Am discutat foarte mult pe blog despre imagine. Am plecat de la televizoare, ca mai apoi să extind discuția spre telefoane și aparate foto profesionale. Toate acestea au un punct comun și anume: imaginea.
Dar ce înseamnă acest balans de alb? Cu ce mă ajută el?
Când ne referim la balansul de alb ne referim la redarea corectă a culorilor ale unui dispozitiv. Un telefon face o poză, un aparat foto captează și el un moment, iar un televizor sau un display de telefon încearcă să îți redea imaginea.
Într-un mediu controlat și ideal am trage la aceeași temperatură de culoare. Dar lucrurile astea nu există pentru că sunt foarte mulți factori implicați. Să nu mai vorbesc despre faptul că orice sursă de lumină are o temperatură de culoare și poate avea o anumită influență asupra albului.
Un test simplu este următorul: luați un aparat foto sau un telefon și plimbați-vă prin casă, lângă un geam, eventual cu ceva obiect care ar trebui să fie alb. Veți vedea că toate culorile se schimbă foarte repede, iar acel obiect alb nu o să-l vezi întotdeauna ca în realitate. Poți să-l vezi mai verzui, mai albastru, în funcție de lumina de afară.
Asta pentru că un dispozitiv digital nu va vedea imaginea așa cum o vezi tu cu ochiul liber.
Sunt mai multe aspecte de luat în calcul:
- diferențele între senzori. Eu ca editor video, în general, îmi pot da seama dacă un material este tras cu un Sony sau un Nikon sau un Canon. Asta pentru că redau diferit culorile.
- diferența de temperatură aleasă de cel care face fotografia și cât de mult e influențat de mediul ambiental
- dispozitivul pe care este redată imaginea este calibrat corespunzător
Mai jos este un grafic de temperatură. Cu siguranță l-ați văzut și pe etichetele de becuri din casă.
Practic, avem 3 niveluri de temperatură:
- caldă
- neutră
- rece
Ok, teorie multă, dar cu ce ne afectează nivelul de alb?
Totul pleacă de la compresie. Când tragem necompresat(RAW, DNG) avem toate șansele să putem recupera informația, să o corectăm în post procesare, dacă tragem JPEG sau orice alt format compresat nu avem atât de multă libertate în a corecta nivelul de alb. De aceea se pune accentul pe realizarea albului manual.
Eh, dar dacă ne uităm un pic spre partea video nu poți să tragi foarte ușor RAW. Camerele video sunt foarte scump și nu prea poți să faci corecții atât de bine.
Mai intervine și partea în care, dacă ne referim la balansul de alb automat, nu depinde de noi. Așa cum ziceam la începutul articolului: depindem de lumina înconjurătoare. Așadar, un telefon va încerca să corecteze non stop lumina din mediul înconjurător ceea ce aduce într-o zonă de post procesare imposibil de realizat. Ar însemna să iei frame cu frame să corectezi.
O variantă semi automată, dacă vreți, ar fi profilurile prestabilite. Există moduri de genul:
- Daylight
- Cloudy
- Shade
- Fluorescent
Sunt un ajutor pentru cei care vor să seteze temperatura de culoare rapid, fără a se mai duce la 6000 de Kelvin, de exemplu.
Pe final, ca să reușiți să înțelegeți mai bine cred că ar fi ok să căutați și ceva cursuri de teoria culorilor. Este o nișă vastă și cred că o să vă pună bazele.
costi93 a zis
interesant articolul, bun pentru viitor.
Coffee a zis
Uh, foarte interesanta experienta.
Marius a zis
Merci, accept și critici! 🙂