Acum ceva ani buni de zile Ploiești a fost primul oraș care a făcut transportul comun gratuit. A fost un context mai amplu, 2 artere principale au fost renovate complet: șine de tramvai, cabluri. A fost nebunie. Ai noștri au decis că e bine să dezobișnuiască oamenii să plătească bilet. Evident, au fost probleme mari după mișcarea asta, dar și pentru că anumite fonduri europene și-au depășit termenul și a fost nevoie să se plătească investițiile din bugetul local. Pe scurt, ani de zile nu s-a mișcat un pai în Ploiești.
Se discută de autobuze noi de mult timp în oraș. Cred că încă eram angajat pe vremea în care se făceau teste cu autobuze electrice. Rușinea maximă a fost atunci când un autobuz s-a rupt în 2. De la burduf. Au spălat un pic rușinea punând plata cu cardul direct în autobuz. Cred că am fost printre primii, cu mult înaintea Bucureștiului, oricum.
Eh, a venit vremea în care Ploieștiul are 12 bucăți. Electrice. A venit o comunicare d-aia oficială, cu poze de la mama lor, cum se face.
S-a pus și video, doar că nu au avut bani de un telefon cu stabilizare.
E un traseu diferit de zona în care stau eu, în plus, am ani de zile de când nu mai circul cu autobuzul, prefer mai puține roți sau chiar să mă mișc la picior. Avantajul de a fi într-un oraș mic.
Stefan a zis
Iauzi transport gratuit ???…și în Brașov dacă ți-a expirat biletul care e valabil 50 de minute și te prinde…plătești o amendă frumoasă de 500 de lei dacă nu vrei sa îți cumperi o nouă călătorie.
Marius Cucu a zis
E cea mai mare prostie să fie gratuit. După 2 ani erau mari probleme cu firma de transport.
Daniel Bis a zis
Dimpotriva, atata timp cat ai surse de finantare ca sa acopere aceste cheltuieli, este o masura benefica pentru toata lumea.
Ideea e ca daca e gratuit, multi vor renunta la deplasari cu masina in favoarea autobuzului pentru ca … bani.
Si in consecinta vor fi mai putine masini in trafic, mai putina aglomeratie, mai putina poluare, economie de energie (pentru cei cu masini electrice), eficienta mai buna e energiei consumate (Ex: una e cand consumi 1 kWh pentru 4 persoane si alta e cand consumi 5 kwh pentru 40 de persoane), mai putin combustibil fosil consumat, etc
Eu as vrea sa faca si in Bucuresti transportul in comun gratuit si atunci poluarea ar scadea drastic si implict si traficul de masini.
Marius Cucu a zis
Pe termen scurt, da, sunt bani cu carul veniți direct de la buget. Asigurați. Însă, în perioada de după au fost mari probleme cu societatea de transport. Depindeau direct de ce se alocă de la buget.
Nu au fost studii, dar nu cred că a fost vreo îmbunătățire la momentul acela. E drept, erau și autobuze vechi, nu era același confort. Acum doar pe zonele limitrofe sunt probleme, dar pe toate zonele centrale sunt autobuze decente: aer condiționat, căldură, monitorizate video. Treaba asta e de ceva ani de zile.
Grig a zis
Nu este deloc o prostie mare să se facă transportul fără taxe de călătorie, este adevărat că ar trebui găsite fonduri din altă parte.
Să luăm exemplul Bucureștiului, dacă s-ar impune o taxă locală de 160 lei pentru fiecare angajat al firmelor care au puncte de lucru în muncipiu și s-ar renunța la aparate de taxat, controlori și vânzători la tonete, cred că s-ar putea acoperi și o parte din costurile Metrorex, nu doar cele ale STB SA.
La metrorex ar putea rămâne un cost de 2 lei per călătoprire, pentru plusul de confort.
Astfel ar fi stimulați și cei care merg cu ototurismul la muncă să folosească transportul în comun, pentru că oricum îl plătesc, turismul ar avea de câștigat, deoarece cetățenii străini s-ar putea plemba fără griji peste tot etc.
Controlorii și vânzătorii de titluri de călătorie ar putea să se reorienteze către activități menite să asigure un transport civilizat: conducători de vehicole, control trafic, pază în vehicole și curățenie.
Eu cred că aceasta ar pute fi baza unui transport civilizat într-un oraș mare, cu condiția să nu mai existe sindicate care sifonează fonduri și personal tesa care nu face nimic, dar să existe un management profesionist și transparent.
Marius Cucu a zis
Depinde.
