Am aflat o veste șoc. Este Black Friday la Altex și Black orice la Flanco. Și Flash Deals la eMAG și… orice reducere la cel.ro și peste tot e campanie. Altex chiar și-a luat-o de la ANPC recent.
De Paște, de 1 mai, de Rusalii, oricând avem campanie. Reducerile nu mai sunt decât pe hârtie. Culmea, câteodată găsești prețuri mai bune în magazine. Sigur, dacă vom căuta scuze vom putea spune că sunt costuri de marketing mult mai mari în online.
Consiliul Concurenței a anunțat că avem reduceri doar cu numele în multe cazuri.
Mă aștept ca aceștia să facă ceva studii de impact și să facă un site complet inutil în care să se treacă reducerile.
Altfel, așa cum am mai vorbit pe aici, e bine să discutăm despre faptul că sunt extrem de multe firme cu același acționariat, ce au, în general, aceleași prețuri.
Voi cum ați vedea rezolvate problemele de acest gen? Cu căsuțe de istoric de preț sau doar cu amenzi? Sau ce altă soluție vedeți voi viabilă?
Redoo a zis
io, zic ca rezolvarea ar fi cu recurenta si comisioane mai mari…doar zic…
Marius Cucu a zis
Neah, comportamentul s-a schimbat. E suficient o zi.
Larry a zis
Si tie trebuia sa iti spuna ofic concurentei chestia asta era clar pentru oricine urmarea pretul la un produs
Marius Cucu a zis
Noi am mai discutat despre asta, Larry, doar că acum o autoritate a dat un comunicat de presă. Una este să vorbim noi între noi, una este să aibă cifre o instituție.
Sorin a zis
1. Cum aș vedea eu rezolvate problemele de acest gen ?
2. Cu căsuțe de istoric de preț sau doar cu amenzi ?
3. Ce altă soluție văd eu viabilă ?
1. Nicecum în Românica noastră.
2. Urmărirea evoluției prețurilor, păstrată independent de vînzători.
3. Foarte sec: DOUĂ ZECI, DOUĂ ZECI !…
Marius Cucu a zis
Mă gândesc că, tehnic, s-ar putea să se implementeze asta, ca să nu fie erori, nici măcar în marketplace-uri. Dar trebuie să se dorească asta.
Amenzi sunt și acum, dar valorile sunt mici, să se dea cu procent din cifra de afaceri, nu cu sumă fixă.
Adina Ganea a zis
Eu nu inteleg de ce se plange lumea. Pai comerciantii aia te obliga sa le cumperi produsele ? Eu cand am nevoie de un produs, caut pe net cel mai bun pret al aceluiasi produs. OK, am gasit produsul si pretul ce fac, il comand asa oricum ? Nu, ma gandesc ce impact are asupra bugetului meu, daca eu consider ca pretul este unul „onest”, il cumpar, daca nu ma indrept spre alte piete sau alte produse asemanatoare cu pret mai mic. Am cautat o luna un laptop, am facut comparatii, am cumparat 2 pe care le-am returnat, pana am gasit ce imi trebuia, un laptop foarte bun, la un pret in limita bugetului meu. Nu ma dau banii afara din casa.
Comportamentul consumatorului la noi este aproape inexistent.
Marius Cucu a zis
Într-adevăr. Asta ar trebui să se și facă. Totuși, din punctul meu de vedere, înainte era mai bine, acum, dacă deschizi orice adresă de magazin online… vei vedea că au promoție, o campanie inventată și reinventată.
Adina Ganea a zis
Eu ca si vanzator fac totul ca sa vand un produs la cel mai bun pret pentru mine : insel, calc pe oase, imi vand si mama. Asta este capitalismul salbatic : cine se adapteaza, supravietuieste, cine nu, moare. Niciun vanzator onest nu ramane in piata, este devorat de rechini.
Marius Cucu a zis
Da, înțeleg ce zici, dar așa cum vine GDPR așa vor veni și alte legi de susținere. Eu unul sper că se va întâmpla asta, nu sunt sigur. Dar până la urmă treaba este ca toată lumea să joace după aceleași reguli, nu?
ice4you a zis
„Eu nu inteleg de ce se plange lumea. Pai comerciantii aia te obliga sa le cumperi produsele ?”
