Acum ceva timp ziceam că oamenii care nu vor fi motivați financiar să facă lucruri pe internet vor renunța să facă muncă benevolă.
Asta pentru că e foarte simplu să ai entuziasm și să zici că muncești de dărâmi munții. Pasiunea nu bate foamea.
Internetul s-a transformat de când cu AI-ul, anterior a mai venit și o lovitură din partea conținutului video, dar parcă nu a fost niciodată ca anul ăsta.
Cel puțin, din ce am văzut eu în România. Ca de exemplu, pe zona de bloguri am rămas o mână de oameni. Înainte era un nucleu: Alex, Andrei, Adrian, Vasile și mulți alții care nu mi-au venit în minte scriau des, la câteva zile. Ei bine, odată ce beneficiile au scăzut și motivația a scăzut pentru fiecare. Pentru că nu e ușor să ai un hobby pentru atât de mulți ani. Se transformă într-un job, iar dacă și cifrele se schimbă, nu prea te mai motivează nici asta.
Iar cumva anul ăsta e ciudat. De când a venit TikTok cu ideea de viralizare, toate rețelele au început să folosească aceeași strategie, așa că vor să te țină în platformă cât mai mult. Cumva, ajungi să depinzi de reach-ul de pe platforme, iar treaba asta cu conținutul de pe platforma proprie… începe să fie tot mai discutabil.
La nivel mare, avem un Google, avem un Meta ce au probleme mai degrabă politice. Perspectivele nu vor fi bune dacă vor alege să le spargă și mai mult. Vom vedea ce se întâmplă.
Ideea e că lucrurile se schimbă și se schimbă foarte mult. Pe de altă parte, nu pot să nu observ că video se consumă tot mai mult și informația bună de pe internet dispare. Să nu ai parte doar de o știre copy paste, cu informație comunicată de un producător, ci de informație experimentată de unul sau altul. Trebuie să ai parte și de „hands on” la propriu, nu doar prezentări și clickbait.
Pasiunea mea a fost să mă documentez cât se poate de tehnic. La început am dormit pe Softpedia, apoi am trecut pe Overclockers și pe ExtremeTech. Luam lumină și de la Anandtech sau chiar Toms Hardware. Ușor, ușor ExtremeTech a publicat tot mai rar, iar Anandtech la fel. Acum citesc că Anandtech încheie maratonul după 27 de ani. Comentariile de pe reddit fac diferența și așa observăm că suntem bătrâni în domeniul ăsta. Mă bucur că, pe la câte o conferință de pe afară am reușit să mănânc o măslină de la aceeași masă.
Local avem doar lab501. Este o plăcere să stau la o bere cu Monstru. Oamenii efectiv sunt pasionați de calculatoare, după ani și ani. Mănâncă pe pâine domeniul și cumva reușesc să își finanțeze și pasiunea.
Nu mai văd cu ochi buni textul, nici măcar pe aici nu mai e atât de mult reach, mulți preferă să comenteze direct pe platformele mai ușoare pentru ei. Am 2 comentarii la recenzia asta, în timp ce pe Youtube se strâng 50-60 de păreri. Încă e o plăcere să scriu, încă gândesc sintetizat pentru text și încerc să transform pe cât se poate o structură pentru acolo, dar nu văd o perspectivă aici. Știu, și eu sunt genul care parcurg mai ușor un text, mai rapid, dar generațiile de acum au altă viziune.
AK a zis
În altă ordine de idei mi-aduc aminte cu nostalgie că abia așteptam să apară următorul număr din XtremPC și Level.
ice4you a zis
Desi scriu din 2005 din pasiune si tot scriu, acum cativa ani ma gandeam sa ma apuc sa finantez un pic treaba asta sa trec la nivelul de care zici tu. Am testat atunci si mi’am dat seama ca nu e niciun viitor aici, pentru ca atunci cand pasiunea o transformi in profesie, la un moment dat o sa pierzi si una si alta, pentru ca intervine monotonia odata ce moare creatia. Asa ca am spus stop, si am impartit apele, unde pasiune o las sa fie pasiune, iar unde e profesie, facem profesie, idealul ala de a face ce iti place si sa iei si bani din asta, e o fata Morgana. Asa ca, am pus un lacat ici, am deschis o usa dincolo, iar pe online a ramas doar ce e azi, respectiv am dat realitatii ce e al realitatii si sinteticului ce e al sinteticului, pentru ca lupta cu sinteticul e pierduta din start pe propriul teren, oricat as fi incercat eu sa fiu la zi cu informatia si schimbarile! Au fost motoarele de cautare cu algoritmul, acum e cu AI’ul … si asta va manca tot ce se poate manca incet si sigur, find in capul lantului trofic digital. Azi ma bucur ca am avut dreptate acum cativa ani, pentru mine schimbarile astea neafectandu’ma foarte mult, ba dimpotriva, pe ici-colo, ma ajuta. In rest, la ce generatii vin …
P.S. Pacat de Anandtech, o tempora, o mores!
