tren, avion, RATA, ‘ia-ma nene’ deci green pina la capat.
ice4you a zis
Castigul nu l’am vazut luat in calcul ala in balanta cu cheltuielile .. aka, orice ban vine folosind masina vs bicicleta. In concluzie, ce zice nenea ala acolo (din spusele tale, ca nu am dat click pe video) e un calcul facut de tanarul frumos, liber, verde si singur ca o l@b@ trista, care nu intelege rostul unei masini cand ai o familie si multe alte lucruri de facut cu masina aia in afara de sa te duci in Pipera la cubic, ca deh, prea multi copii si nici saci de adeziv nu cred ca poti cara cu bicicleta aia. Pe langa asta, nu toti traiesc singuri Cuc in balcon si nici nu merg singuri Cuc cu trenul, de ar ajunge sa ii coste biletul de tren de 2x mai mult decat mersul cu masina la o familie cu trei persoane. Daca mai iau si taxiul, ooo …wait, UBER, din Gara de Nord pana in Pipera, vorbeam altfel. In concluzie, pentru mine, costul cu masina e infim fata de profitul de pe urma ei, masina mea find pe plus in fiecare zi care a trecut de cand o am.
P.S. Am prieteni biciclisti la care revizia la bicicleta e cam de 2x mai mare ca la masina mea. Deh, bicicleta de fitza ca mai nou, bicicleta e fitza.
Marius Cucu a zis
Hai dă click pe video, omul are argumente mișto. El ducea copilul mic la școală cu bicicleta cu remorcă, iar acum copilul are bicicleta lui. În București, da.
ice4you a zis
Iarna? Pe bune? Sa’l duca bro, ca e singuranta maxima in remorca aia, ca in rest la cate am scris, n’are ce argumenta. Nu multam, mai am de adus niste materiale/saci de jos …. aduse pana la scara cu … masina. Ma uit maine si il sun .. poate imi aduce si mie ce mai am nevoie, cu remorca.
Marius Cucu a zis
Păi nu ai dubă închiriată pentru asta? De la Redoo?
Ce iarnă? Sunt 2 săptămâni de iarnă în București. Dacă vorbeam de Brașov mai ziceam, dar nici acolo nu mai sunt ninsori ca înainte.
ice4you a zis
In Bucuresti se munceste babaiete, fiecare cu ale lui.
Pai cum sa nu stii tu dintr’un balcon din republica Ploiesti cum e la Bucuresti unde poti sa te pitesti? La tine iarna inseamna doar zapada? Frigul nu se pune, aka crivatul ala misto de campie? Pe bune? In care Bucuresti? Ca era o comuna undeva prin Delta. De aia zici?
BTW, o sa iti pun o poza (candva, daca) cu un balon din Bucuresti, ca sa intelegi ce inseamna balcon. :))
Marius Cucu a zis
Păi și nu ai Decathlon? Sunt geci care rezistă la -25 de grade. Bune la vânt, impermeabile.
ice4you a zis
Da’i pedala, mie imi place cu clima. Plm, de aia a evoluat lumea de la maimuta incoace, ca in rest era bine si in copaci.
Redoo a zis
Cucule,in are dreptate Ice. În bucurești nici ăia de la glovo nu prea mai livrează pe bicicletă. Ce zice ăla acolo, că am vazut putin, deja pleaca de la nite calcule eronate… e de hipstereală clipul. Plus că și-a ales și greșit rabla pe care să o compare cu țoacla.. Auzi, Passat 2.0 de 19 mii de euro. Dar cum ziceai tu…omu trăieste din vandut biciclete… Cum si bufnici traieste din viralizare(nu mi-a venit alt exemplu).
Altfel, luni, dacă e, vorbeste cu băiatu să ma ajute si pe mine cu bicicleta…platesc. Are de făcut urmatoarele: De dus copilul mare la scoala dimineata, se intoarce acasa si ia copilul mic si il duce la grădinita, apoi trebuie sa ajungă la birou. Pe la 14-14:30 tre să ia copilul mare de la scoala și să-l ducă acasa. Apoi inapoi la birou. Apoi, la 16:45 musai acasă să ducă copilul mare la ceva activități. Astea-s aproape, ajunge in 5 minute cu bicicleta…. Apoi intr-o ora poate ajunge la grădiniță să ia copilul mic și să se întoarcă cu el la activități…tocmai ce termina copilul mare…il duce acasă și se intoarce să-l ia pe ăla mic.
Marius Cucu a zis
Deci tu ai mai multe joburi? Ești inclusiv șofer?
Redoo a zis
Incerc și eu să scap de sărăkie…da se pare că abordez problema greșit :))
Andrei Bucur a zis
Bicicleta o fi sanatoasa dar cand vorbim de un copil : scoala, inot si alte activitati…bicicleta e inutila.
Daca exista transport public bine pus la punct, atunci ala ar trebui sa fie prioritar.
De cand iti tot citesc drumurile ma tot chinui sa inteleg de ce inchizi banii in masina. Tu fata copil esti mult mai flexibil.