Si cu mult clamata justitie si legile ce ar trebui respectate in ce privesc asemenea promotii, cum facem? Le ignoram si lasam prostii sa isi ia tepe, doar pentru ca sunt prostii si asta ii exonoreaza de raspundere pe aia care incalca legea? Intrebarea asta e ca si cum ai intreba: la ce dracu ne mai trebuie treceri de pietoni? Te obliga cineva sa treci strada?
Adina Ganea a zis
Pai daca esti prost, platesti. Prostia se plateste. Suntem in anul 2018, nu mai traim in caverne. Se considera ca omenirea a evoluat pe toate nivelele, social, economic etc. Daca nu este asa, inseamna ca tot Neanderthali suntem.
Marius Cucu a zis
Într-un fel ai dreptate, Adina, dar pe de altă parte, sunt niște oameni care fac legi, chipurile de protecție pentru cetățeni. De ce îi mai punem acolo?!
Da, e mișto că internetul aproape că s-a reglat, dar acum începe să fie oricine pe internet, orice prost așa cum ai zis tu. Eh, ăia mai trebuie un pic „împinși de la spate”.
Adina Ganea a zis
Sunt de acord ca si legislatia trebuie pusa la punct, dar asa cum am mai spus este vorba in principal de comportamentul consumatorului. Vad ca magazinele din RO practica inselatorii, preturi nesimtite, pai comand din China. Astfel cei din RO ar ramane cu marfa pe stoc si… Dar asta trebuie sa faca toata lumea. De aceea magazinele din RO practica preturi mari, sunt destui fraieri ca sa nu zic prosti. Gandesc cu picioarele.
Marius Cucu a zis
Eh, Adina, eu îți zic că treaba este globală. În America, pe amazon, e fix aceeași mâncare de pește, în China este fix la fel, chiar mai rău, de exemplu pe Gearbest, la refresh de pagină am văzut prețuri diferite, la un moment dat, pe aliexpress avem și acolo Flash Deals și bălării.
Acolo, la chinezi, chiar e câine fără stăpân, piața e puțin reglementată, ei trișează la taxe, la colete, iar în ultima vreme au mai învățat că trebuie să respecte și clientul dacă vor să cumpere și a 2 a oară.
Ideea este că și la ei sunt prețuri „ciudate”, dar ne e mai simplu să urmărim prețurile la noi. Eu monitorizez câteva site-uri cu niște scripturi și confirm că joacă prețurile într-o veselie. 🙂
vasile a zis
Nu stiu cum dracu se apuca toti taman in luna mai sa traga concluzii, desigur dupa ce au muncit cu spor juma’ de an, au descoperit focul si roata… aiurea, prea multe agentii si consilii cu functionari care viseaza si ei o masina mai buna si o casa de vacanta la munte.
Solutii sunt, legislatii clare, cu reguli simple, cel putin 1-3 luni inainte de promotii mari nu se modifica preturile ascendent si perioade clare pentru Blackshit si lichidarile de stocuri de inceput si sfarsit de an… ca peste tot in lumea aia buna spre care ne dorim sa mergem.
Marius Cucu a zis
Păi acum în mai, eventual când vin după mici, ca să uite repede până în perioada de boom, din toamnă iarnă.
E simplu!
vasile a zis
Pai si atunci de ce mai discutam, cum zici si tu, ca si client direct interesat, trebuie sa fii organizat sa urmaresti treaba si sa cumperi daca ai nevoie de acel produs si daca are un pret adevarat, bine pentru asta trebuie sa pierzi timp, da in ziua de azi e alte trebi mai importante decat sa te duca capu’ :)))
Marius Cucu a zis
Păi avem instagram și trebuie să facem instastory. Ce să facem dacă nu asta?
Adina Ganea a zis
Uite acum un exemplu. https://www.price.ro/preturi-asus-zenfone-4-max-zc554kl-32gb-dual-sim-4g-black-1719856
Cel mai mic pret este la Altex (nu este listat) si PC garage.
Daca sunt o cretina il cumpar de la eMag cu 913 lei (sau un vanzator ce vinde prin eMag) ca si acolo vad reducere de la 938 de lei.
594 lei la Altex mi se pare o reducere reala fata de celelalte magazine. Am nevoie de un telefon, are review-uri bune, mi se pare un pret decent, este in bugetul meu, IL COMAND. Nu imi satisface nevoile, il trimit inapoi. Aici sunt de acord ca s-a facut ceva important, cu dreptul de a returna produsul daca nu corespunde necesitatilor tale, vicii ascunse etc.
