La început Youtube-ul era despre a face video de pe telefon, video de acasă, video prin care să vorbești cu publicul tău mai natural decât la TV. Mulți huleau TV-ul, apoi au început să copieze sau chiar au venit oameni din TV în online.
Practic, s-a dat un restart industriei, ca să folosim cuvinte mari. În principiu, au hate-uit la început ca mai apoi să rebranduiască talk show-urile, să bage ferestre din montaj că deh, n-au mixere prea mulți, să arate cu degetul pe alții ca mai apoi să facă greșeli tehnice. Un fel de influenceri de la noi. Dar e greu să fii one man show.
Sigur, bugetele sunt mici la noi, oricât s-ar da cu hate la noi. Poate că asta e problema. Buhnici cu un milion de abonați și cu afișări în scădere abia dacă prinde campanii cu cifra 3 în față. Poate să fi luat mai mult pe mizeria cu MLM, poate o fi ajuns la 4000-5000E pe video de criză. Și deh, când zici Buhnici, zici angajați de plătit. Problema se pune la încredere și livrare.
În fine, ideea este că e luptă mare pentru cașcavalul ăsta de la noi, de asta au tot fost certuri în ultima perioadă prin online-ul nostru.
Dar când te uiți afară începi să îți dai seama că suntem departe. Bine, eu mi-am deschis ochii mult la conferințele de anii trecuți în care eram 2-3 oameni din Eastern Europe și 20 din UK. Dar și cifrele de vânzare zic fix același lucru. Piață mică, ieftină, etc.
Totul are un circuit asupra conținutului, asupra investițiilor în scule.
Când un banal microfon se reduce la prețul unei campanii, când începi să filmezi cu ARRI, din studio-uri îți dai seama că nu prea poți să ții pasul.
Bălești. Atât.
Lucian a zis
Neața !
Marius, pentru cine scrii tu ?
E o întrebare serioasă/curioasă.
Îmi place informația ta, te urmăresc dar mă intreb ce ” spectatori ” ai.
Ms!
Marius Cucu a zis
Pentru cine știe să citească 🙂 E un grafic la contact cu publicul.
Adrian a zis
Pentru pesede. Da nu recunoaste.
Cătălin a zis
Ce-ai făcut mă nene mă.. ce au Peter și Justine sunt pistol cu apă pe lângă ce este la Linus. Pe bune, de acord cu Justine, zici ca nu se mai termină frate. Inițial credeam că sunt 1-2, hai 3, la Linus, dar 20+ persoane.. pff.. e o întreagă echipă în spatele videoclipurilor filmate de ei. Chiar am rămas surprins.
Marius Cucu a zis
Eu știu de ceva timp filmulețele, dar ieri mi-a ajuns în feed Peter. Tare sunt curios cam cât e costul pe colaborare cu ei 🙂
Lucia a zis
Salutare! Suntem departe… nu neaparat din cauza calitatii contentului, cat de piata. Cum probabil bine cunosti valoarea reclamelor adsens. Cat valoarea un click din Romania si cat aduce unul din Europa. Nu mai vorbim de UK sau US. Atata timp cat se misca lucrurile, cu siguranta va exista si un progres. Mic, ca suntem in Romania, nu in Europa :)) Succes!
dam167 a zis
Eu îi urmăresc pe Peter și Linus de mult timp și am ascultat și interviuri cu ei în care povesteau cum au ajuns aici. Sunt abordări foarte diferite, poate diametral opuse. Peter a câștigat multă popularitate în scurt timp din cauza stilului energic și a pasiunii lui evidente pentru fotografie și film, în timp ce Linus a început ușor, cu filmări ale unor produse vândute de compania unde era angajat. Peter a avut ulterior promovare serioasă, practic cineva l-a urcat pe culmile succesului, Linus a construit încet și a avut tot timpul mai multe canale – el a mers pe producție încă de la început.
Putem discuta ore în șir despre ei și abordările lor, dar la noi e mult hate, lipsă de colaborare și multă speculă. Când au atins un vârf al popularității blogurile, nu erau în stare 2-3 oameni să se adune să scrie ceva ca lumea, se certau ca chiorii pentru sute de euro și se supărau unii pe alții. Acum când au mirosit podcast-urile, se tot foiesc și nu știu ce să facă, că ar fi bine să vină mai întâi banul și vedem apoi ce zicem la microfon. Iar publicul e mic la noi și simte măgăriile astea. M-am tot întrebat (și mă întreb în continuare) cum își închipuie cineva că reproșând chestii cititorilor ăia îi vor dona bani. Atâta timp cât ne ținem de rahaturi n-o să iasă nimic bun, ci doar o să șatre toți la câte o fătucă pe care o arată Zoso cu degetul.
Iar eu și restul care pricepem niște engleză de ce am căuta conținut românesc? ca să dai de tot felul de rahaturi de-astea și de dispute de 3 lei între cei implicați?
