Londra pare punctul 0 pentru cei de la Panasonic în ceea ce privește televizoarele. De altfel, am văzut că sunt foarte mulți din zonă ce scriu despre televizoare.
Panasonic a lansat anul ăsta, la Londra, noua gamă de televizoare. Toată treaba s-a desfășurat la Pinewood Studios, la băieții ăia care s-au lăudat cu Harry Potter și cu ceva filme 007.
Pe rețelele de socializare am pus mai pus câte ceva referitor la asta. Am avut ocazia să vorbim cu cel care a decis colorizarea pentru Casa de Papel și să ne povestească de ce a ales să folosească tonuri mai reci pe film. În practică, omul a ales să vorbească în engleză și s-a emoționat încât și-a scurtat foarte mult discursul. Mi-ar fi plăcut să mai aflu picanterii 🙂 fie ele și în spaniolă. Am primit și-un îndemn să văd filmul, eu unul nu-l știam.
Au mai fost prezenți și ceva oameni care ne-au povestit chestii interesante despre filme și cât de mult muncesc pentru a face filmele. Aparent, când redai în cinema un film ai nevoie să lucrezi cu sunetele diferit față de cele pentru acasă, acolo unde ai nevoie de Dolby Atmos.
În poza de mai jos avem sala de postproducție. Bine, una dintre ele. Dolby Atmos-ul sună incredibil!
Ne-au fost prezentate câteva filme ce urmează să ajungă în cinematografe , realizate de către cei de la Warner Bros, dar nu am avut voie să filmăm. Chiar și așa aveau ditamai logo-ul pe ele.
Din gama 2020 fac parte televizoare cu tehnologia LED și tehnologia OLED.
Lista de televizoare OLED este următoarea:
- Panasonic HZ2000 – părți componente proprietare din panel
- Panasonic HZ1500
- Panasonic HZ1000
Televizoarele OLED vor fi disponibile atât pe 55′, cât și pe 65′. Partea mișto este că Panasonic a decis ca, de anul ăsta, vârful de gamă să fie făcut „in house” și vor avea panel proprietar. Ei spun că va fi cu 20% mai luminos față de modelele competiției. Din păcate, HZ2000 nu știu dacă va ajunge în România.
Din ce am văzut, spatele acestuia este ceva mai gros, poate că au avut ceva mai multe de adăugat acolo.
Au avut și ceva comparații făcute, inclusiv cu modele de la concurență atât pe zona de LED, cât și pe OLED. La OLED presupun că a fost ceva Philips, cel puțin după forma standului, pe LCD nu mi-am dat seama. Pe OLED diferențele erau majore!
Lista de televizoare LCD este următoarea:
- Panasonic HX940 -> diagonale 43′, 49′, 55′, 65′, 75′ (panou pe 100Hz)
- Panasonic HX900 -> diagonale 43′, 49′, 55′, 65′
- Panasonic HX800 -> diagonale 40′, 50′, 58′, 65′
Vor fi disponibile pe piață undeva după jumătatea anului.
Opțiuni disponibile pe televizoare
Au ținut să puncteze faptul că au fost primii care au introdus Dolby Atmos și Dolby Vision și HDR10+ pe televizoare în seria precedentă, iar acum continuă dezvoltarea lor și fac marketing pe Dolby Vision IQ.
Ce înseamnă treaba asta?
Păi se leagă tot de Dynamic Metadata și vor ține cont de lumina ambientală din cameră. Va ajusta imaginea singurel. Cel mai probabil vom auzi de așa ceva și la competitori, în anii următori.
Filmmaker mode
Au vorbit la CES mai multe despre asta, dar au amintit-o și aici. Oricum, pare că se canibalizează un pic cu Netflix Calibrated Mode, funcția pe care au prezentat-o anul trecut la Dolby.
Bine, mă gândesc că nu vor să depindă numai de Netflix, să se traseze o linie din toate punctele de vedere.
Calibrare
Vor fi cei mai fericiți cei care calibrează un OLED de la Panasonic. Va putea fi calibrat mult mai exact, în mai multe puncte față de versiunile anterioare, la 1.3 și 0.5, așa cum se vede în poza de mai jos:
Tone Mapping
Probabil că anii următori vor exista ceva standarde pentru acesta. Momentan, nu există, iar oamenii care realizează filme pur și simplu nu au un criteriu pentru a putea standardiza lucrul acesta. Practic, nu există o conexiune între producătorii de televizoare și cei care realizează filme. Fiecare face după cum crede de cuviință.
Pentru asta, cei de la Panasonic au decis că este ok să introducă opțiune de a dezactiva tone mapping. Până la urmă decât să intervii asupra imaginii, mai bine o lași așa, cum a decis producătorul filmului.
Ambient lighting
Nu este ceva nou pe televizoare, au zis-o chiar și ei, practic îmbunătățesc luminozitatea atunci când treci de la o cameră foarte luminată, la o cameră întunecată.
Dacă înainte lucrurile se făceau ca nuca în perete acum lucrurile s-au îmbunătățit și va depinde foarte mult de scena în sine, iar tranziția nu va fi deranjantă pentru ochi. Există și reversul medaliei, dacă ai un copil care se joacă cu lanterna telefonului pe lângă televizor s-ar putea „să îi dea de gândit” televizorului.
Noi sisteme soundbar lansate
Sunt 2 la număr. De fapt, mai este încă unul compact, TMAX5. E un pic mai mare decât palma, dar scoate un sunet foarte mișto.