Marius Cucu a zis
Păi exact asta trebuie făcut și cu prețurile cum s-a făcut la retur. Bine, nu e ca și cum n-am avea legea în sine, ea există și în magazinele fixe și e bine reglementată, doar că nu e pusă în aplicare. În plus, pare că acest Consiliu al Concurenței nu prea are drepturi, ci mai mult ANPC-ul.
Altfel, putem duce discuția și în zona de servicii. Nu trebuie neapărat să discutăm despre cel mai mic preț dacă nu este un produs cu garanție internațională.
Mă aștept ca la eMAG să am un cost ceva mai mare pentru că dacă mă duc să returnez ceva în 30 de zile nu îmi zice nimeni nimic. E un serviciu, indirect, inclus în preț.
La altex poate că mă aștept la o livrare mai proastă pentru că lucrează cu Nemo Express, iar la cel poate că mă aștept să iau țeapă pentru că au fost tot felul de situații în care oamenii s-au plâns de asta.
N-ar trebui ca, pe ansamblu, prețul să fie deciziv. Altfel, găsim în China, luăm la prețuri mai mici ca aici, iar dacă se strică… nu cred că sunt prea mulți care să trimită înapoi.
vasile a zis
De aia o iau in barba magazinele fixe, pentru ca au preturi scrise si eticheta, in online le modifici dintr-un clic 😉 faci totul in timp real, functie de vanzari, cati privesc acel produs, cat de atractiv este.
Marius Cucu a zis
Sau chiar în funcție de concurență. Am văzut cum dimineața e un preț la eMAG, redus de la x valoare(nici nu prea contează asta), iar când au dat startul campaniei și concurența au aliniat aceleași prețuri.
vasile a zis
Exact, e ca la bursa :)))
Apoi pe vremuri onlineul insemna cheltuieli reduse, preturi mici si marfa „proaspata”, acum piata e supercompetitiva si asta inseamna o armata de oameni sa urmareasca trendurile si cheltuieli sporite vizavi de logistica deci numai face pretul diferenta fata de magazinul traditional, totul a ajuns sa fie doar prosteala!
Adina Ganea a zis
Sunt de acord 100%. Conteaza si experienta post vanzare. Eu nu am avut probleme cu altex pana acum la primire sau returnare. Insa problema era strict pe decizia de cumparare, de pret.
Marius Cucu a zis
Meh, eu comand mult de la altex. Uite, la retur am stat 2 zile, dar am stat și 5 săptămâni.
Am atras atenția că nu e ok undeva la sursă și nu s-a întâmplat nimic. Am mai zis una alta, e clar că ceva acolo se întâmplă și dorm pe ei.
Și am avantajul de a sta la 60-70 de km de depozitul lor (autostradă chiar), teoretic, lucrurile ar trebui să se miște foarte bine.
E drept, până acum n-am avut nevoie de garanție foarte mult. La eMAG am dus câte ceva și s-au comportat ok, chiar mi-au rezolvat problemele când au fost lucruri nu tocmai ok, din cauza intervenției proaste a celor de la Depanero.
Sandu a zis
amenzi la greu pentru şmecherii din România, până se civilizează sau crapă, iar până atunci, e plin Internetul de oferte pe bune…
Marius Cucu a zis
Amenzi la procent din cifra de afaceri… ar trebui. Altfel, sume fixe… cred că-s bugetate în campaniile de marketing.
Ciobanu Viorel a zis
Salutare,
Da,eu m-am convins de aceasta practica a vânzătorilor de 5-6luni.Nu cred ca la noi in tara se rezolva pozitiv,dar sunt de acord cu amenzi mult mai mari ,este utila si căsuță de preț.Eu nu ma grăbesc sa cumpăr si sa scap de banii care sunt si asa putini.Când ma decid sa cumpăr ceva ,pana strâng banii verific la toți vanzatorii o perioadă mai lunga 1-1,5 luni.Momentan sunt in căutare de un sistem PC pentru gaming.Cum prețul este destul de mare,de trei luni tot caut(încă nu am buget necesar).Pe lângă aceste false promoții am constatat si alta practica pacalitoare.Exemplu:Arata un
sistem care este redus de la 5000lei la 3000-3500lei.Daca il faci din componente constați ca de fapt prețul corect este ușor sub 3000lei.