Marius Cucu a zis
Probabil că și pe afară sunt discuții, dar rămân undeva pe twitter, pe grupuri. Aici e mai simplu să vedem rahatul că suntem mai conectați. E multă invidie pornind și de la faptul că unii au reușit, alții au sărit pași. Dar deh, eu m-am obișnuit cu ideea că se vor lovi la un moment dat singuri și se va sparge bula.
Acum e atât de mult hate pentru că nu mai sunt aceleași bugete date în stânga și în dreapta.
Multe dintre cele pe care le scoate în față zoso sunt extreme ca să evidențieze una alta sau confruntările lui directe. Plus că el duce direcția spre conversie pe care, în marea majoritate a timpului o faci din blog, nu din awarness. Bine, e o întreagă discuție care se poate duce în multe zone, în funcție de produs.
Nici nu am vrut să subliniez felul în care au ajuns, ci faptul că e o discrepanță foarte mare între ceea ce este la noi și ce e în afară.
dam167 a zis
E interesant că Linus are sponsori separat de YT, nu folosește reclamele prin YT. Dar cam e cum zice Lucia mai sus, pentru că în SUA sau UK cu un canal cu 50 de mii de abonați faci destul de mult și te poți baza pe un venit de acolo.
Cât despre bugetele de la noi, mie mi se pare că au fost mici tot timpul, doar că făceai mai puțin pentru banii pe care-i primeai, cu alte cuvinte îi câștigai mai ușor. Eu nu cred că voi putea trece peste atitudinea de la noi „eu fac și tu consumi, deci dă-mi bani” care e aruncată tot timpul și de asta nu cred că m-aș implica cu bani sau alte resurse pentru a susține ceva. Am urmărit o perioadă ce făcea Dragoș Asaftei, dar conținutul mi s-a părut totuși slab. Eu cred că la review-uri și unboxing amricanii au avantajul că primesc repede produse și le pot repede online ca să bălească restul planetei. Pe partea de echipament audio, de exemplu, unde echipamentul e mai scump și mai rar se vede unde se implică comunitățile – mult mai mici dar susținerea e mai consistentă.
Marius Cucu a zis
Păi da, dar costurile sunt aceleași acolo? 🙂
Da, așa se întâmplă oriunde, în orice business. Și da, au un mare plus că lansările se întâmplă, în general, acolo, de asta a crescut mult Buhnici la noi, nu? A avut acces la produse primul, pe spatele Pro-ului. Nu se recomanda ca băiatul ăla de pe Youtube acum 5 ani de zile. Dar deh, e oportunitate, el a rezistat, au mai fost și alții care au încercat să copieze: vezi Stelian Muscalu.
Nici eu nu sunt fan ce face Dragoș, dar ține de gusturi. Era bine văzut în online, la un moment dat, doar pentru că era acolo și probabil acum are alte priorități. Buget pe așa ceva nu e în România. Dacă te focusezi pe făcut conținut poate să iasă ceva, dacă trebuie să faci de toate, inclusiv bani… meh. 🙂 undeva pierzi.
vasile a zis
Ah, de abia astept sa se apuce Linus sau celalalt de la Unbox Therapy de unboxing la bricolaj… motocoase, motocultoare! :)))))
In general oamenii nu analizeaza, vad un baiat la o masa si atat. Pe YT la inceput era flower power, bine e si acum, dar au aparut baieti profesionisti, care ar fi bantuit televiziunile in vremurile bune cu care YT-ul incepe sa semene pe alocuri si restul se supara si dau cu hate, apare polemica aiurea si mancatoria. E greu sa faci si continut si banii…. si cum zice Marius, constientizare :))
Marius Cucu a zis
Șoc, dar există și ceva proiect separat, între timp 🙂
dam167 a zis
@vasile: Unbox Therapy nu s-a ferit să-și murdărească mâinile și cred că a făcut unboxing la toate prostiile posibile (de la aparate de făcut suc până la seturi de cuțite). A pus la un moment dat un video cu o camionetă plină (chipurile) de aifoane, dar de fapt erau doar cutii goale, pe care urma să le dea urmăritorilor – normal că n-a dat nimic. Cea mai nouă poveste e aia cu telefonul ăla Escobar, de care el era ciudat de entuziasmat, de care se știa că e țeapă. La genul ăsta de conținut banii se fac din tunuri și controverse și depinde de caracter.
A fost la un moment dat o campanie dubioasă cu un fel de loterie – practic dădeai o sumă de bani și îți alegeai pachete, ca la lozul în plic, în care erau (din nou, chipurile) tot felul de produse. Din nou, țeapă, dar se vorbea că respectivii au primit în jur de 100k $ pentru acel video. Scandalul a fost că erau mulți copii care îi urmăreau pe respectivii, altfel trecea aproape neobservată tărășenia. Acolo bani, nu o mie de euro primită de nu știu ce fătucă să pozeze și filmeze nu știu ce mascara.
M-a distrat Andrei Cismaru, avea într-o postare ceva de genul „în zilele noastre l-ar folosi cineva ca influencer pe Hitler?”. Păi lol, normal, l-a folosit atunci Hugo Boss, de ce nu s-ar băga nimeni acum?
Marius Cucu a zis
Nu, săgeata era spre mine, nu spre cei din afară 😛