A început să îmi placă și să acord tot mai multă atenție. Și e un pic de încredere acolo. Băi, dar e al naibii de greu, atât să crești, cât și să faci un video decent acolo. Editez video de mult, așa că ăsta e cea mai mică problemă. Odată ce mi-am stabilit cadrele și le-am pus în ordinea mea, nu cred că durează mai mult de o oră să fac un video. Mai greu e să dau vocea și să corectez tâmpeniile mele, deși, uitându-mă în spate, când stăteam 2 zile pe o voce… mai mult de blocaje… e mai bine! Nu suficient, dar nici n-am făcut suficient de mult treaba asta.
Am terminat cu recenzia pentru Samsung S22 pentru că oricum era un telefon lansat acum mult timp pe piață și-am zis că trebuie să dau cât mai repede Samsung Galaxy Flip 4, dacă tot a venit relativ repede(încă nu-s pe lista 1, ci pe lista a 2 a la oamenii ăștia, dar măcar am primit coletul cu Red Code).
Eh, viteza cu care am testat telefonul și am scris materialul a fost de 5 zile. În timpul ăsta, 2 zile de teste de baterie în care telefonul a fost pur și simplu blocat, câteva ore de urmărit vremea, câteva ore de pozat și filmat p-afară în mai multe condiții.
Nu sunt lucruri dificile, dar nu văd un proces prin care să automatizez lucrurile, să fie ceva mai ușor. Asta în condițiile în care, ești oarecum pe o recenzie și ai o oarecare structură.
Nici nu mai vorbesc că trebuie să faci un pic de promovare la început, să ai vizionări în primele 48 de ore, cât să fie împins un pic filmulețul, să faci o poză de featured un pic clickbait, să gândești un titlu în care lumea să dea click, etc.
Cel mai bun exemplu a fost cu Elena, cu poza de featured am ajuns să am aproape 6K pe o recenzie plictisitoare.
Știind prețurile din piață pentru proiecte de acest gen(se raportează efectiv la cifre, nu la produs), well… nu merită munca, nu atât de în detaliu! Una este să prezinți un produs, una e să îi faci recenzie. E o nuanță. Încă balansez între a face asta pe termen lung sau să aloc mai mult timp la treaba cu site-urile, e ceva mult mai pasiv acolo, odată ce ți-ai setat totul. Până la urmă, timpul se rezumă și la bani, pe termen lung. Pasiunea ține de foame până la un moment dat.
Totuși, nu pot să apreciez faptul că lumea e mai dispusă în a se abona pe Youtube și a activa notificările de acolo decât să citească 3 idei pe un blog. Eu parcurg mai repede un text, îl înțeleg mai ușor față de a derula un video.
De când cu video pare că vin și alți oameni, mai tineri(aici nu știu dacă e un lucru chiar bun), inclusiv pe video și cumva, indirect, își atinge scopul. Dar libertatea de pe text e total diferită față de video. Aici programez pentru câteva zile și merge pe pilot automat, în timp ce, la video, sunt 4-5 zile de muncă efectivă pentru un material. Măcar ajung să am vizualizări cât abonați și e un pic de motivație ceea ce nu e rău deloc pentru 10-12 materiale făcute pe același subiect. Încă n-am ajuns în recomandările alea bune.