Pentru necunoscatori pare o super afacere ,ditai reducerea .Bineînțeles nu toate sunt asa .O zi frumoasa.
Marius Cucu a zis
Exact acolo se mizează. În plus, rata de cumpărare din online este destul de mică. Sunt mulți, mai ales din mediul rural sau mai în vârstă care nu prea au chef și timp să facă research.
Sistemele pe componente sunt mai ieftine, în general și știi că pui fix ceea ce dorești tu. Uneori chiar ajungi să plătești un pic mai mult, dar vorbim de altă calitate a produselor.
Avem câteva discuții pe blog referitoare la acest aspect. 🙂
Petrica a zis
Parerea mea este ca situatia cu reducerile false s-ar putea rezolva destul de simplu.
Ar trebui ca-n legislatie sa fie obligati (si cu sanctiuni severe pentru cei ce n-o respecta, inclusiv suspendarea dreptului de a mai comercializa pe anumite perioade de timp) sa comunice in clar cantitatile vandute cu pretul la care se face reducere si mentionarea expresa ca acele preturi incasate sunt incluse in situatiile contabile si Bilant.
De asemenea, sa se precizeze fluctuatia pretului la acel produs in cauza in ultimele 3 luni (sub imperiul acelorasi sanctiuni drastice).
Probabil ca Emag, cat si alte firme ce practica acest sistem de inselatorie, vor stopa astfel de practici inselatoare fata de clienti.
Marius Cucu a zis
Mie mi se pare normal să fie oarecum o libertate pentru că e concurență mare acum în online, față de anii anteriori. Dacă intervine statul la prețuri în sensul în care zici tu s-ar putea să nu mai fie OK.
O concurență mai bună ar fi la importator. Pentru multe lucruri este un singur mare importator în țară. Acolo e adevărata problemă. 😉 Piața o reglezi prin concurență, din punctul meu de vedere, nu prin birocrație de genul. Ce ține de contabilitate sunt convins că foarte multe procese sunt automatizate, cel puțin la eMAG.
În plus, cu cât mai multă birocrație de genul ar da direct în cei mici. eMAG are bani de amenzi, de proceduri, de orice, magazinele mici, ce au prețuri aproape de furnizor nu s-ar putea ridica.
Cumva e în cotradicție cu ceea ce ziceam de magazine pentru că, de atunci sunt mai aproape de „sistem”, dacă vrei.
Petrica a zis
Nu spun nimic despre controlul preturilor. Spun ca cel ce cumpara sa fie bine informat asupra a ceea ce cumpara.
Pana la urma mie mi se pare ok sa existe transparenta in legatura cu ce s-a intamplat in fapt cu un articol (marfa) pus la vanzare.
In caz contrar, iata ce se intampla.
Mii si zeci de mii de marfuri se comunica prin reclame ca sunt reduse cu procente de pana la 80%. Pai ma intreb atunci ca un om care mai si gandeste, „oare cat s-a vandut cand pretul era acela mare”. Nu cumva este de fapt o reducere fictiva?
De fapt asta-i marea inselatorie, exista reduceri la ceva care niciodata nu s-a vandut la acel pret enorm, redus.
Si toti se complac la aceasta inselatorie (politic, economic, mass media) intrucat legislatia permite reclame mincinoase.
…
Ps. Firmele asa zis concurente, la o adica dau mana „tacit”, cand inselatoria le este la toti benefica.
Marius Cucu a zis
E corect ceea ce zici tu, dar formularea de PÂNĂ LA mi se pare destul de clară. Doar că omul nu se gândește că nu are cum să fie un televizor redus cu 80%, dar un cablu de televizor poate să fie redus. Ține de educația și înțelegerea limbii române. Sau experiență. E ca și cum ai învăța un copil să treacă strada.
E logic și legea chiar zice să nu vinzi sub prețul de achiziție(de la furnizor), așa că oamenii chiar dacă ar dori să vândă cu până la X nu au cum s-o facă. Și nu e vorba de binevoință, eu cred că oamenii deturnau TVA-ul până la legea asta.
Altfel, ca inside, prețurile sunt făcute, de multe ori, de echipe mixte. Se pune producătorul la masă cu magazinul și fac campanii specifice de reduceri. Împreună. Asta dacă acel brand este oficial adus în România. E ceva mai mult de discutat pe tema asta, dar discuția despre prețuri e mai complexă decât ai crede.