Nu știu cum se poate face o lege bună, dar decontarea la noi s-a făcut la numărul maxim de ploieșteni. Suntem ~200 de mii de oameni, implicit 200 de mii de abonamente(mai erau ceva deconturi de la vechile gratuități naționale: copii, pensionari). Bani fixi pe care o companie îi încasează fără a performa, fără a face nimic. S-au făcut tot felul de combinații în perioada aceea până au ajuns să se rupă autobuzele. La propriu.
În condițiile în care un angajat avea 1000-1500 de lei salariu, cei de pe autobuze făceau proteste și aveau 4000 de lei pentru că… de ce nu?! De TESA nu mai zic nimic. Efectiv, au spart banii cum au putut până când s-a terminat cu gratuitatea și au falimentat tot.
Alexje a zis
Tinand cont ca orasul Ploiesti este, dupa parerea mea, in top 3 in tara ca poluare de la rafinariile de petrol, ar fi cazul sa schimbe toate autobuzele in electrice. Dar probabil ca va dura mult. Nici macar in Bruges nu sunt toate electrice. Sunt si hybrid, dar inca mai sunt si cateva foarte vechi din cate am vazut eu. Doar ca cele mai poluante au rute mai mult externe sau spre zonele industriale, nu neaparat trec prin centrul orasului. Majoritatea au cap de linie in gara, si in cel mai fericit caz ajung si in ‘t Zand. De acolo schimbi cu altul spre centrul orasului.
In Ploiesti mergeam mult cu 30-ul la universitate. Dar nu mai stiu cu ce plecam din nord. Nu cred ca ajungea 30-ul pana acolo
Marius Cucu a zis
Încă mai pleacă din Nord și se duce tot la Hipodrom.
Poluarea nu mai e atât de mare. Ok, Dero a rămas, dar Lukoil nu prea mai bagă, iar foarte rău e la Brazi, in rest, au mutat multe în Parcul Industrial, în afara orașului, spre Târgoviște.
Nu știu dacă mai e in top 3.
Postolachi Dumitru a zis
La transport public electric fără fir Brașov e fruncea… s-a mișcat bine baciul moldovan (Gheorghe Scripcaru) și acum Coliban culege roadele.
Marius Cucu a zis
Uite că asta am omis, avem și cu fir de ceva timp și noi. Cel mai frumos este că noile troleibuze, față de cele vechi, nu au nici măcar 1km de autonomie. Dacă se ia curentul efectiv rămân în drum. Au mai fost altele vechi, niște SH-uri ordinare care au luat foc și cu alea mergeai vreo 20 de km pe baterie. Ăștia care au făcut caietul de sarcini…
Postolachi Dumitru a zis
Eu mă refeream la tramvai… pe acela l-a demontat înainte să-i expire perioada de valabilitate… a fost o adevărată epopee… acum se tot vorbește de ceva ani de… tramvai ușor pe șine de cauciuc sau mai știu eu ce tehnologie care să nu transmită vibrațiile clădirilor din jur.
Marius Cucu a zis
Noi încă mai avem 2 linii de tramvai. Merg Ok, avem cale de rulare OK, renovată pe bani europeni, dar nu avem tramvaie noi. Trebuie să vină și alea.
Bogdan a zis
Nici eu nu sunt adeptul gratuității. Poate 6 luni, 1 an de test și pe urmă văzut. Dar problema banilor? Serios? În București am plătit prin 24Pay o călătorie 3 lei pentru 90 minute. În 50 de minute am traversat orașul.
Oamenii care ar putea lăsa mașinile acasă pentru a merge cu transportul în comun, ar putea să plătească ~10 lei/zi.
Costin a zis
Sunt turcesti? Din filmare locurile par cam strimte, o persoana mai corpolenta… le va ocupa pe-amindoua.
Marius Cucu a zis
Achiziție de mijloace de transport public – autobuze electrice 12 m” marca SOR model NS 12 full electric, proiectul fiind finanțat în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiții 4e, Obiectivul specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, în parteneriat cu MDLPA.
Aparent, sunt ca cele de la Brașov. Nu știu ale cui sunt.
Costin a zis
De aici reiese ca subansamblele-s facute hai-hui prin EU insa incleirea finala pe unde-o fi?
Daca frinele-s fabricate de aia de fac si prafuri de supe si concentrate de vita/pui… eu parca nu m-as urca in ele.
Marius Cucu a zis
Păi dacă nu mai are frâne… în scoate din priză, nu?! Se oprește cumva!
Serios vorbind, habar n-am cine sunt oamenii ăștia.
Costin a zis
M-am luminat, niste cehi: https://www.rail-electronics.cz/
Totusi, intrebarea care se pune este cam cit la suta dintre piese-s venite din Asia.
Marius Cucu a zis
Păi ce mai e nefăcut în Asia?