Anyway, sunt atât de huliți creatorii de conținut în perioada asta. Ar trebui să vină cu un desfășurător și cu oamenii care muncesc în spate să vadă ce e acolo. Mai tot ce văd pe Instagram are minim 1 om în spate de creație, un manager, puștani de pe TikTok au și manager. Zic de cei cu sute de mii de abonați care nu doar apasă pe un buton de Rec, ci fac lucrurile un pic diferit…
Pheno a zis
De cand internetul a depasit aproape integral cartea, iar o imagine face mai mult decat 1000 de cuvinte, cred ca trebuie o reorientare catre trendul acceptat de majoritate. Continuturile audio/video au depasit blogurile. Omenirea n-a avut niciodata timp suficient pentru studii ample, detaliate, intense, din lipsa vitezei de informare si propagarii informatiilor catre marea masa dornica de nou, sau din lipsa de interes pentru cunoastere. Cele mai urmarite clipuri sunt cele „live” indiferent despre ce e vorba. Interactiunea directa dintre producatorii de continut si consumatorii de informatii rapide si eficiente, trebuie sa creeze un fel de relatie de amicitie, prietenie. O prezentare supertehnica, cazona, prea concentrata pe produsul din dezbatere, nu are impactul scontat si poate deveni monotona, chiar daca este foarte bine structurata si relevanta. Cred ca dezbaterea directa are sorti de izbanda. Una e sa sustii o dizertatie despre ceva si alta e sa vorbesti despre acelasi lucru la „un pahar de vorbe” cu prietenii. Urmaritorii trebuie sa fie parte din comunicare, fiindca ei fac comparatii intre stilurile reci si cele amicale. Prea multe detalii alocate aparaturii, coloanei sonore, ambientului si prezentarilor, scenariului, regiei, costa si bani in invesitii si timp si nu satisfac pe deplin curiozitatile celor interesati. Trebuie sa existe diferente majore intre programele standard din televiziuni (de care lumea e satula) si prezentarile pe Youtube. Mai e un aspect, spun eu important si anume, nu toti urmaritorii sunt tehnici, deci s-ar putea sa nu inteleaga anumiti termeni. Trebuie sa li se vorbeasca pe limba lor, sa inteleaga si cei avizati dar si cei neavizati. O alta prolema, datele esentiale ar trebui sa depaseasca 70-75% din intregul continut, indiferent cat de scurt sau de lung este. Am urmarit tot felul de continuturi, cu sau fara coloana sonora pe fundal, fara explicati, cu explicatii insotite de exemplificari, cu demonstratii „asa DA, asa NU”, cu avertismente, atentionari, precautii, comparatii, eficienta, mentenanta, service, DYI, legate de functitonarea si utilizarea produselor. Nu am facut si nici macar nu am incercat sa fac vreodata o prezentare pe Youtube, fiindca nu ma pricep, nu am subiecte interesante, nu am aparatura minima necesara, probabil ca nici nu am talent pentru asa ceva, deci tot ce-am scris sunt pur si simplu perceptiile mele despre continuturile pe care le-am intalnit. De fapt, Youtube a devenit un fel de Google, unde gasesti aproape orice informatie dar audio/video si mai putin text scris. Ca sa ai urmaritori si o constanta sau crestere a numarului de vizualizari, trebuie sa starnesi curiozitatea, sa fii diferit, sa fii credibil, spontan, sa nu vorbesti ca de pe prompter ci direct, indiferent cat de putine sau de multe greseli pot aparea. Trebuie sa fii uman in era robotilor. Youtube poate fi denumit si „o a doua parere” dupa mai multe cautari esuate sau irelevante. Cam toti stiu de toate (asa cred ei) si e foarte greu sa-i convingi ca poate nu au dreptate si ca ar trebui sa urmareasca mai atent acel continut, ca sa invete corect ceea ce stiau gresit. De fapt, Youtube este cel mai important dupa Wikipedia, ca mijloc de informare. Sper ca n-am pictisit. Ce-am scris, este doar parerea mea si cu siguranta are o mare doza de subiectivism, deci nu va luati dupa mine. Continuati sa produceti continuturi fiindca asta este cel mai important pentru toata lumea. Oricum, pot sa va asigur ca citesc cu mult interes de mult timp incoace, tot ce apare nou pe acest blog, fiindca pentru mine (si nu numai) este informativ, interesant, coerent si clar.
dam167 a zis
Ce e în categoria Tech pe YT a început să plictisească și da, am văzut și eu că lumea e nemulțumită, dar rezultatul a fost clickbait-ul – care a dus la mai multă nemulțumire. După câțiva ani de telefoane, latopuri și tablete nu mai stă nimeni să se uite la tot felul de review-uri, mai ales că nu prea spune nimeni nimic nou. Îmi aduc aminte ce avânt a luat Unbox Therapy doar făcând unboxing la toate prostiile de pe piață – evident că s-a săturat lumea de asta și a trebuie să mai schimbe placa.