Marius Cucu a zis
Păi ți se pare că fac asta? Este prima mașină a familiei, are costuri minime, efectiv e mașină de backup pentru cine are nevoie de ea, doar că e în „proprietatea mea”. E a 3 mașină în cel mai bun caz, ultima alternativă, ca să zic așa. Nu iau nici măcar un telefon pe ea, dacă o vând.
dam167 a zis
Oamenii (îmi vine să zic românii) inventează tot timpul scenarii posibile și imposibile, de parcă ar trebui să existe o practică valabilă pentru toată lumea, oricând, în orice condiții – că doar în fiecare zi cari saci de ciment, fiecare dintre noi avem un copil mare și unul mic (poate chiar un al treilea are cărui lecții de pian sunt la 30 de km de casă) și, cel mai important, toți trăim în București. Sau ar trebui să trăim în București, în cel mai rău caz undeva lângă, că se știe că acolo se termină țara. La fel și aia cu costurile, în bicicletă poți băga câți bani vrei, dar hai să nu ne prostim, reviziile înseamnă câteva șuruburi și saboți de frână la cineva care are o bicicletă normală cu care face 100-150 km pe lună.
În România se poate și fără mașină, dar e mai puțin comod pentru că transportul public nu e pus la punct. Acum că există tot felul de servicii de livrare nu mai sunt o problemă cumpărăturile, dar dacă vrei să umbli pe distanțe mai mari (excursii sau pur și simplu ai diverse treburi) e încă greu. De asta singura economie pe care o faci cu mașina e combustibilul, că vei consuma mai puțin dacă mergi și cu bicicleta.
Contează locul și modul în care alegi să trăiești, că nu e obligatoriu să locuiești într-o capitală – acolo n-o să ai niciodată drumuri libere prin zone împădurite spre birou. Într-un oraș mai mic poate ai drumuri de 3-4-7 km de făcut prin oraș și aia nu e o problemă, nici măcar în perioadele calde sau reci. Eu circul mai mult cu bicicleta de vreo 10 ani și alternez cu mersul pe jos sau cu mașina. Normal ar fi să poți folosi transportul în comun atunci când nu se poate circula cu bicicleta, dar asta e o altă discuție. Normal că nu e ca pe instagram, uneori te plouă, alteori e frig, n-ai piste tot timpul, îți trebuie și alte haine etc.
Marius Cucu a zis
Se amintește de București pentru că acolo sunt distanțe mai mari. Eu am o limită de 4-5 km de mers. În Ploiești, de la mine până la una dintre gări sunt 4km. Asta înseamnă sudul orașului, nu vest, cum stau eu. Și Ploiești nu e chiar oraș mic. Sunt altele și mai mici acolo unde nu e chiar atât de multă nevoie de mașină. Bine, și acolo intervin altele: părinți, bunici și chiar e dezastru cu maxi taxi.
Să știi că revizia unei biciclete cu frâne hidraulice poate costa destul de mult. Dar da, e minoritate…
dam167 a zis
Eu zic că se amintește de București pentru că oricine are o părere despre capitală – pentru unii mumă, pentru alții ciumă. Nu distanțele sunt problema, ci infrastructura. Una să ai o pistă sau un drum lăturalnic foarte liber și alta e să alternezi între pistă, șosea și trotuar. Puțini înțeleg că în mod normal pe artere inten circulate nici nu ai ce căuta cu bicicleta, mai ales că la noi nu prea sunt inele sau șosele de centură. Dacă ai avea o pistă continuă ai putea face lejer 20-30 km pe zi, chiar și cu 15 km/h ai face o oră dus și una la întors – iar asta e deja un fel de navetă pentru un oraș mai mic.
Reviziile la biciclete mai sunt și pentru prostit IT-ști. La o bicicletă cu care circuli trebuie să te mai uiți dacă merg frânele și să o mai cureți, revizii pe bune faci o dată la câțiva ani – sau când ai o problemă. Altfel, dacă iei ciclismul în serios normal că orice poate costa mult – na, nici să schimbi acumulatorii la schimbătoarele electrice nu e ieftin, dar e ca revizia la Logan vs Volvo sau Mercedes. Inclusiv la haine, poți merge iarna cu geacă normală sport sau cu una de ciclism, pe care mai dai câteva sute bune de lei. Și asta în plus, pentru că oricum ai nevoie și de geaca normală. Sau casca, una e 100 de lei, alta e de 10 ori mai mult, deși fac același lucru până la urmă.
Razvan Stefan a zis
Totul sta in ce alegeri faci, si de aici cat de mare nevoie ai de masina sau nu. Si cat de des. Evident ca sunt situatii unde nu prea ai cum sa te descurci fara masina, dar majoritatea sunt influentate direct de o alta alegere facuta: zona in care locuiesti. Ca este bine sau comod, fiecare stie de ce a facut aceasta alegere.
La mine ordinea este urmatoarea:
-Transport in comun
-Mers pe jos
-Masina
Bicicleta ramane strict pentru scop recreativ. Mi-am luat sufiente trante prin trafic, ca sa ma las de sportul asta. Trafic mult prea aglomerat si infrastructura canci.