Am fost ieri și-am vizitat unul dintre depozitele celor de la Sameday. A fost o discuție constructivă și cred că am avut lucruri de învățat de la ei.
În primul rând, din punct de vedere business, și-au externalizat totul. Nu au angajați, nu au flotă de TIR-uri, nu au decât subcontractori.
Mi s-a părut o mișcare foarte inteligentă, mai ales că fluxurile sunt dinamice. Au nevoie de mai mulți oameni în perioada sărbătorilor, iar în prima parte a anului nu sunt atât de mulți angajați. Cred că au zis că diferența este de 500-600 de angajați strict pentru Black Friday. Aceștia încep programul încă din octombrie, cât să prindă un pic de know how.
Pe noi ne-au dus în depozitul de pe centura Bucureștiului, dar mai au încă 2 huburi principale (București, Sibiu și Brașov) și altele 5 secundare. Acesta avea capacitate de a procesa 107 mii de colete pe oră. Cât am fost noi p-acolo nu au fost atât de multe colete încât să fie activitate foarte mare. Dar da, benzile acelea aveau o viteză foarte mare.
Altfel, ochiometric, nu erau foarte mulți oameni acolo, puțină intervenție umană, asta și pentru că fluxurile mari de colete sunt dimineața și seara.







Easybox
Am aflat lucruri interesante despre ele. Se pare că aceste cutii sunt gândite să lucreze independent. Sunt niște mini calculatoare ce își dau restart la erori, își rezolvă singure problemele în 99.5% dintre cazuri. Apropo, povesteau că o chirie pentru a ține așa ceva costă între 150-200 de euro.
Spuneau și ceva legat de producerea lor, că sunt asamblate de ei, de la furnizori din zonă, inclusiv Ucraina plus China. Decizia de adăugare a unui Easybox nou este calculată cu ajutorul AI-ului. Ideea nu este să împânzească orașele cu așa ceva, ci să meargă și în zone mai puțin populate, mai ales în rural.
Rețeaua de Easybox-uri i-a făcut să aibă nevoie de maxim 3500 de angajați că altfel ar fi avut nevoie de 10 mii de angajați pentru a putea livra totul. Evident, la alte costuri. Interesant mi s-a părut că București Ilfov pentru ei înseamnă 50% dintre colete. Discuția s-a dus, evident, și spre livrarea de seara, dar logistic, încă nu este posibil pentru că traficul local nu permite asta. Cumva s-a pus problema de un parteneriat cu administrația.
Au fost și întrebări legate de flote, dacă ar fi bine să treacă pe electrice, dar aparent, încă nu e tehnologia suficient de OK pentru ei, inclusiv… pentru TIR-uri. N-am înțeles prea bine cum ar investi ei dacă nu au flotă proprie, ci parteneri.
Am fost amuzat de o opțiune gândindu-mă la câteva persoane din jur și anume că dezvoltă în aplicație o opțiune ca oamenii să poată bifa o căsuță că sunt mici de statură pentru a putea lăsa coletele în partea de jos a box-ului.
S-a discutat destul de mult de avantajele Schengen și ne-au zis că rezultatele sunt OK pe Ungaria, i-au scutit de câteva ore bune pe zi de blocaj, dar și combustibil. Încă nu se simte Schengen cu Bulgaria pentru că podul de la Ruse este în reparații. Probabil în 2-3 ani se vor rezolva problemele și, oricum, se discută de încă 2 poduri.
Black Friday
36 de ore va sta un colet în Easybox și ei vor să scurteze pe cât de mult timpii de livrare. Anul trecut, oricum a fost acceptabil. Vor lucra în 3 schimburi și cum vă ziceam, au personal mărit pentru că estimează 20% creștere de colete. Pe 10 noiembrie ziceau că se așteaptă că vor livra ~850 de mii colete.
Volumul de livrări cumva îl știam și din afiliere. S-a vorbit despre faptul că în primele 3 zile se vinde mai mult, iar la sfârșitul săptămânii nu sunt atât de multe colete. Evident, a fost și discuția despre contextul politic, despre mărirea de taxe, toate acestea s-au simțit. În plus, așa cum am văzut și eu: cumva piața funcționează în valuri. Se vinde bine, dar apoi e pauză, nu mai e nimic liniar, să poți să faci niște calcule precise. Sigur, ei n-au acces la colete și conținut.
Cu toate astea, s-a zis că au crescut livrările de 3 ori. Nu știm, însă, dacă întreaga piață a crescut sau doar ei au câștigat cotă de piață. A fost și eterna discuție despre coletele din afară, de la Temu și Trendyol. E clar că trendul este crescător. Chiar și ei au zis că ar prefera ca lumea să comande intern, să susțină pe cei ~50 de mii de antreprenori locali.


Sunt singurii care mi-au ratacit 2 colete (stie Cucu).
Pe motiv ca AWB-ul nu era lipit pe pachet – apropos, sunt singurii care inca mai pretind asa ceva, celorlalti transportatori ajungindu-le adresa si numarul casutei de la locker.
In concluzie, inca primitivi.
Erau acolo niște munți de colete fără AWB-uri și care urmau să fie identificate. Depozitul e uriaș, totuși, e… greu cam foarte greu să fie identificat imediat. Ziceau că sunt șanse foarte mari să zboare AWB-ul prin depozit. Nu convine nimănui treaba asta că soluționările sunt greoaie.
Asa cum scriam mai sus, toti ailalti de ce n-au nevoie de asa ceva?
Raspunsul: pentru minimizarea costurilor; in ritmul asta, expeditorul va fi indrumat cum sa livreze propria trimitere.