Marele internet se schimbă. O face într-un mod care încă nu e previzibil și chiar nu știu să văd direcția în care se duce. E clar că se schimbă consumul și conținutul video primează. E clar că AI-ul influențează și multe se vor zgudui.
Doar că ne îndreptăm spre altceva, iar atacul este clar din cauza AI-ului. De câteva săptămâni s-a implementat și la noi AI în Google Search. Ca să fie pe înțelesul tuturor, Google vine și zice: știți, vă facem sumar la articole, iar restul nu ne mai interesează.
Toată lumea de pe internet lucrează pe bază de trafic. Că ai și o comunitate este un plus, dar traficul primează.
La noi încă e nouă treaba asta, iar limba română e relativ greu de înțeles. Dar rezultatele sunt din ce în ce mai bune. Greul este la publicațiile de afară. Asta pentru publicațiile mici și medii că cele mari ciupesc din Discover. Situația la mine s-a mai îmbunătățit și e clar că se poate și mai bine dacă m-aș ocupa mai mult. Am testat, încă e bine, dar e aceeași barieră lingvistică.
Pe Twitter am văzut discuții foarte faine și cumva care îmi validează și mie părerile. Un nene a titrat așa: The Great Decoupling. Mi s-a părut că a sintetizat tot ceea ce se întâmplă.
Alții:
The future of search traffic is grim unless something changes. Google needs to do something to help out sites that aren’t media behemoths. When clicks to real websites go down, the quality of content on the internet for AI to consume will also go down. We’re still waiting for the changes that are supposed to help small sites.
Cei care intră în Discover încă mai primesc de acolo trafic suficient. Dar restul internetului?
O să ne oprim la site-urile de știri și atât? La rețele sociale? Unde mai plasează Google publicitatea dacă AI-ul răspunde direct în căutări?
Acesta este un site din afară. Din ~67 milioane de impresii doar 326k click-uri, adică 0.5% din trafic mai ajunge pe site-ul propriu.

Internetul înseamnă și articole mai tehnice, mai mult sau mai puțin informative, nu doar video. Pe de altă parte, pare că Google e atacat din toate părțile. Pe Youtube, nu știu dacă ați observat, dar foarte multe materiale promovate sunt de tip Shorts, mai ales pentru tot ceea ce înseamnă how to.
E clar că pe video TikTok începe să îl omoare, iar pe text ChatGPT și restul îi prinde din urmă. Dar na, ce să mă plâng eu când programatorii doar corectează cod scris de AI?!
Mda, e clar că refugiul este în video, în mai multe forme. Singura chestie pe care o văd este că optimizarea SEO se va muta în recomandările pe care ChatGPT-ul le va face.
Vă dați seama că acum vor fi oameni care vor manipula recomandările alea. Îți va zice de 3 branduri de șampoane, iar al 4 lea va fi spamat și împins în față. 2-3 postări pe Reddit, pe un forum, prin 2-3 bloguri și deja ai manipulat algoritmul. Piața se transformă!

Sunt convins că cei sub 35 de ani își vor găsi refugiul direct în video și vor lucra direct cu asistenții, dar încă mai este o nișă care își caută refugiul în text. Dar probabil vor rămâne mult mai mult pe rețele de socializare: Threads, X.
Personal, nu mai folsesc de mult timp Google Search – mi se pare mult mai simplu și OK să discut cu ChatGPT sau cu Claude – îmi fac ei o sumarizare a ceea ce ma interesează și, dacă vreau link către ceva, îi spun să-mi dea și link.
Google Search din ce in ce mai rar, e util când vrei un tutorial, un articol exact, de exemplu. Dar n-am mai ajuns pe pagina a doua de rezultate de peste 1 an.