Mai sunt și cele wireless:
- SC-HTB600 – Soundbar cu subwoofer wireless
- SC-HTB400 – Soundbar cu subwoofer integrat
Încă nu știu dacă vor fi disponibile pe piața de la noi.
Concluzia articolului eu zic că e următoarea: îmi place că investesc în panoul lor, că fac concurență pe așa ceva pentru că e nevoie ca tehnologia să avanseze.
Iulian a zis
Mai privește cineva la TV? Mă mai uitam pe Netflix prin hdmi pe plasmă… în rest numai bullshit-uri vezi acolo. Și nu, nu sunt hipster.
ice4you a zis
Deci totusi, folosesti/te uiti la un TV .. fie el si cu plasma …
rivi a zis
nu tv? dar filmele/meciurile unde le vezi, pe telefon?
PS: Marius, sunt gelos pe tine la faza cu testarea Dolby. Cred că e o experiența super faină.
Marius Cucu a zis
La Dolby am fost și anul trecut, a fost o idee mai tehnic atunci, băleam la Davinci Resolve-ul coloriștilor d-acolo, când au vorbit doar de liderul de gamă. Anul ăsta au făcut prezentarea inclusiv pentru soundbar-uri, iar o parte din timp s-a dus și în direcția asta. Sper să am și ceva la test pe zona asta, dar ce-am văzut din comparațiile între ce aveau anul trecut și anul ăsta… uh!
Aici, la Pinewood am semnat un NDA cât casa. De afară se vedeau doar hale imense, parcă zici că erai la Dragonul Roșu, doar că mult mai mari! În interior probabil că era genial. Pe noi ne-au băgat în cinema și în sala de post procesare a sunetului.
Dacă alte branduri vorbesc despre conținut TV, despre upscalling, Panasonic comunică despre experiența filmului din cinema văzut pe TV-ul de acasă și cât de mult comunică cu oamenii din industria de creare de conținut pentru a putea să facă lucrurile cât mai bine. E o mică abordare diferită, ei știu că au high end mai ok decât piața. De altfel, dacă nu erau siguri pe ceea ce fac nu ieșeau cu panel proprietar. Ok, pe liniile de masă încă iau panouri de la LG Display, însă pe high end au pus pauză. Anul trecut știu că vorbeau doar de anumite părți componente, anul ăsta au zis că gata, facem noi.
Altfel, atât de mult respect îl au japonezii pentru om… meh!
Liviu a zis
Salut,sa inteleg ca Panasonic din ce spui tu este un concurent redutabil anul asta?
Marius Cucu a zis
Păi când nu a fost pe high end? Pe categoria low end nu prea au modele, dar când vine vorba de premium… 🙂
Adrian a zis
Nu vă îngrijorați, va fi HZ2000 și în România. ?
Marius Cucu a zis
Mă refeream ca sample. In magazine vor fi câteva modele.
Vasile a zis
Ajutati-ma cu o problema! Pana ma hotarasc ce oled sa cumpar, am in uz o plasma Panasonic tx50gt30, o folosesc de 6-7 ani, fara sa fi avut vreo problema. De la un timp filmele pe unele canale Digi, sunt redate fără subtitrare, iar altele continua sa redea subtitrarea. Din setările tv-ului nu reusesc reabilitarea! Problema este de natura hard, soft sau au luat-o razna cei de la Digi?
Marius Cucu a zis
Digi. Nu aveți control la ceea ce se transmite la TV.
Iulian Ilie a zis
Multumesc frumos, sarbatori fericite!
Alex a zis
Salut, sunt in cautare de-un tv si, am ajuns la doua nume, Panasonic HZ2000B si Sony A95k, ce mi-ai recomanda?
Marius Cucu a zis
Sony A95k pentru QD OLED și diversitate. Depinde și când vrei să faci achiziția, anul ăsta se îmbunătățesc un pic matricele pentru OLED-uri, în special la QD-OLED. Acum depinde și cine o le implementeze.
Alex a zis
Merci pentru raspuns, as vrea sa achizitionez tv-ul in viitorul cel mai apropiat, luna aceasta. Ai idee cum este A95K ca si sonorizare, trebuie calibrat profesional pentru a scoate tot ce-i mai bun din noul panou QD-OLED? Tin sa mentionez ca, momentan folosesc un Sony XH95 de 65 inci, crezi ca saltul in calitate a imaginii o sa fie usor observabila?
Marius Cucu a zis
Ah, am uitat să precizez, vezi că e suportul cam tâmpit la Sony și e foarte greu ca TV. Sunetul e OK, calibrare e buna oricând, însă nu știu dacă vei observa tu diferența. Deja sunt foarte OK din fabrica și ele. Saltul de la XH95 e mare.
Alex a zis
Crezi ca mai este de actualitate problema veche a OLED-urilor cu burn in-ul, se aplica aceasta problema si noilor panouri QD-OLED? Oricum nu intentionez sa urmaresc cablu tv, doar ca si idee. Nu stiu daca Panasonic intentioneaza prea curand sa foloseasca QD-OLED, mi-ar placea sa vad asta!
Marius Cucu a zis
Nu știu nimic de burn in de la Samsung Display, dar din moment ce opțiunile sunt acolo e clar că încă burn in poate apărea. Dar s-au inventat protecții pentru burtiere, pentru subtitrări, pentru logo-uri. Efectiv, acestea clipăcesc ca să evite burn in. Eu, cu toate protecțiile active, din 2020 încoace, n-am nicio urmă de burn in.
Cât despre Panasonic, din ce am văzut, vor folosi tot panou LG Display modificat. Sony, Philips și TCL parcă au anunțat că vor adăuga de la Samsung.