Eu nu prea mă uit la telefoane, în afară de iPhone mai arunc un ochi la ce apare nou, cum sunt astea care se îndoaie sau flagship-urile cunoscute. Și chiar și asta, la 2-3 youtuberi, nu mai mult (MKBHD, Linus și probabil Dave2D). Mai sunt care fac și altceva, un „day in the life” cu telefonul respectiv care e ceva mai antrenant. Nu-mi dau seama dacă în România majoritatea fac ca mine (urmăresc străinii, care oricum scot primii conținut) sau așteaptă conținut românesc.
Ca o comparație între video și blog, pentru majoritatea review-urilor/prezentărilor de produse prefer video pentru că vezi totul într-un context – MKBHD de exemplu a încercat tot timpul să te facă să vizualizezi produsul în contextul folosirii lui. Spec-urile telefoanelor, laptopurilor, TV-urilor etc. le vezi online, nu trebuie să le citesc în review dacă nu vreau să-l și cumpăr imediat. Singurul domeniu unde aș vedea încă textul important ar fi audio, pentru că acolo e multă vorbărie și ceva B-roll, care ar putea însemna foto. Acolo da, aș putea citi în loc să aud pe cineva care vorbește într-una. Plus că un video îl poți lăsa în fundal, în timp ce faci și altceva.
Review-urile la laptopuri și PC-uri de toate formele și culorile mă plictisesc teribil deja, totul înseamnă câteva benchmark-uri și video editing. Chiar și editarea foto, vorbesc unii care au 300 de cadre pe care le încarcă în fiecare laptop, nici măcar nu fotografiază în mod curent. La fel și de modelare 3D, care e Blender pentru că e gratuit, dar nimeni n-a modelat nimic că na, nu-i nici timp și nici aplecare pentru. În mod normal ar trebui să urmeze impresiile celor care lucrează în diverse domenii cu dispozitivele, unde vezi exact ce se poate face cu ele și care e experiența. Doar că asta durează, de obicei apar la câteva luni bune de la lansarea produselor.
Marius Cucu a zis
Când zici audio te referi la căști sau la componenta de audio de la telefoane? Că prea puțină lume face teste OK, în cameră antifonată.
Da, ai dreptate despre cei din domenii specifice, dar uite că nici nu poți să îl dai rapid și nici nu faci vizualizări dacă îl dai târziu. E cerc vicios…
dam167 a zis
Mă refer la echipament audio în general – căști, amplificatoare, CD playere, portabile audio, de la consumer la Hi-Fi. La o cameră video poți filma cum o butonezi, cum schimbi obiective, cum stă pe trepied, cum mergi cu ea pe stradă, dar echipamentul audio… stă și cântă. Acolo la un review de 20 min ai puțin B-roll, în rest cineva descrie pur și simplu funcțiile și experiența lui. Și na, evident, comparațiile cu alte produse – că doar așa poți insufla un reper cuiva, pentru că muzica e percepută diferit de oameni.
La tine ar fi ok pe foto-video, că tu practic lucrezi în domeniu, dar nu știu cât de mare e publicul interesat de așa ceva. E un cerc vicios cu algoritmul, că probabil publicul țintă se împarte și el în 2 – cei ce vor repede și cei ce vor în detaliu.
Marius Cucu a zis
E greu, lumea caută materiale publicate lansate mâine, dacă se poate. Și la noi sunt prea puțini care dau cu 5-6 zile înainte produsul și nu e o regulă.
Piața e mică, nu poți să vorbești tehnic pentru că adormi omul, cum ai zis tu. Deja încerc să formulez fix cum merge piața: bun, strălucitor, mai luminos decât anul trecut, culori vibrante. Joci după cum cere piața, cu asterixul că poate am un ochi mai format decât mai mulți de prin zonă…