Emanuel a zis
„Iar cumva anul ăsta e ciudat. De când a venit TikTok cu ideea de viralizare, toate rețelele au început să folosească aceeași strategie, așa că vor să te țină în platformă cât mai mult.”
„Nu mai văd cu ochi buni textul, nici măcar pe aici nu mai e atât de mult reach, mulți preferă să comenteze direct pe platformele mai ușoare pentru ei. Am 2 comentarii la recenzia asta, în timp ce pe Youtube se strâng 50-60 de păreri.”
Pe cand mă gândeam să o las mai moale cu social media, în sensul că pierd prea mult timp dând scroll, ceea ce-mi afectează productivitatea, concentrarea etc. Și mai ales la ce plin e feedul de FB cel puțin, de lucruri irelevante, sugestii care nu mă interesează…
Dar așa e, de cât să completeze o adresă de email și un nume pe un blog, mai ușor e să comenteze oamenii într-o comunitate, sau unde pierd vremea deja, pe social media. Preferă să consume conținut scurt, reels și alte lucruri, care marea majoritate sunt făcute să te țină captiv pe o anumită rețea.
Am văzut și eu în cazul la alți 2 vloggeri care-i mai urmesc, Mihai Jeliu și Cristian Florea că au un engagement mare pe Facebook, YouTube, comparativ cu site-urile lor.
Marius Cucu a zis
Asta și pentru că Florea nu a avut niciodată trafic de menținut și succesul lui a fost… pe video. Și marele lui avantaj a fost că a trecut printre primii. Mihai a venit din urmă și-a bubuit cu aceleași chestii utile pe care le făceam și eu în 2010. Pe text, nu pe video ca ei.
Deh, deși văd trendul, încă țin frâiele pentru a nu abandona textul. E mai motivant un text bun. Și Florea scria foarte bine, însă banii nu sunt pe text.
Alextje a zis
Eu dupa o penalizare si atunci cand am vrut sa fac bani din treaba cu blogul am clacat. Cand era doar de amuzament, chiar scoteam cate ceva.
Acum nu prea mai ai nici o sansa cu motoarele de cautare si AI-ul p.li. Doar cine are o comunitate castigata in toti anii inca poate sta in fata.
Eu si sa vreau nu as mai putea scrie ca inainte tutoriale. Nu faci fata la viteza cu care se dezvolta totul in ziua de azi. De la software la hardware, auto, turism si aproape toate celelalte sectoare.
E mai greu sa gasesti subiecte si sa scrii articole care sa fie valabile mult timp. Daca nu bagi continut la foc automat, esti eliminat si nu mai esti interesant pentru nimeni.
Marius Cucu a zis
Treaba asta e valabilă pe orice platformă. Ca să crești un cont trebuie să pompezi zilnic, de 2 ori pe zi, ca să te bage în seamă algoritmul.
Gabriel a zis
Schimbările rapide din mediul online, influențate de platformele de video și de AI, afectează profund motivația creatorilor de conținut, transformând pasiunea în provocări financiare și diminuând valoarea informației de calitate.
Pheno a zis
Am citit cu atentie atat postarea initiala cat si comentariile. Sa ne aducem aminte de celebrul concept „Timpul costa bani-Time is money”, idee care se rostogoleste odata cu omenirea, inca de la aparitie si pana la sfarsitul ei. „O imagine face cat o mie de cuvinte”, este o alta idee care face ocolul pamantului. Daca le combinam (doar) pe astea doua, concluzia e clara. Se poate pune intrebarea pertinenta (zic eu), oare ne mai dorim evolutie si daca da, cum procedam? S-a ajuns la un nonsens prin consens. Sunt mai multi vloggeri, bloggeri, influenceri, etc. decat urmaritori. Probabil ca nu peste mult timp, omenirea va fi nevoita sa se intoarca la munca, nu doar la cascat gura. Ar trebui schimbata paradigma „Traiesc ca sa mananc” cu „Mananc ca sa traiesc”.
Stefan a zis
Nu îți face grji viitorul pentru Tiktok este incert… multe țări incep sa îl interzică.
Și da, oamenii preferă mai mult sa vizioneze materiale,decât să citească.
Eu sunt optimist
Marius Cucu a zis
M-aș mira să dispară. Rămâne printre noi, brandurile deja bagă bani acolo.