V-am zis sau nu, zilele astea au fost despre birocrație. Am schimbat contabilitatea și m-am trezit cu un dosar de hârtii. Vechiul contabil mi-a printat totul, să fie sigur că am acolo, chiar dacă am lucrat… online. E o schimbare de paradigmă pentru că, din iulie, se lucrează teoretic fără hârtie, doar prin SPV.
Doar că… să va zic. Am fost la ANAF să îmi aprobe accesul pentru depunere de declarații. Fizic, cu dosar cu șină și copii. Se putea online? Se putea!
Pe site ziceau că se aprobă în 4-7 zile, nici n-am ajuns acasă și am primit confirmarea. Trecem peste faptul că mi-a luat în primire cel mai arțăgos om posibil și că au reorganizat totul în funcție de SPV.
Adică părea că marele birou local are totul raportat la SPV. Un singur ghișeu care te ajuta să ai acces, iar unul te învăța să depui declarații, să folosești SPV-ul. Am rămas șocat!
Ce-am descoperit în perioada este că dacă aveți o întrebare: folosiți Call Center-ul. Am nimerit oameni foarte faini acolo față de cei de la ghișeu. Și, mai nou, ar trebui să puteți face totul direct din SPV.
Am întrebat și întărit: doamnă, suntem în 19, dacă nu se aprobă în 5 zile eu cum depun declarațiile lunare și plătesc TVA-ul!?
N-aveți altă soluție, faceți SPV-ul. Bine, să nu înțelegeți că nu aveam acces și semnătura digitală, dar birocrația românească e făcută ca cineva să îți dea un click, manual, să îți dea OK-ul pentru a putea folosi contul și la declarații, nu doar să te plimbi acolo, de nebun, prin SPV. Pe de altă parte, la cât de nesigure sunt platformele statului, vezi ONRC-ul spart, vă dați seama ce ar fi însemnat dacă nu era o hârtie între noi și stat?
Partea faină e că te loghezi acolo strict cu semnătura digitală. Partea și mai faină este că, eu aveam semnătură digitală pentru ambele firme. Acum am aflat că pot să folosesc una pentru ambele, eu am cumpărat pentru fiecare, separat!
Dacă mai deschid și conturi bancare la Unicredit, după ce ORNC-ul o să funcționeze, chiar revoluționez lucrurile.
John a zis
Au facut E-factura asa de ochii lumii,ca oricum nu se obosesc astia bugetarii sa o foloseasca.In momentul in care platesti o factura pe firma,sau taxa care nu este pe persoana fizica inregistrata,normal ar fi sa o primesti in SPV,dar nu ai sa vezi asa ceva.Partea cu printatul,chiar printam inca unii intreprinzatori chiar si E-factura in format PDF ,ca nu stii cind apare vreun destept de inspector care habar nu are ce este ala SPV sau E-Factura .Cit depre semnatura,o poti folosi pe ambele firme fara probleme,si de abia mai scapi de costuri.In afara de unii dintre Bugetarii lor scutiti de E-factura,am inteles ca si ONGurile ar fi scutite de E-factura,deci nu au facut altceva nimic, decit incet incet sa prabuseasca economia.Sunt curios daca Intreprinzatorii i-si inchid firmele de unde mai acumuleaza astia bani de taxe!Cind efectuam plata pe impozitul pe profit,o angajata ANAF ,habar nu avea sa citeasca DU ,ca sa stie cit trebuie sa platesc,desi o aveam scoasa la imprimanta,asa functioneaza lucrurile mai nou!
Marius Cucu a zis
Păi sunt scutite momentan ONG-urile, dar odată cu noua declarație precompletată mai toți vor intra în horă și vor fi nevoiți și ei să declare, altfel… o să fie haos. Probabil abia pe la sfârșitul anului viitor o să fie mai puțin haos cu eFactură.
Problema este că mulți contabili sunt din vechea gardă, la fel și mulți din ANAF. Trebuie cumva să facă să împace totul și să învețe toată lumea cu sistemul. Tot ce-mi doresc este să n-am treabă cu ANAF, să interacționez strict online.
Daniel a zis
Mie imi place e-factura. Pot face nir-ul pentru receptii doar de pe factura trasa de smartbill din spv. Pot inregistra cheltuielile fara complicatii.
Deja am clienti care imi zic ca renunta la unii furnizori care nu sunt seriosi…
O sa fie bine, in viitor.
Daca ai cont de trezorerie si vrei sa faci plati din contul ala trebuie sa te inregistrezi si acolo si ai o aplicatie pentru ordine de plata. Si functioneaza si aia.
Marius Cucu a zis
Uh, unde contul de trezorerie? Pentru TVA? Sau la ce te referi?
Daniel a zis
Daca lucrezi B2G esti obligat sa ai cont de trezorerie unde sa-ti trimita astia banii.
Si cand primesti bani acolo ai 2 variante:
– faci plata de acolo catre stat in contul diferitelor taxe (tva, salarii/impozit, etc)
– transferi in contul curent
Pina mai anul trecut trebuia sa mergi la ghiseu cu OP-ul printat. De acum, poti sa trimiti tot prin SPV Op-ul electronic (daca ti-ai facut drept de trimiteri op-uri desigur, ca nu se poate sa ai access la toate facilitatile din prima) si scapi de mersul la ghiseu.
Marius Cucu a zis
Se pot depune cererile direct din mesageria SPV, din ce am observat. Poate te scutește de vreun drum, data viitoare.
Daniel a zis
Acum da, dar anii trecuti nu se putea.
John a zis
Consideri Smart Bill program de Facturare bun,adica timpenia aia in care nu mai poti trece al doilea articol sub nici o forma si jumatate din Facturile trimise in Ianuarie in SPV,dupa ce am facut integrarea , nu au mai ajuns vreodata?Am renuntat la servicile lor chiar atunci in Ianuarie si nu regret,am trecut la Oblio!I-ti place E-factura ,care ne da batai de cap multor firme din Servicii pentru ca lucram cu tichete si carduri de vacanta!Ok,este parerea ta!Sincer atit Smart Bill cit si E-factura sunt enervante,in momentul asta,sa nu vorbim si de anumite erori din SPV!
Daniel a zis
Peste 300 de facturi pe luna si la peste 1000 de repere in gestiune – smartbill se misca bine. De multi ani il folosesc si e ok. Da, mai are unele lipsuri pe partea de gestiune dar un soft care sa aiba tot ce as vrea eu e pe la 80+ euro pe luna. Si e cam mare diferenta pentru niste facilitati folosite rar.
Nicio problema cu e-factura, pentru mine. Repet, pentru mine!