Reglementările transfrontaliere pe piața iGaming: provocări și oportuntati
Sectorul iGaming joacă un rol din ce în ce mai important în industria globală a jocurilor de noroc, având o valoare de 117.5 miliarde de dolari în 2025. Pentru următorii cinci ani se prognozează o creștere de până la 185.17 miliarde de dolari și atingerea unui număr de 1 miliard de jucători (în anul 2025 sunt înregistrați 600 de milioane de jucători activi online). Numărul operatorilor de jocuri bazate pe hazard din mediul digital este în creștere, ajungând până la 5500 de platforme în 2025.
Site-urile care oferă jocuri de cazinou, live casino și pariuri sportive, așa cum este și platforma NVCasino, un portal cu licență internațională și care acceptă jucători români, activează în diferite jurisdicții. Reglementarea modului de funcționare reprezintă una dintre obiectivele autorităților care se ocupă de monitorizarea industriei de jocuri de noroc la nivel global. Prezentul articol analizează provocările și oportunitățile prezentate de reglementarea transfrontalieră a pieței jocurilor de șanse în mediul online.
De ce sunt necesare reglementări transfrontaliere la jocurile de noroc online?
Piața iGaming este o sursă de venituri pentru statele care au legalizat jocurile de noroc, România, de exemplu, având de încasat peste 750 de milioane de dolari sub formă de taxe. Reglementarea situației operatorilor care activează în această industrie este necesară din următoarele motive:
- Atragerea jucătorilor care joacă pe platformele neautorizate sau de pe piețele gri către jurisdicțiile locale- site-urile neautorizate sau care activează pe piețele gri nu sunt fiscalizate și vin cu oferte superioare operatorilor de pe piețele reglementate, ceea ce le asigură un număr mare de jucători;
- Legalizarea serviciilor pentru a opera pe plan local – într-o jurisdicție, de exemplu, în România, este necesară obținerea unei licențe emise de ONJN, singura entitate acreditată pentru a acorda licențe de operare a jocurilor de noroc de la distanță din România;
- Armonizarea pieței interstatale – de exemplu, statele membre ale Uniunii Europene, reglementează situația operatorilor din mediul online, atât la nivel național, cât și interstatal;
- Pentru a menține sub control situația jucătorilor cu probleme de adicție – la nivel global, procentul jucătorilor cu probleme de dependență este cuprins între 0.6% și 5% din totalul populației lumii, de aceea, reglementarea situației permite exercitarea unui control eficient în rândul operatorilor și contribuie la monitorizarea corectă a jucătorilor cu probleme;
- Pentru a eficientiza lupta împotriva infracțiunilor asociate pieței de jocuri de noroc – spălarea de bani este una dintre infracțiunile legate de zona jocurilor bazate pe șanse care este în creștere în ultimii ani, iar o reglementare mai bună a segmentului iGaming contribuie în mod decisiv la reducerea nivelului infracțional.
Nu în ultimul rand, reglementarea sectorului de jocuri de noroc online ajută la creșterea nivelului de accesibilitate la mai multe jurisdicții pentru operatorii iGaming. Uniformizarea pieței ajută la ajustarea legilor din statele în care gradul de permisivitate este mai mare cu cele din regiunile în care nivelul de permisivitate este mai scăzut. Desigur, pentru a ajunge la cea mai bună variantă pentru state, operatori și jucători, reglamentarea jocurilor bazate pe hazard din mediul digital va avea de surclasat o serie extinsă de provocări.
Provocările legate de reglementarea transfrontalieră a pieței iGaming
Oportunitățile oferite de jocurile de noroc online înseamnă accesibilitate mărită pentru jucătorii din diferite zone ale lumii, accesarea de piețe multiple pentru operatori și venituri suplimentare provenite din taxe pentru statele care reglementează jocurile bazate pe șanse. Cu toate acestea, nu puține sunt provocările pe care le are de trecut inițiativa de reglementare a zonei iGaming, printre acestea numărându-se și următoarele situații:
- Fragmentarea reglementărilor – jocurile online de hazard sunt reglementate în mod diferit în statele UE față de SUA sau de țările din Orientul Mijlociu, fiinde necesară găsirea de numitori comuni pentru a avea o piață uniformizată în mod real;
- Taxele diferențiate – calcularea greșită a taxelor datorate de jucătorii dintr-o jurisdicție în altă jurisdicție duce la dublă taxare sau la dispute legale privind obligațiile legale de plată;
- Costurile legate de conformarea legală și de licențiere – operatorii care își doresc să acceseze multiple piețe vor trebui să se adapteze unei varietăți de sisteme de taxare, dar și respectării regulamentelor legate de politica de verificare a identității jucătorilor și de prevenirea a spălarii banilor;
- Restricțiile legate de procesare plăților transfrontalire – există țări care interzic procesarea plăților transfrontaliere în cazul jocurilor de noroc de la distanță, ceea ce limitează câmpul de activitate al operatorilor;
- Conflicte juridice pe baza respectării protecției datelor – de exemplu, Uniunea Europeană are o politică GDPR extrem de strictă, dar care intra în conflict cu politica privind datele din alte state, așa cum este SUA.
Crearea de instrumente de automatizare a conformării cu legislațiile din statele lumii, semnarea de înțelegeri multilaterale sau lansarea de platforme cu capacitate de adaptare pe bază de geolocație reprezintă soluții eficiente la provocările legate de reglementarea transfrontalieră a jocurilor de noroc online.


Adaugă un comentariu