Spaima Cucului de anul ăsta e Black Friday.
Cât am lăsat deoparte afilierea… lucrurile s-au intensificat. Dar deh, am stabilit deja că este o zonă în derivă. Însă, mai sunt niște virgule prin stânga, prin dreapta care mai fac de-o sarma moldovenească.
N-or mai fi 25 de site-uri ca în vremurile bune, dar 10 nișe tot au rămas. Vor rămâne și mai puține, pe măsură ce direcția va fi tot mai mare spre video. Așa că subiectul Black Friday este prezent, măcar și din punctul de vedere al luatului lumină din industrie.
Recunosc, nu mă așteptam ca în septembrie să aud de 8 noiembrie ca zi de Black Friday. Adică deja se vorbește despre asta, însă da, nu m-am prins de ce este atât de devreme față de ce se întâmplă pe piața internațională.
Pe lângă faptul că perioada de decizie este din ce în ce mai mare pentru că lumea a sărăcit de la inflație… cumva a forțat și celelalte magazine să vină mai devreme cu campaniile: Evomag are deja Black Friday, Altex cred că nici n-a scos bannerele de anul trecut, iar Flanco fac și ei același lucru. Ah, Cel.ro s-a dus un pic pe minus, pare liniște la ei.
Teoria, cel puțin cea de dinainte de pandemie spunea că octombrie este o lună aproape moartă pentru comerțul online. Vindeai în septembrie, vindeai în noiembrie și decembrie. Octombrie? Pauză.
Iată, cumva pentru că au forțat lucrurile cu început de noiembrie deja la final de octombrie începe „febra cumpărăturilor”. De prețuri nu mai zic.
Pe de altă parte, de fapt de aici am pornit cu ideea articolului, a venit iar un sondaj de la Prora. Sondajul e un pic mai nișat, dar se pot trage câteva concluzii:
- 35% dintre respondenți vor să primească cel mult un mail promoțional pe lună de la magazinele online
- Patru din zece români vor ca transportul să fie gratuit pentru comenzile de peste 100 de lei
- Jumătate dintre respondenți returnează produsele pentru că nu corespund specificațiile
Mai mult, influencerii au devenit Ciuca bătăii:
În prag de Black Friday, 73,74% dintre români spun că nu au încredere în recomandările de produse și servicii făcute de influenceri, potrivit unui studiu realizat prin platforma iVox Research pe un eșantion relevant național de 1.043 de respondenți.
Mai mult decât atât, pentru a fi convinși să facă o achiziție dintr-un magazin online, 55,62% din respondenți vor ca produsul respectiv să aibă peste 10 recenzii, în timp ce 17,15% se mulțumesc cu 5-10 recenzii. Dacă pentru 11,92% contează ca un produs să aibă 3-5 recenzii și 5,52% se mulțumesc cu 1-3 recenzii, pentru 9,79% acest aspect nu prezintă nicio relevanță.
„În perioada curentă, comunicarea despre promoțiile de Black Friday este acaparată de magazinele și platformele online. Prin acest studiu, am căutat și punctul de vedere al consumatorilor și am observat atât tendințe ce reflectă maturitatea pieței și deciziile bazate pe o documentare serioasă – cele 10 recenzii dorite de majoritatea utilizatorilor, înainte de o achiziție; cât și așteptări surprinzătoare – dorința ca transportul să fie gratuit indiferent de valoarea comenzii, pentru trei din 10 respondenți”.
Când vine vorba despre informarea prin mail despre promoțiile magazinelor online, părerile sunt împărțite la nivel de frecvență: 32,85% consideră că un mail pe săptămână este suficient, 30,72% se așteaptă să fie notificați de fiecare dată când apar noutăți, 22,77% vor maximum un mail pe lună, iar 13,66 nu vor niciun fel de corespondență.
Cum fac eu?
Anul ăsta am cumpărat și eu destul de multe. Trecem peste produsele la care deja am acces și mi-e foarte ușor să le cumpăr sau să mă documentez pentru ele. Adică eliminăm telefoanele, televizoarele sau laptopurile. Să zicem că astea fac obiectul muncii.
În schimb, ori de câte ori îmi cumpăr ceva: să zicem un obiectiv foto, poate un mixer audio ori poate vreun microfon întâi deschid Youtube. Apoi dacă nu mi-e clar, vin aici și întreb: „băi, ce scaun știți că-i bun?!”
Acum nu știu dacă declick-ul este vreun influencer, dar o validare este într-o formă sau alta. Bine, și-am mai zis-o, cumva mi-am format o direcție: din best buy-ul pe care îl căutam pe vremuri mi-am permis să merg un pic mai sus în ideea în care: „cine știe când voi folosi produsul ăla la capacitate maximă” și n-aș vrea să zic: „ah, sigur nu îmi iese să fac X și Y că n-am ce îmi trebuie”.
Adaugă un comentariu